Följ oss på sociala medier:
”En perfekt kombination av underhållning, spänning och humor. Det är en...”Läs mer
”Det lugna och vackra fjällandskapet utgör en effektfull kontrast till ...”Läs mer
”... en starkt gripande skildring av kvinnlig vänskap från barndom till...”Läs mer
”Gestalterna har psykologiskt djup och kontext. Intrig, språk och gesta...”Läs mer
”Hannes Dükler har en enastående förmåga att skildra detaljer för att s...”Läs mer
”Bjerre och Casserfelt kan sin sak, det bevisas väldigt tidigt. Tempot ...”Läs mer
”Parallellerna med dagens verklighet är slående.”Läs mer
”Efter 14 böcker i serien hade man kanske kunnat tro att författaren ta...”Läs mer
”En underbar feelgoodbok som fångar mig från första sidan.”Läs mer
”Ett starkt avslut på en imponerande trilogi som känns som en början på...”Läs mer
”Malin Thunberg Schunke skriver initierat och med ett högt tempo. Skild...”Läs mer
””Sten i siden” är en vemodig, pedagogisk, varm och humanistisk bladvän...”Läs mer
”Det är så vackert, självklart och oerhört svårt.”Läs mer
”Det är ett värdigt avslut på trilogin. Att handlingen är baserad på fö...”Läs mer
”... läsvärt av Emma Ångström. Obehaget stegras i takt med att relation...”Läs mer
”Det är en välskriven debutdeckare som lovar gott, med genomtänkta pers...”Läs mer
”... vacker och balanserad roman där Rees på ett föredömligt sätt låter...”Läs mer
”Bröllop till salu av Ada Wester är ytterligare en trollbindande berätt...”Läs mer
”Hon har en tydlig idé om vad hon vill göra, vem hon...”Läs mer
”Wow, vilken bok! En fantastisk historia som man bara måste fortsätta l...”Läs mer
”På många sätt är det en underhållande färd med Haag på sitt...”Läs mer
”Kanske ett starkt ord men jag fullkomligt älskade denna bok. Betyg 5/5...”Läs mer
”Det är välskrivet, roligt, rappt och rysansvärt elakt.”Läs mer
”Kristina Appelqvist har hittat hem. Med en blandning av spänning, mynd...”Läs mer
”Det tar fart med bedårande charm, lätt absurda idéer och underbar väns...”Läs mer
”Victoria Björn Blomqvist berättar sin historia i ett väl avvägt tempo,...”Läs mer
”Det blir en spännande resa som pågår i närmare tre veckor med...”Läs mer
”Lindfors bok är skrämmande aktuell. ... det ryska hotet beskrivs med k...”Läs mer
”Romanen dröjer sig kvar i det som gör ont, men har även...”Läs mer
”Starkt och upplyftande om kvinnokamp i historisk tid!”Läs mer
”Vilken dramatik Birgitta Bergin skapar på det lilla skäret, man hör vi...”Läs mer
”Spännande för alla som älskar Netflix The Crown.”Läs mer
”På många sätt en ordens och musikens tvillingsjäl till Patti Smith, be...”Läs mer
”... Per Samuelsson har tillsammans med Lena Ebervall skrivit en brilja...”Läs mer
”Både Gryning. Falsk.och senaste Och skuggan fallerär smarta, kunniga o...”Läs mer
”Ur en odramatisk start i en villaidyll bygger Unni Lindell ut en...”Läs mer
”Skildrat sant och osentimentalt, en roman att riktigt drunkna i.”Läs mer
”Nu har hon verkligen nytänt! Hon har ett kolossalt driv i sitt...”Läs mer
”En spännande, lärorik roman... Betyg 4, Mycket bra”Läs mer
”En bok som tar kvinnlig vänskap på allvar, som både berör och...”Läs mer
”Lisa Bjerre och Susan Casserfelt hittar rätt med mycket i boken. Karak...”Läs mer
”Thunberg Schunke lyckas åter förmedla en intressant och skrämmande ber...”Läs mer
”Det är lågmält beskrivet, med en stor portion humor där även det allva...”Läs mer
”Det är humoristiskt och välskrivet på Emma Hambergs eget livsbejakande...”Läs mer
”... extremt spännande och välskriven. ... Totalt sett visar ändå boken...”Läs mer
” ....debutdeckare med en intressant story om hemligheter och trauman. ...”Läs mer
”Författaren beskriver trions liv på ett medryckande och genomarbetat v...”Läs mer
”Guillou när han är som bäst.”Läs mer
”Appelqvist bevisar att man kan skapa spänning utan blodigt våld. En or...”Läs mer
”... en övertygande comeback. Miljöskildringen imponerar, liksom gestal...”Läs mer
”Emma Hamberg kan konsten att peppa sina läsare; hennes berättelse är...”Läs mer

