Följ oss på sociala medier:
”Det lugna och vackra fjällandskapet utgör en effektfull kontrast till ...”Läs mer
”... en starkt gripande skildring av kvinnlig vänskap från barndom till...”Läs mer
”Gestalterna har psykologiskt djup och kontext. Intrig, språk och gesta...”Läs mer
”Hannes Dükler har en enastående förmåga att skildra detaljer för att s...”Läs mer
”Bjerre och Casserfelt kan sin sak, det bevisas väldigt tidigt. Tempot ...”Läs mer
”Parallellerna med dagens verklighet är slående.”Läs mer
”Efter 14 böcker i serien hade man kanske kunnat tro att författaren ta...”Läs mer
”En underbar feelgoodbok som fångar mig från första sidan.”Läs mer
”Ett starkt avslut på en imponerande trilogi som känns som en början på...”Läs mer
”Malin Thunberg Schunke skriver initierat och med ett högt tempo. Skild...”Läs mer
””Sten i siden” är en vemodig, pedagogisk, varm och humanistisk bladvän...”Läs mer
”Det är så vackert, självklart och oerhört svårt.”Läs mer
”Det är ett värdigt avslut på trilogin. Att handlingen är baserad på fö...”Läs mer
”... läsvärt av Emma Ångström. Obehaget stegras i takt med att relation...”Läs mer
”Det är en välskriven debutdeckare som lovar gott, med genomtänkta pers...”Läs mer
”... vacker och balanserad roman där Rees på ett föredömligt sätt låter...”Läs mer
”Bröllop till salu av Ada Wester är ytterligare en trollbindande berätt...”Läs mer
”Hon har en tydlig idé om vad hon vill göra, vem hon...”Läs mer
”Wow, vilken bok! En fantastisk historia som man bara måste fortsätta l...”Läs mer
”På många sätt är det en underhållande färd med Haag på sitt...”Läs mer
”Kanske ett starkt ord men jag fullkomligt älskade denna bok. Betyg 5/5...”Läs mer
”Det är välskrivet, roligt, rappt och rysansvärt elakt.”Läs mer
”Kristina Appelqvist har hittat hem. Med en blandning av spänning, mynd...”Läs mer
”Det tar fart med bedårande charm, lätt absurda idéer och underbar väns...”Läs mer
”Victoria Björn Blomqvist berättar sin historia i ett väl avvägt tempo,...”Läs mer
”Det blir en spännande resa som pågår i närmare tre veckor med...”Läs mer
”Lindfors bok är skrämmande aktuell. ... det ryska hotet beskrivs med k...”Läs mer
”Romanen dröjer sig kvar i det som gör ont, men har även...”Läs mer
”Starkt och upplyftande om kvinnokamp i historisk tid!”Läs mer
”Spännande för alla som älskar Netflix The Crown.”Läs mer
”Vilken dramatik Birgitta Bergin skapar på det lilla skäret, man hör vi...”Läs mer
”På många sätt en ordens och musikens tvillingsjäl till Patti Smith, be...”Läs mer
”... Per Samuelsson har tillsammans med Lena Ebervall skrivit en brilja...”Läs mer
”Både Gryning. Falsk.och senaste Och skuggan fallerär smarta, kunniga o...”Läs mer
”Ur en odramatisk start i en villaidyll bygger Unni Lindell ut en...”Läs mer
”Skildrat sant och osentimentalt, en roman att riktigt drunkna i.”Läs mer
”Nu har hon verkligen nytänt! Hon har ett kolossalt driv i sitt...”Läs mer
”En spännande, lärorik roman... Betyg 4, Mycket bra”Läs mer
”En bok som tar kvinnlig vänskap på allvar, som både berör och...”Läs mer
”Lisa Bjerre och Susan Casserfelt hittar rätt med mycket i boken. Karak...”Läs mer
”Thunberg Schunke lyckas åter förmedla en intressant och skrämmande ber...”Läs mer
”Det är lågmält beskrivet, med en stor portion humor där även det allva...”Läs mer
”Det är humoristiskt och välskrivet på Emma Hambergs eget livsbejakande...”Läs mer
”... extremt spännande och välskriven. ... Totalt sett visar ändå boken...”Läs mer
” ....debutdeckare med en intressant story om hemligheter och trauman. ...”Läs mer
”Författaren beskriver trions liv på ett medryckande och genomarbetat v...”Läs mer
”Guillou när han är som bäst.”Läs mer
”Appelqvist bevisar att man kan skapa spänning utan blodigt våld. En or...”Läs mer
”... en övertygande comeback. Miljöskildringen imponerar, liksom gestal...”Läs mer
”Emma Hamberg kan konsten att peppa sina läsare; hennes berättelse är...”Läs mer

Intervju Den hungriga prinsessan

Hur föddes idén till Den hungriga prinsessan?
När jag skrev min första roman, Leontines längtan, kom två ord väldigt starkt för mig: VREDE och NJUTELSE (ett ord som inte finns, men som omfattar mer än ordet njutning). Vrede och njutelse är något som inte tillåts i kvinnorollen, ett faktum som är utgångspunkten för hela berättelsen.
Aurora är en i grunden livsglad och stark människa, som manipulerats bort från sin egen styrka och glädje. Hennes skratt har mer och mer blivit ett inlärt läte. Plötsligt ser hon att hon blivit den hon trodde hon skulle vara, men hon vet inte om hon är den Aurora hon innerst inne är. Och vill vara.
Auroras styrka och glädje har mest använts av hennes omgivning, som tagit för givet att hon ska stå där och le och ge hela tiden. Att hon upptäcker det och gör något åt det, skulle jag tro räddar hennes liv.

