Följ oss på sociala medier:
”Författaren är väl insatt i tidsandan och kvinnohistorien. Mönstret le...”Läs mer
”Sara Lövestam är en gudabenådad ciceron i vårt svenska språk, och tack...”Läs mer
”Romandebutanten Moa Gammel Ginsburg lånar Hjalmar Söderbergs hundra år...”Läs mer
” Författaren behärskar sitt hantverk. ... Jonasson låter sina skrönor ...”Läs mer
”Återigen har författar- och advokatparet skrivit en roman om händelser...”Läs mer
”Jan Guillou går hur som helst lyckligt i mål med sin uppgift....”Läs mer
”Det är verkligen rappt berättat och det märks att författaren inte vil...”Läs mer
”Johan Erlandsson, till vardags journalist på Kommunalarbetaren, har gj...”Läs mer
”Oerhört spännande hela vägen in i mål.”Läs mer
”Min alltför vackra syster är i likhet med Historien om en anständig fa...”Läs mer
”Att gestalta troll trovärdigt är inte det enklaste, men de här författ...”Läs mer
”Boken Lärarinnan är både allvarlig och rolig. Och den är både tankeväc...”Läs mer
”Patos. Det är drivet och limmet i "De rättslösa". ... De rättslösa dra...”Läs mer
”Personligt och berörande. Inspirerande!”Läs mer
”Den är jättehärlig … Solstolsläsning! … det är lite feelgood, den bjud...”Läs mer
”Det är välformulerat och vasst, men också plågsamt och ibland nästan o...”Läs mer
”"Drönaren" har utsetts till Norges bästa kriminalroman 2019 och det ha...”Läs mer
”I år skulle den brittiska deckardrottningen ha fyllt 130 år. Kristina ...”Läs mer
”Intressant! … Lärorikt. Och en mycket viktig bok för att förstå högerp...”Läs mer

Intervju Ministermordet

Gretelise Holms ”deckar-alter-ego” Karin Sommer har beskrivits
som en blandning av miss Marple och Bridget Jones, vilket Gretelise
Holm själv tycker är en ganska träffande och rolig beskrivning. Däremot
avfärdar hon alla likheter mellan sig själv och sin deckarhjältinna.
 

– Vi är journalister och ungefär lika gamla, det är allt.
– Karin är erfaren, klok och ironisk, men hon är inte översmart. Jag
tyckte att det saknades en lite äldre hjältinna inom deckarlitteraturen.
Det är en kvinnogrupp som är osynlig i media. Jag ville ge dem liv och
energi – det finns ju rätt många kvinnor över 50 i verkligheten!

Själv är Gretelise Holm uppvuxen på landet på Sønderjylland som
den näst äldsta av åtta syskon. Hennes mamma födde tio barn på tolv
år (varav två dog som spädbarn) och familjen var mycket fattig och
väldigt religiös.

– Min uppväxt är nästan för banal för att vara en författarbakgrund,
säger Gretelise med ett skratt.

Hon beskriver sig som en överaktiv och rastlös person som i gengäld
får en hel del gjort. Förutom tusentals artiklar och krönikor som hon
skrivit sedan hon började sin journalistbana som 17-åring, har det
blivit över 30 böcker i olika genrer. Från barn- och ungdomsböcker
till debatt- och facklitteratur (bland annat har hon skrivit flera böcker
om jämställdhet och har nyss kommit ut i Danmark med debattboken
Varför är feminister så frigida? – 30 frågeställningar om kön
och jämställdhet).

Och så har hon förstås skrivit deckare. 2003 blev hennes första
spänningsroman Paranoia översatt till svenska och därefter har hon
blivit nominerad till Glasnyckeln för bästa nordiska kriminalroman.
Gretelises ursprungliga tanke med att börja skriva deckare var att
nå en större publik och öka kunskapen om utvecklingsproblemen i
tredje världen. Hon skrev romanen Mercedes Benz Syndromet, som
utspelar sig i Afrika, när hon bodde i Zimbabwe tillsammans med
sin make (som är läkare och aids-specialist) och ”la in några mord i
handlingen”.
Själv uppfattade hon inte Mercedes Benz Syndromet som en deckare
förrän hon fick Danska Kriminalakademins årliga pris för den. Och
det blev alltså starten på en lysande deckarkarriär.

– Jag älskar att skriva deckare, säger Gretelise Holm. De ger mig
möjlighet att skriva böcker med underhållning och mening. Moderna
deckare är en slags förlängning av engagerat journalistiskt arbete. Att
jag som journalist även har arbetat mycket med straff- och rättspolitik
är också en fördel.

Hur formar du dina berättelser?
– Eftersom jag från början visste att jag skulle skriva en serie, bestämde
jag mig för att skriva dem i olika ”sub-genrers”. Den första, Paranoia,
är till övervägande del en psykologisk thriller. Den andra, Ö-morden,
är mer en gammal hederlig pusseldeckare och den tredje, Krigsbarn,
är en politisk thriller. Min fjärde deckare, Ministermorden, är en slags
hybrid av gammaldags herrgårdsdeckare och politisk kriminalroman.

– Jag har också alltid med ett bakomliggande tema i mina deckare.
I den här boken handlar det om hur globaliseringen manifesterar
sig i att vi för in billig arbetskraft och lägger ut produktion till andra
länder där arbetskraften inte är lika dyr. Det gäller även prostitution.

Är det viktigt för dig att få in den här typen av budskap?
– Det är ju inte alla läsare som uppfattar mina teman och det gör inget.
Det är ju först och främst själva intrigen som är det viktiga när man
läser deckare – och också det som är svårast att skriva. Jag lägger
mycket tid på att fundera ut och skissa på intrigen, som jag också har
färdig innan jag börjar skriva.

Hur ser skrivprocessen ut?
– När jag har intrigen på plats arbetar jag mycket disciplinerat.
Jag sätter en deadline – och håller den. Under skrivperioderna arbetar
jag väldigt koncentrerat och isolerat, jag bor på mitt kontor eller i
mitt sommarhus och låter natt och dag gå i ett. Det är mycket effektivt
och gör att jag bara behöver arbeta halvtid.

Långa perioder är också ”skrivfria” för Gretelise Holm. Då ägnar
hon sig åt barn, barnbarn, gäster, hus, hav och att resa.

– Jag och min man älskar att resa och vi reser överallt i världen på
alla nivåer – från backpacking till superlyx. Jag kan också göra en sådan
sak som att cykla Danmark runt helt själv!