Följ oss på sociala medier:
”En perfekt kombination av underhållning, spänning och humor. Det är en...”Läs mer
”Det lugna och vackra fjällandskapet utgör en effektfull kontrast till ...”Läs mer
”... en starkt gripande skildring av kvinnlig vänskap från barndom till...”Läs mer
”Gestalterna har psykologiskt djup och kontext. Intrig, språk och gesta...”Läs mer
”Hannes Dükler har en enastående förmåga att skildra detaljer för att s...”Läs mer
”Bjerre och Casserfelt kan sin sak, det bevisas väldigt tidigt. Tempot ...”Läs mer
”Parallellerna med dagens verklighet är slående.”Läs mer
”Efter 14 böcker i serien hade man kanske kunnat tro att författaren ta...”Läs mer
”En underbar feelgoodbok som fångar mig från första sidan.”Läs mer
”Ett starkt avslut på en imponerande trilogi som känns som en början på...”Läs mer
”Malin Thunberg Schunke skriver initierat och med ett högt tempo. Skild...”Läs mer
””Sten i siden” är en vemodig, pedagogisk, varm och humanistisk bladvän...”Läs mer
”Det är så vackert, självklart och oerhört svårt.”Läs mer
”Det är ett värdigt avslut på trilogin. Att handlingen är baserad på fö...”Läs mer
”... läsvärt av Emma Ångström. Obehaget stegras i takt med att relation...”Läs mer
”Det är en välskriven debutdeckare som lovar gott, med genomtänkta pers...”Läs mer
”... vacker och balanserad roman där Rees på ett föredömligt sätt låter...”Läs mer
”Bröllop till salu av Ada Wester är ytterligare en trollbindande berätt...”Läs mer
”Hon har en tydlig idé om vad hon vill göra, vem hon...”Läs mer
”Wow, vilken bok! En fantastisk historia som man bara måste fortsätta l...”Läs mer
”På många sätt är det en underhållande färd med Haag på sitt...”Läs mer
”Kanske ett starkt ord men jag fullkomligt älskade denna bok. Betyg 5/5...”Läs mer
”Det är välskrivet, roligt, rappt och rysansvärt elakt.”Läs mer
”Kristina Appelqvist har hittat hem. Med en blandning av spänning, mynd...”Läs mer
”Det tar fart med bedårande charm, lätt absurda idéer och underbar väns...”Läs mer
”Victoria Björn Blomqvist berättar sin historia i ett väl avvägt tempo,...”Läs mer
”Det blir en spännande resa som pågår i närmare tre veckor med...”Läs mer
”Lindfors bok är skrämmande aktuell. ... det ryska hotet beskrivs med k...”Läs mer
”Romanen dröjer sig kvar i det som gör ont, men har även...”Läs mer
”Starkt och upplyftande om kvinnokamp i historisk tid!”Läs mer
”Vilken dramatik Birgitta Bergin skapar på det lilla skäret, man hör vi...”Läs mer
”Spännande för alla som älskar Netflix The Crown.”Läs mer
”På många sätt en ordens och musikens tvillingsjäl till Patti Smith, be...”Läs mer
”... Per Samuelsson har tillsammans med Lena Ebervall skrivit en brilja...”Läs mer
”Både Gryning. Falsk.och senaste Och skuggan fallerär smarta, kunniga o...”Läs mer
”Ur en odramatisk start i en villaidyll bygger Unni Lindell ut en...”Läs mer
”Skildrat sant och osentimentalt, en roman att riktigt drunkna i.”Läs mer
”Nu har hon verkligen nytänt! Hon har ett kolossalt driv i sitt...”Läs mer
”En spännande, lärorik roman... Betyg 4, Mycket bra”Läs mer
”En bok som tar kvinnlig vänskap på allvar, som både berör och...”Läs mer
”Lisa Bjerre och Susan Casserfelt hittar rätt med mycket i boken. Karak...”Läs mer
”Thunberg Schunke lyckas åter förmedla en intressant och skrämmande ber...”Läs mer
”Det är lågmält beskrivet, med en stor portion humor där även det allva...”Läs mer
”Det är humoristiskt och välskrivet på Emma Hambergs eget livsbejakande...”Läs mer
”... extremt spännande och välskriven. ... Totalt sett visar ändå boken...”Läs mer
” ....debutdeckare med en intressant story om hemligheter och trauman. ...”Läs mer
”Författaren beskriver trions liv på ett medryckande och genomarbetat v...”Läs mer
”Guillou när han är som bäst.”Läs mer
”Appelqvist bevisar att man kan skapa spänning utan blodigt våld. En or...”Läs mer
”... en övertygande comeback. Miljöskildringen imponerar, liksom gestal...”Läs mer
”Emma Hamberg kan konsten att peppa sina läsare; hennes berättelse är...”Läs mer

Årets berättelsebuffé är serverad!

Historiegeneratorn består av sex sammanflätade historier som på olika sätt tar sig an vår samtid. Bland annat får läsaren möta en lärarinna som går ut i krig för att skapa en god läromiljö, en bok som får kvinnor att skiljas och algoritmer som genererar bästsäljande böcker. Ja, och så är det ju en hel del sex, våld och mandelkubb också.

Så beskriver Danny Wattin sin nya novellsamling – vi ställde några frågor om inspiration och skrivprocessen till en författare som växlar mellan att skriva noveller och romaner.