Aurora lever ett liv som för många framstår som enormt avundsvärt. I ett vackert hem, med gott om pengar, en framgångsrik man, två välartade barn och många vänner…
– Ja, och hon mister mycket av det när hon börjar härja och gå sina egna vägar. Men hon vinner annat, framförallt sin livskänsla.
– I vår tid pressas vi hårt av alla livsstilsideal och föreställningar av hur man ska vara. Vi tror att vi kan köpa oss till lycka, tänker att om vi bara renoverar våra hem så att de ser ut som i inredningsmagasinen så kommer vi känna oss lyckade och lyckliga. Många anstränger sig till det yttersta för att pynta sina liv med olika attribut, medan de känner en allt större tomhet i relationerna till sina närmaste. De vågar inte vara sig själva, av rädsla att falla utanför ramen. Och de förlorar mer och mer livskänsla.

Det finns ett tydligt släktskap mellan Aurora och huvudpersonen i din förra roman, Leontine. Vad får dig att känna för just de här kvinnorna?
Jag tycker inte släktskapet är så tydligt, mer än att båda är kvinnor som lever ”som man ska” i en medelklassmiljö som ser lyckad ut på ytan. Jag har placerat dem där för att visa att allt vi tycker vi borde sträva efter inte är något värt om vi inte har en förankring i oss själva.
De brottas båda med den moderna myten om jämlikhet, men deras kamp utspelas på olika plan. Leontines längtan beskriver mer ett inre skeende, där Leontine är oerhört sårbar. Aurora är tuffare, har kommit längre än Leontine. Kvinnors sorg vänds ofta inåt, men jag ville att Aurora skulle sätta avtryck i verkligheten. Att hon skulle ta sig makten att synas.

Finns det något av dig själv i dem?
I viss mån finns jag i alla mina figurer. Men vare sig Leontine eller Aurora handlar om mig, de är ett hopkok av en väldig massa kvinnor. Jag är inte intresserad av att skriva bekännelseromaner. Det jag vill göra är att blottlägga Det Stora Luret – hur vi hela tiden luras att försöka bli några andra än de vi är.

Just detta med hur vi luras tro att livet och kärleken ska se ut på ett visst sätt, medan det i själva verket är helt andra saker som styr oss, går som en röd tråd genom allt du skriver…
Ja. Och det är så mycket som ingår i detta lurendrejeri. En del av det är att betrakta det typiskt kvinnliga som någon slags klumpfot som vi måste släpa efter oss. Manliga drag hos en kvinna definieras alltid som bra, medan typiskt kvinnliga drag ses som en börda.
Innan man får barn förstår man inte vad det här handlar om. Men så kommer barnet och snart måste mannen ut och leva sitt vanliga liv igen. Medan kvinnan stannar kvar hemma. Och det är då allt uppdagas – hur lurade vi blivit av myten om jämställdhet.
Män som läst Den hungriga prinsessan har sagt att den fått dem att förstå hur mycket deras fruar ger, hur mycket hon gör.

Du skriver även dramatik – skulle de som läst dina romaner känna igen sig i dina pjäser?
I dramatiken är jag mer absurd. Jag tycker inte om det naturalistiska, det har vi omkring oss hela tiden. Att försöka efterhärma är ointressant för mig. Det roliga är att svirra till verkligheten och på teatern finns stora möjligheter att upplösa alla begränsningar som har med tid och rum att göra.
Jag var nyligen i Uruguays huvudstad Montevideo och såg min entimmespjäs ”Mitt namn är Erling” spelas där. Det var fantastiskt att se publikens reaktioner, hur människor på andra sidan jorden berörs av något jag skrivit.

Vad kan man mer se av dig på scen just nu?
Jag har nyligen översatt och bearbetat När Harry mötte Sally, en av åttiotalets stora biosuccéer, för Stockholms stadsteater. Och så håller jag på att slutföra en pjäs som heter Midsommarkvartetten och handlar om fyra kvinnor; tre frånskilda och en gift, som försöker orientera sig i sina nya roller och förstå vad som är tillåtet och inte tillåtet för dem som ensamma kvinnor…

Det tog ganska lång tid innan du debuterade som romanförfattare. Hur kommer det sig?
Jag var inte intresserad av att skriva romaner tidigare. Jag skrev dramatik och arbetade tillsammans med min dåvarande man Peter Schildt, som är regissör.
Men så hände en massa saker i mitt liv och plötsligt kände jag att jag ville pröva språket, se om det höll för att skriva prosa. Så jag gick upp till Ann-Marie Skarp på Piratförlaget och frågade om de skulle vara intresserade om jag skrev något, och hon sa genast ”javisst!”. Det är så skönt när någon ger en ett sådant förtroende.

Vilken är din främsta drivkraft som författare?
Antagligen att jag har roligt när jag skriver. Utan lusten hade det varit meningslöst. Men jag skulle inte tyckt det var roligt om jag inte haft ett ärende med det jag skrev. Jag tycker att om jag ska våga kalla mig ”författare” så måste jag leva upp till det så gott jag kan, till exempel genom att fatta före. Det är det som är meningen, det hörs ju på ordet.
Jag har alltid en moralisk eller existentiell fråga som jag utgår ifrån i mitt skrivande, och eftersom världen beskrivs av män tycker jag inte att jag behöver ägna energi åt att beskriva saker ur ett ”allmänt” tillstånd, utan gör det nästan konsekvent ut ett kvinnligt perspektiv.

Har du någon ny roman-idé på gång?
Ja. Den svirrar omkring någonstans och ibland glimtar den fram i form av någon situation eller känsla. Men jag letar fortfarande efter den och ska göra det ett tag till.