Följ oss på sociala medier:
”När Niemi tar sig an Laestadius får han även rollen som kriminalteknik...”Läs mer
”Det här är en högst läsvärd, humoristisk och ofta väldigt dråplig berä...”Läs mer
”Den nya boken är liksom de tidigare hållen i en lättsam ton...”Läs mer
”Är man inte misstänksam mot politiker blir man det definitivt under lä...”Läs mer
”Den Carl Larssonska riksidyllen är en klockren kontrast till otäcka hä...”Läs mer
”Lövestams språk är lättläst, men ändå utmärkt, och hennes miljöer är v...”Läs mer
”Boken har ett driv som fångar läsaren efter några sidors upptakt.”Läs mer
”Debutanten Pascal Engman lyckas väva ihop de tre historierna, boken är...”Läs mer
”Emma Hamberg aktar sig för pekoral och sentimentalitet. Det här är män...”Läs mer
”Klurigt ihopkommen polisroman.”Läs mer
”Det märks att författaren är insatt i det politiska spelet. Han lyckas...”Läs mer
”Hilma är en ytterst välresearchad fiktionaliserad konstnärsbiografi om...”Läs mer
”Christoffer Carlsson har lyckats få till både ett poetiskt språk och ...”Läs mer
”Unni Lindells polisroman Där satan har sin tron blir allt mer av...”Läs mer
”Intressant övernaturlig skräckthrillerdeckare med onda undertoner serv...”Läs mer
”Ohlsson skriver otroligt spännande och lyckas knyta ihop alla trådar p...”Läs mer
”Boken är lika språkligt snygg som den är estetiskt vacker. Jag älskar ...”Läs mer
”Rappt skrivet ... tempofyllt och spännande.”Läs mer
”Oerhört brutal och realistisk roman, mycket välskriven och med intress...”Läs mer

Dandy i butik femte september (2012)

I succéstarten Brobyggarna lärde vi känna hårt arbetande Oscar och Lauritz. I nya Dandy tar Jan Guillou klivet in i den dekadenta världen och tecknar porträttet av den tredje romanbrodern Sverre, hans liv, läggning och lustar.

Utanför fönstret står en råbock som gnider sina fnasiga horn mot en trädstam. Bakom ryggen i författarrummet tornar en trave pärmar upp sig. Där finns planen för de tre första delarna i Jan Guillous historiska romansvit samlad. Maskinskriven förstås. Tusen timmar research.

Vi tar vid där den slutade, den sexhundra sidor tunga Brobyggarna. Andra delen, Dandy, gör inte riktigt lika ont att tappa på näsan om du somnar med boken i sängen – grunden till den ambitiösa släktsagan lades nämligen redan i första delen. Nu svävar Jan Guillou ut i Sverres leverne som partner till lord Albert Manningham i England. För när brodern Oscar flydde till Afrika och Lauritz slet på norska Hardangervidda, fick Sverre fara till England för att boken inte skulle ha så mycket skandinaviskt historiefokus. Till på köpet fick han bli homosexuell.

– De var den tidens främsta offer för intolerans och förföljelse, säger Jan Guillou.

Medan bröderna Oskar och Lauritz arbetade med teknik, den tidens stora yrke, kom Sverre att stå för det intellektuella och konstnärliga.

– Han utvecklar målandet och hamnar i konstnärskretsar, blir kompis med de intellektuella bohemerna i Bloomsburygruppen och lever ett liv med frigjorda vanor tillsammans med sin överklasslord.

Det låter som om Dandy blir lite mer kontroversiell än Brobyggarna?

– Jag utmanar ju en högljudd och i vissa fall strikt intellektuell opinion. Vad de homosexuella recensenterna anser om utbölingar som ger sig in på deras eget område kan man ju aldrig veta och de känner säkerligen till den homosexuella naturen på ett annat sätt än vad jag gör, men jag tröstar mig med att jag kan den historiska bakgrunden bättre än de.

Medan medelklassförfattaren Oscar Wilde råkade illa ut på grund av sin homosexualitet hade Sverre ändå tur. Han blev förälskad i en man som omfamnades av en beskyddande överklass.

– Det uppstod en hatisk kampanj mot homosexuella runt 1895 och en av de unga männen kring Oscar Wilde är lord Manningham som skickar sin son till Dresden för att studera teknik- och ingenjörsvetenskap.

Där träffade han Sverre – och handlingen i Dandy slutar tjugo minuter efter Brobyggarnas sista punkt. Det tidsperspektivet skvallrar om att många böcker återstår innan Jan Guillou har täckt in ”det stora århundradet”.

– Jag vill inte göra misstaget att bestämma hur många böcker det ska bli. Den brittiske författaren Ken Follett (som av en händelse också ägnar sig åt såväl historiska romaner som spionthrillers) skriver just nu en liknande svit och hans böcker blir över tusen sidor vardera med alldeles för många bollar i luften. Om man tror att man ska täcka in hela århundradet i tre böcker blir handlingen för spretig och författaren en trapetskonstnär. Follett har ägnat tvåhundra sidor åt skyttegravarna i Europa, jag löste det genom att förlägga de åren i Afrika. Då kan man nämna stora europeiska händelser i förbigående.

Du har sagt att ”den enda svenska författare som har kapacitet att skriva en romansvit om 1900-talets historia är jag själv”…

– Ja, det ligger någonting i det. Jag om någon har möjlighet att disponera ett gigantiskt researchmaterial, man måste ha en omfattande journalistisk rutin för att ens kunna närma sig sådant.

Men Jan Guillou stötte på problem direkt. Tyskland. Det går ju inte att komma undan ett land som spelar en sådan huvudroll i Europa under förra seklet.

– Jag talar hygglig tyska och har inget särskilt förhållande till landet men insåg att jag skulle behöva kunna Tyskland inifrån. Jag är dessutom norskfransk och född under andra världskriget, så jag hyser ingen tyskkärlek direkt.

För Jan Guillou är författandet ett yrke. Inspirationen kan man inte sitta och vänta på, han skriver på vanliga arbetstider varje vardag.

– Man kan inte ta ledigt en dag mitt i veckan, för om man gör det blir det lätt ytterligare en dag.

Den stenhårda disciplinen har gett oss tretton böcker om Hamilton, en spion som knuffade Jan Guillou rakt in i den bestsellervärld han aldrig trodde var hans arena.

– Jag trodde att det skulle bli exklusiv politisk litteratur som skulle ge diskussioner men få läsare.

Det blev precis tvärtom.

Dandy utkommer den femte september. Läs mer om boken här.