Följ oss på sociala medier:
”Carolina Neuraths tredje deckare, är som de andra, en riktigt spännand...”Läs mer
”Lyckliga alla ni som ännu inte läst den här boken ... En...”Läs mer
”Jag älskar verkligen Sara Lövestams grammatikböcker! ... Sara Lövestam...”Läs mer
”Ni vet de gula post-it-lapparna där man ömsom kan skriva ingredienser ...”Läs mer
”Vilken underbar sällsam historia. ... Trots omfånget är det en sträckl...”Läs mer
”Jag gillar anslaget, sympatiserar med ondgörandet av den smutsiga ille...”Läs mer
”En klar och tydlig framställning av ett synnerligen trassligt skeende ...”Läs mer
”Rappt skrivet, spännande och underhållande.”Läs mer
”Det är driv i berättelsen.”Läs mer
”Kanske är det en märklig nostalgi efter en Hasse och Tage-politisk hum...”Läs mer
”Page skriver vackert och underhållande om vänskap mellan generationer,...”Läs mer
”En rysligt trovärdig spänningsroman fylld med skam, sorg och mörker. ....”Läs mer
”Den här behöver väl inte presenteras, egentligen. Alla ska ha samma rä...”Läs mer
”Denna gång hamnar skrupellösa flyktingsmugglare och andra samtida feno...”Läs mer
”Skruvad humor och tragisk realism.”Läs mer
”Den väcker många, många tankar och faktiskt en frigörande ilska som ja...”Läs mer
”Truc är fransk journalist och detta är den tredje av hans Sapmi-deckar...”Läs mer
”Spännande och actionfylld.”Läs mer
”Detta är del fyra i en serie av väldigt mysiga deckare. Jag...”Läs mer
”Tankeväckande.”Läs mer

Kicki Sehlstedt om debutromanen Sweet Lolita

(Debutanttext av Kicki Sehlstedt, från början publicerad i Svensk Bokhandels Sommarens böcker 2018.)

Jag möter dagligen flickor som faller offer för sexuellt våld. Som journalist – tidigare reporter, kvinnachef och nyhetschef på Aftonbladet och i dag producent för kriminalprogrammet Brottscentralen – har jag träffat och skildrat flickor som utsatts för övergrepp, flickor som sålt sex, flickor som blivit sålda till män. Jag har läst tusentals sidor förundersökningar om flickor som utnyttjats av pedofiler på nätet. Jag har granskat domar, följt de stora rättsfallen, intervjuat åklagare, advokater och ministrar om våldtäktslagstiftningen. Men när jag blev mamma kröp historierna under huden.

Plötsligt är min åttaåriga dotter bara tre år yngre än flickan som visar brösten på Skype i ett pedofilåtal. Som åttaåring visste jag att jag skulle akta mig för fula gubbar och aldrig gå med okända hem. Vilka strategier behöver min åttaåring lära sig i dag? Jag hade länge velat berätta om dessa flickor, men som mamma till två döttrar var jag tvungen.

Att skriva Sweet Lolita har varit ett sätt att i kriminalromanens form bearbeta dessa historier och samtidigt utforska hur det är att vara flicka. Jag har grävt i min egen tonårstid, känslorna, människorna och händelserna som omgav mig då, och använt mig av de historier jag mött som journalist. Mina flickor i boken: Matilda, Amanda, Wilma, Ida och Saga är tyvärr delvis hämtade från verkligheten, även om de är fiktiva personer.

Dagens tonåringar lever i en värld där deras utseende ständigt kommenteras på sociala medier, där bekräftelsen kommer i likes, där okända män betalar för att se deras kroppar på Skype. Sweet Lolita är en bok om sökandet efter kickar och bekräftelse i ett tonårsliv där vi vuxna av olika anledningar är frånvarande, och hur denna jakt kan utnyttjas och leda till en katastrof.

Människor och deras drivkrafter har alltid intresserat mig och var också en av anledningarna till att jag för några år sedan tog en paus från journalistiken och utbildade mig till kriminolog. Den fördjupade kunskapen om brottslighet har gett perspektiv som jag förhoppningsvis lyckas förmedla i mina romaner. Det gjorde det också naturligt att låta mina huvudpersoner representera båda mina världar: den före detta utrikesreportern Aida Svantesson vars tuffa utsida döljer en skörare insida och hennes ofrivilliga parhäst, den frispråkiga feministen och professorn i kriminologi, Kajan Berglund. Två kvinnliga (anti-)hjältar som jag saknat i kriminalromanens värld. Jag ser fram emot att låta läsarna lära känna dem ännu mer i fler romaner om flickor och kvinnor, i historier som kryper under huden. Historierna vi måste berätta.

/Kicki Sehlstedt