Följ oss på sociala medier:
”Författaren är väl insatt i tidsandan och kvinnohistorien. Mönstret le...”Läs mer
”Sara Lövestam är en gudabenådad ciceron i vårt svenska språk, och tack...”Läs mer
”Romandebutanten Moa Gammel Ginsburg lånar Hjalmar Söderbergs hundra år...”Läs mer
” Författaren behärskar sitt hantverk. ... Jonasson låter sina skrönor ...”Läs mer
”Återigen har författar- och advokatparet skrivit en roman om händelser...”Läs mer
”Jan Guillou går hur som helst lyckligt i mål med sin uppgift....”Läs mer
”Det är verkligen rappt berättat och det märks att författaren inte vil...”Läs mer
”Johan Erlandsson, till vardags journalist på Kommunalarbetaren, har gj...”Läs mer
”Oerhört spännande hela vägen in i mål.”Läs mer
”Min alltför vackra syster är i likhet med Historien om en anständig fa...”Läs mer
”Att gestalta troll trovärdigt är inte det enklaste, men de här författ...”Läs mer
”Boken Lärarinnan är både allvarlig och rolig. Och den är både tankeväc...”Läs mer
”Patos. Det är drivet och limmet i "De rättslösa". ... De rättslösa dra...”Läs mer
”Personligt och berörande. Inspirerande!”Läs mer
”Den är jättehärlig … Solstolsläsning! … det är lite feelgood, den bjud...”Läs mer
”Det är välformulerat och vasst, men också plågsamt och ibland nästan o...”Läs mer
”"Drönaren" har utsetts till Norges bästa kriminalroman 2019 och det ha...”Läs mer
”I år skulle den brittiska deckardrottningen ha fyllt 130 år. Kristina ...”Läs mer
”Intressant! … Lärorikt. Och en mycket viktig bok för att förstå högerp...”Läs mer

Inget CV men gärna aktivt bloggande

Piratförlagets Mattias Boström ger sin syn på marknadsföring av författare. Att vara kutryggig och gammal är inget hinder för publicering, men vad du än gör –  bifoga inte ditt CV när du skickar in manuset!
 
Hur viktigt är det ut förlagets perspektiv att en författare kan marknadsföra sig själv?
– Man kan aldrig ställa det som krav från förlagets sida, men självklart är det lättare att som författare slå igenom och synas om man själv aktivt deltar i PR och marknadsföring. Författande idag innebär fler kringsysslor än vad som var brukligt förr. 

Hur lyckas man med det då?
– Ett exempel är att genom aktivt bloggarbete skaffa sig en skara trogna fans och samtidigt komma läsarna nära. Det gäller dock att hitta sin egen väg – allting sker förstås inte via internet. Men i en konkurrens med andra författare är det nog bra om man gör åtminstone någonting för att synas och märkas lite extra.

Har man någon chans att bli publicerad om man skriver en fantastisk bok men är kutryggig, gammal och ful?
– Ja, men det är ju en utmärkt utgångspunkt! Då särskiljer man sig rätt rejält från många andra författare. Man måste alltid tänka efter och försöka hitta det som är unikt med just en själv. Det här är inte tävlingen ”snyggast vinner”.

Vilka tips kan du ge till de som skickar sina manus till er – vad vill ni ha för “extramaterial” förutom manuset?
– Skriv alltid ett följebrev. Att bara bifoga kontaktuppgifter eller att säga att manuset får tala för sig själv, det är att missa en gratischans att sälja in sig till förlaget. Skriv lite kort om dig själv men bifoga absolut inte ett helt CV. Berätta lite om boken, om vad som är unikt med den – ja, hjälp helt enkelt förlaget att förstå att det här är något som de lätt kommer att kunna presentera och sälja vid en eventuell utgivning. Marknadsför dig själv och boken! Ett väl genomfört följebrev gör att förlagets manusgrupp blir väldigt nyfikna på manuset.

Hur viktigt tror du att marknadsföring av sig själv är för Bok-SM-deltagare?
– Jag tror att de deltagare i Bok-SM som på olika sätt marknadsför sig själva har större chans att hamna högt upp på topplistan. Det är förstås att svära i kyrkan, att säga att marknadsföringen är så viktigt i ett kultursammanhang. Och självklart måste det i slutändan också krävas kvalitet för att nå ända fram. Men jag tror att det är viktigt att den kommande vinnaren redan nu förbereder sig på att egen PR och marknadsföring kommer bli ett stående inslag även efter att boken kommit ut.

MER: Så marknadsför sig författarna i Bok-SM