Inget CV men gärna aktivt bloggande
– Man kan aldrig ställa det som krav från förlagets sida, men självklart är det lättare att som författare slå igenom och synas om man själv aktivt deltar i PR och marknadsföring. Författande idag innebär fler kringsysslor än vad som var brukligt förr.
Hur lyckas man med det då?
– Ett exempel är att genom aktivt bloggarbete skaffa sig en skara trogna fans och samtidigt komma läsarna nära. Det gäller dock att hitta sin egen väg – allting sker förstås inte via internet. Men i en konkurrens med andra författare är det nog bra om man gör åtminstone någonting för att synas och märkas lite extra.
Har man någon chans att bli publicerad om man skriver en fantastisk bok men är kutryggig, gammal och ful?
– Ja, men det är ju en utmärkt utgångspunkt! Då särskiljer man sig rätt rejält från många andra författare. Man måste alltid tänka efter och försöka hitta det som är unikt med just en själv. Det här är inte tävlingen ”snyggast vinner”.
Vilka tips kan du ge till de som skickar sina manus till er – vad vill ni ha för “extramaterial” förutom manuset?
– Skriv alltid ett följebrev. Att bara bifoga kontaktuppgifter eller att säga att manuset får tala för sig själv, det är att missa en gratischans att sälja in sig till förlaget. Skriv lite kort om dig själv men bifoga absolut inte ett helt CV. Berätta lite om boken, om vad som är unikt med den – ja, hjälp helt enkelt förlaget att förstå att det här är något som de lätt kommer att kunna presentera och sälja vid en eventuell utgivning. Marknadsför dig själv och boken! Ett väl genomfört följebrev gör att förlagets manusgrupp blir väldigt nyfikna på manuset.
Hur viktigt tror du att marknadsföring av sig själv är för Bok-SM-deltagare?
– Jag tror att de deltagare i Bok-SM som på olika sätt marknadsför sig själva har större chans att hamna högt upp på topplistan. Det är förstås att svära i kyrkan, att säga att marknadsföringen är så viktigt i ett kultursammanhang. Och självklart måste det i slutändan också krävas kvalitet för att nå ända fram. Men jag tror att det är viktigt att den kommande vinnaren redan nu förbereder sig på att egen PR och marknadsföring kommer bli ett stående inslag även efter att boken kommit ut.