Intervju Bortom sanningen
– Det är tänkt som en hyllning till mina svenska läsare. Jag är enormt glad och tacksam över att mina böcker är så populära i Sverige och att ha ”premiär” i Sverige är mitt sätt att visa det på. Dessutom kändes det bra att visa mitt svenska förlag, Piratförlaget, lite extra uppmärksamhet.
Det här är din sjunde roman om kriminalkommissarie Hanne Wilhelmsen. Hur tycker du hon har utvecklats under den här tiden?
– I de första böckerna var hon väldigt sluten och hade extrem kontroll över allt. Hon var relativt ung och klarade av att hålla alla på avstånd. Nu har livet farit fram med henne, hon har blivit äldre och alla de sköldar hon bär på börjar krackelera. I de senaste böckerna har hennes tunga förflutna hunnit ifatt henne. Men hon har kvar sin exceptionella intuition; kanske ännu starkare nu än tidigare.
Ett brutalt trippelmord i en utåt sett framgångsrik familj utgör huvudintrigen i Bortom sanningen. Just detta med vad som döljs bakom en välartad överklassfasad är ett återkommande tema i dina böcker. Är Norge ett mer utpräglat klassamhälle än Sverige?
– Nej, det tror jag inte. Jag vill inte prata om överklass i det här sammanhanget – det jag försöker beskriva är att kriminalitet inte nödvändigtvis är ett resultat av ekonomiska problem.
Du har nått enorma framgångar med dina böcker och hör till de lyckligt lottade som både fått fina recensioner och en stor läsekrets. Blir man någonsin mätt på framgång?
– Recensionerna betyder inte så mycket, men läsekretsen är otroligt viktig. Det är mina läsare som ger mig motivation att fortsätta skriva.
Du har ett förflutet som bl a jurist, journalist och Norges justitieminister. Tror du att du kommer att lägga fler titlar till din CV, eller är det författaryrket du hittat hem i?
– Min CV är lagom lång nu! Jag stortrivs som jag har det och kommer att fortsätta skriva så länge någon vill läsa.
Vad har du själv för förebilder som författare?
– Tove Jansson! Ingen ovanför, ingen vid sidan av. Dessutom betydde Sjöwall & Wahlöö mycket för mig när jag var i tonåren. Martin Beck-böckerna är fortfarande de bästa i sin genre i Europa – ja, kanske i världen.