Liza Marklund om skapandet av ”Pärlfarmen”

”Storslagen böljande roman”, skrev Tara. ”Andlöst skickligt gestaltat”, tyckte Dagens Nyheter. ”Ett dramatiskt äventyr”, enligt Sveriges Radio. Liza Marklunds storartade återkomst med Pärlfarmen har fått mycket beröm. Nyfiket ville vi veta mer om skapandet av boken – och ställde därför några frågor till Liza.

Pärlfarmen bjuder på magnifik spänning i ett raffinerat spel om världsekonomin, men tar sin början på en av världens mest avskilda platser – ön Manihiki i södra Stilla havet. Hur fann du denna plats och vad var det med denna fridfulla atoll som fascinerade dig så mycket?

– Cook-öarna är en otroligt speciell plats. Ögruppen ligger precis mitt i Stilla havet, det är så vackert att man svimmar. Tänk dig paradiset, och så lite till. Min familj har väldigt goda vänner på huvudön Rarotonga, i byn Matavera som har fått ge efternamn åt min karaktär Kiona i boken. Första gången jag träffade familjen Karaponga, som driver en pärlfarm på Manihiki, var för sjutton år sedan. Det var nere på huvudön, och jag har velat åka och hälsa på dem uppe på Manihiki sedan dess. I februari 2017 kom jag äntligen dit, och det var ännu häftigare än jag trott. Jag bodde hemma hos familjen, ovanpå deras pärlverkstad (som är Kionas rum i romanen).

I centrum för handlingen står alltså Kiona, en ung kvinna som för första gången lämnar Cooköarna när hon försöker ta reda på vad som hänt med hennes försvunne make. Du skriver om henne i jag-form och Pärlfarmen blir verkligen Kionas berättelse, där man samtidigt får följa hur hon utvecklas som människa. Hur mycket påverkade just jag-formen berättelsen? Hade det blivit samma historia om den skrivits i tredje person?

– Jag började faktiskt att skriva romanen i tredje person, men det fungerande inte alls. Miljön på Manihiki är så annorlunda att texten inte grep tag. Man halkade omkring i handlingen utan att känna eller förstå. I den här historien har jag jobbat tillsammans med min svärson, Ronnie Sandahl, som är manusförfattare och filmregissör, det var hans förslag att jag skulle testa första person och det satt som en smäck. Kionas röst kom fram precis som jag hört den i huvudet ända sedan första gången vi träffades.

Hur växer en sådan här berättelse fram? Vad är startskottet för skrivprocessen och finns det något speciellt som bär boken och handlingen framåt?

– Kiona kom till mig på landsvägen mellan Matavera och Ngatangiia i december 2003. Det var ett par månader efter att Anna Lindh, som var en god vän till mig, hade blivit mördad. Sorgen efter Anna var fortfarande rå och obearbetad, kanske var det därför mina tankar vandrade iväg mot en historia kring vemod, ensamhet och människans villkor där på landsvägen. Faktum är att jag gick och gick och gick på den där vägen, den går runt hela ön och jag stannade inte förrän hela berättelsen var klar inom mig, och då hade jag kommit så himla långt att jag var tvungen att ta bussen tillbaka. På den tiden fanns inget internet på Rarotonga, utom på telegrafstationen inne i Avarua, huvudstaden. Där hyrde jag in mig på en dator och skickade ett tre sidor långt mejl till Ann-Marie Skarp, min förläggare, med ett synopsis på hela historien (hon har fortfarande mejlet kvar). Sedan tog det alltså femton år att skriva romanen, för det kom annat emellan.

Platserna runtomkring i världen som Kiona besöker är väldigt levande beskrivna. Jag har förstått att du har ett personligt förhållande till flera av dem. På vilket sätt?

– Hahaha, ja, Kiona tar sig ut på en resa över fyra kontinenter, och jag har gjort det lätt för mig. Hon bor, undantagslöst, i mina gamla bostäder.

För dig som författare, vilka är de lyckligaste stunderna under skrivandet?

– När researchen är gjord, berättarrösten sitter och jag får leva i mitt eget universum. Särskilt i det här fallet, jag älskade att skriva den här boken. Det är nästan en sorg att det är över.