Verkligheten bakom – Prime time
Något som jag alltid fascinerades över i mitt jobb som journalist är att vissa människor är beredda att göra precis vad som helst för att bli kändisar. För mig är det helt obegripligt.
Offentlighet tycker jag är ett verktyg som ska användas för att göra något vettigt, ett sätt att få något viktigt sagt eller för att få i stånd någon form av förändring.
Men för många är det ett livsmål att vara med i tv. Med dokusåporna har detta blivit ännu mer tydligt.
När jag skrev utkastet till Prime time hade dokusåpan ännu inte slagit igenom. Expedition Robinsons låg i startgroparna, men hade ännu inte börjat sändas.
Min huvudperson i den här boken är därför programledare för ett ”vanligt” program, alltså en dyr och producerad familjeunderhållning.
Jag ville beskriva vad som händer med en människa som får den makt det innebär att bli offentlig, hur det påverkar henne – men också hur alla runt omkring henne förändras. Media brukar och missbrukar kända människor, vilken oerhörd avundsjuka det väcker att vara känd.
Dessutom ville jag göra en Agatha Christie-pastich, jag ville skriva en deckare som utspelade sig i ett klassiskt, slutet rum.
Och vad kan vara lämpligare än ett vitt slott under årets kortaste natt, där tretton deltagare under natten bara blir tolv?
Prime time kom att bli en av mina största, internationella succéer.
Den hamnade på 13:e plats på Publishing Trends världstopplista 2003 och vann pris för bästa design på Island.
Offentlighet tycker jag är ett verktyg som ska användas för att göra något vettigt, ett sätt att få något viktigt sagt eller för att få i stånd någon form av förändring.
Men för många är det ett livsmål att vara med i tv. Med dokusåporna har detta blivit ännu mer tydligt.
När jag skrev utkastet till Prime time hade dokusåpan ännu inte slagit igenom. Expedition Robinsons låg i startgroparna, men hade ännu inte börjat sändas.
Min huvudperson i den här boken är därför programledare för ett ”vanligt” program, alltså en dyr och producerad familjeunderhållning.
Jag ville beskriva vad som händer med en människa som får den makt det innebär att bli offentlig, hur det påverkar henne – men också hur alla runt omkring henne förändras. Media brukar och missbrukar kända människor, vilken oerhörd avundsjuka det väcker att vara känd.
Dessutom ville jag göra en Agatha Christie-pastich, jag ville skriva en deckare som utspelade sig i ett klassiskt, slutet rum.
Och vad kan vara lämpligare än ett vitt slott under årets kortaste natt, där tretton deltagare under natten bara blir tolv?
Prime time kom att bli en av mina största, internationella succéer.
Den hamnade på 13:e plats på Publishing Trends världstopplista 2003 och vann pris för bästa design på Island.
Liza Marklund
Hälleforsnäs i mars 2005