Var har du hittat inspirationen till de ämnen du tar upp i novellerna i Historiegeneraton?
Idéerna är inget jag kan tvinga fram. De kommer när de kommer, inspirerade av saker som händer omkring mig, och då gäller det snarare att identifiera och snabbt skriva ned dem. Ofta handlar det om fenomen i samhället som förvånar eller förvirrar mig. Beteenden och samhällsutveckling som skaver och som jag inte riktigt förstår.

Själva novellidéerna kommer ofta när det dyker upp ett nytt sätt att se på dessa fenomen. En oväntad vinkel eller konflikt. Något som gör det hela intressant att utveckla.
Om vi tar den här boken som exempel så handlar den första berättelsen om en lärarinna som fått nog och går ut i krig för att skapa en god skolmiljö. Idén kom till mig då jag och min familj (tre barn i skolåldern) återvände till Sverige efter en tid utomlands och konfronterades av den svenska skolan med alla sina underliga incitament som, om man inte visste bättre, kunde tro var utformad för att göra lärarnas arbete så svårt som möjligt.

Jag pratade med ett antal lärarvänner om det här. Om hur svårt det var att undervisa i en skola där de olika komponenterna, istället för att stödja lärarna och lärandet, drog åt helt skilda håll.
Så jag började tänka. Vad skulle hända om man slängde in en klassisk Clint Eastwood-karaktär i den här miljön? En ensam hjälte som rider in i stan, gör upp med bovarna och försvinner i solnedgången. Någon som tycker att målet helgar medlen och är beredd att hota och utpressa besvärliga föräldrar för att skapa en bra skolmiljö. Och så föddes huvudpersonen i bokens första berättelse, lärarinnan Elin Mild.

Hur ser din skrivprocess ut?
Jag får en idé och sätter mig och skriver, så snabbt jag bara kan, utan att tänka efter eller analysera. Det gäller att jaga ikapp tankarna, hitta ett flöde och få ned allt jag har inom mig i ett svep för att fånga den rätta känslan. Det är en fysisk snarare än intellektuell övning, och jag känner i kroppen om det här är någonting som berör eller inte.

Sedan börjar det verkliga arbetet. Jag går igenom texten, funderar och gör om. Tar bort de delar som inte passar in, lägger till nya och arbetar om de som lämnats kvar. Försöker hitta historiens kärna och den ton och form som gör den mest rättvisa. Försöker få allting att passa ihop i en självklar enhet. Det här kan ta månader, att om och om igen putsa språk, stycken, meningar och ord till dess att allting en vacker dag, om gudarna vill, sitter som det ska.

När jag väl har ett hyfsat första utkast, gäller det att låta texten vila. För nu har jag jobbat så länge med den på detaljnivå att jag är blind för dess eventuella kvaliteter – och då är det lätt att ta bort sådant som är bra och lägga till sådant som inte är det. Därför gäller det att göra annat ett tag, till dess att man kan se objektivt på texten igen. Och sedan är det dags att ta fram ens inre redaktör och ta bort det som inte passar in och skriva om det som behöver skrivas om. Och så fortsätter man tills man inte orkar längre och boken är klar.

Du skriver i både kortare och längre format. Vilken är skillnaden att skriva noveller och romaner?
Personligen tycker jag att noveller är enklare att skriva eftersom det är möjligt att fånga dess väsen, den känsla man vill förmedla, i en enda sittning. Det går att sätta sig ned och på en dag få ur sig det som är historiens kärna. Precis som det är möjligt för en musiker att sätta sig vid pianot och fånga essensen av ett kortare musikstycke i en sittning. Sedan måste man förstås arbeta med texten för att få den som man vill, något som i mitt fall ibland kan ta veckor och månader. Men man vet i alla fall vad man är ute efter och att man har fångat någonting som kan vara mödan värt.

Romaner och, antar jag, symfonier är andra sorters djur. Större och mer svåröverskådliga. Då gäller det att hålla den röda tråden. Att dag efter dag arbeta utan att tappa fokus. Och det är svårt att hålla en sådan kontinuitet. Särskilt om man, som jag, har familj och barn som pockar på ens uppmärksamhet. Då är det lätt att, under en så pass lång process, gå vilse på vägen och tappa lusten.

Dessutom känner jag mig osäker på om jag kommer att lyckas när jag sätter mig och skriver en roman. Om jag är på rätt spår eller om hela bygget kommer att falla platt till marken. Det problematiska är att det, i alla fall för mig, bara finns ett sätt att ta reda på hur det ligger till med den saken, och det är att skriva boken. Så då gör jag det. Ibland går det bra och blir ungefär som jag tänkt mig, som med min förra bok Herr Isakowitz Skatt, och ibland blir det någonting helt annat – som med mina tidigare två romaner.

Finns det någon författare som du inspireras av i ditt skrivande?
Jag imponeras av de som klarar av att sätta sig varje dag och skriva, år efter år. De som gräver djupt inom sig för att fiska upp och formulera insikter om människan eller världen som man inte har tänkt på förut. De som arbetar hängivet och strävar efter att åstadkomma någonting exceptionellt.

Om man ska nämna några namn så kanske Jeanette Winterson, Neil Gaiman, Svetlana Aleksijevitj, David Mitchell, George Orwell, Sherman Alexie, David Grossman och Richard Flanagan.

Vad läser du helst själv?
Allt jag kommer över. Romaner, noveller, barnböcker, fackböcker. Jag letar alltid efter nya böcker att läsa – själv eller för mina barn. Helst sådant som får mig att uppfatta världen på ett nytt sätt eller fundera på någonting jag inte reflekterat över tidigare. Som får mig att tänka ”Åh fan, är det därför det är så”.