Följ oss på sociala medier:
”När jag tänker på henne efterlämnade en stark känsla av sorg hos mig, ...”Läs mer
”Liza Marklund har ett driv i sin story, som de flesta andra...”Läs mer
”En lättläst, finstämd berättelse om vänskap, kärlek och om att våga. ...”Läs mer
”Men den här boken är så mycket mer än en spirande kärlekshistoria; det...”Läs mer
”Intrigen fängslar från början till slut trots många förgreningar. Det ...”Läs mer
”Thunberg Schunkes kriminalromaner är alltid ambitiösa med intriger som...”Läs mer
”Rappt och trovärdigt berättat om en tragisk verklighet som snart ingen...”Läs mer
”Detta är en gripande skildring om det sociala arvet, barnlängtan, hopp...”Läs mer
”Vilken underbart charmig brittisk feelgoodroman! Den är fylld av humor...”Läs mer
”Idag Dör Alla Gudar av Mattias Leivinger och Johannes Pinter är en spä...”Läs mer
”Intressant och angelägen läsning är det, för än finns förhållanden att...”Läs mer
”Emma Hamberg kan konsten att peppa sina läsare; hennes berättelse är...”Läs mer
”...kapitel för kapitel skruvas spänningen upp och till slut är jag hel...”Läs mer
”Caféet som aldrig sover tog mig med storm, för nu när boken...”Läs mer
”Jag kan inte göra annat än rekommendera denna till er som vill...”Läs mer
”Jag inser att det som gjort djupast avtryck i minnet är beskrivningarn...”Läs mer
”Hans röst i etern följer med in i hans böcker, där hans...”Läs mer
”En gripande berättelse av en debutant som jag ser fram emot att...”Läs mer
”Starkt och osentimentalt om kvinnor som bär både skam och armod och om...”Läs mer
”Vi som inte identifierar oss som språkpoliser, men som ständigt möter ...”Läs mer
”Ett tag funderade jag på om inte nutida Gertrud kunde ha gestaltats so...”Läs mer
”Ebervalls och Samuelsons skildring av fyrtiotalets Stockholm och Köpen...”Läs mer
”Jonas Jonasson skriver skrönor som är njutbara att läsa. ... Skrönor t...”Läs mer
”Jan Guillou har slutfört ett imponerande verk. 1900-talet har fått sin...”Läs mer
”Låt det brinna är en grov, mörk, hård och oförutsägbar deckare som man...”Läs mer
”Det finns flera anledningar att sluka Johan Erlandssons bok om Maj Wah...”Läs mer
”Jag skrattade högt åt den här boken! ... Lärarinnan är en välskriven m...”Läs mer

Inget CV men gärna aktivt bloggande

Piratförlagets Mattias Boström ger sin syn på marknadsföring av författare. Att vara kutryggig och gammal är inget hinder för publicering, men vad du än gör –  bifoga inte ditt CV när du skickar in manuset!
 
Hur viktigt är det ut förlagets perspektiv att en författare kan marknadsföra sig själv?
– Man kan aldrig ställa det som krav från förlagets sida, men självklart är det lättare att som författare slå igenom och synas om man själv aktivt deltar i PR och marknadsföring. Författande idag innebär fler kringsysslor än vad som var brukligt förr. 

Hur lyckas man med det då?
– Ett exempel är att genom aktivt bloggarbete skaffa sig en skara trogna fans och samtidigt komma läsarna nära. Det gäller dock att hitta sin egen väg – allting sker förstås inte via internet. Men i en konkurrens med andra författare är det nog bra om man gör åtminstone någonting för att synas och märkas lite extra.

Har man någon chans att bli publicerad om man skriver en fantastisk bok men är kutryggig, gammal och ful?
– Ja, men det är ju en utmärkt utgångspunkt! Då särskiljer man sig rätt rejält från många andra författare. Man måste alltid tänka efter och försöka hitta det som är unikt med just en själv. Det här är inte tävlingen ”snyggast vinner”.

Vilka tips kan du ge till de som skickar sina manus till er – vad vill ni ha för “extramaterial” förutom manuset?
– Skriv alltid ett följebrev. Att bara bifoga kontaktuppgifter eller att säga att manuset får tala för sig själv, det är att missa en gratischans att sälja in sig till förlaget. Skriv lite kort om dig själv men bifoga absolut inte ett helt CV. Berätta lite om boken, om vad som är unikt med den – ja, hjälp helt enkelt förlaget att förstå att det här är något som de lätt kommer att kunna presentera och sälja vid en eventuell utgivning. Marknadsför dig själv och boken! Ett väl genomfört följebrev gör att förlagets manusgrupp blir väldigt nyfikna på manuset.

Hur viktigt tror du att marknadsföring av sig själv är för Bok-SM-deltagare?
– Jag tror att de deltagare i Bok-SM som på olika sätt marknadsför sig själva har större chans att hamna högt upp på topplistan. Det är förstås att svära i kyrkan, att säga att marknadsföringen är så viktigt i ett kultursammanhang. Och självklart måste det i slutändan också krävas kvalitet för att nå ända fram. Men jag tror att det är viktigt att den kommande vinnaren redan nu förbereder sig på att egen PR och marknadsföring kommer bli ett stående inslag även efter att boken kommit ut.

MER: Så marknadsför sig författarna i Bok-SM


Prenumerera på Piratförlagets nyhetsbrev!

De senaste nyheterna om våra böcker och författare. Tips på evenemang och aktiviteter.