Följ oss på sociala medier:
”Hela tiden är man som läsare underhållen...”Läs mer
”En vit lögn till jul är en varm, humoristisk romance med mycket...”Läs mer
”Vilken fest det är att läsa Erlend Loe!”Läs mer
”... oväntat, spännande och läsvärt.”Läs mer
”Författaren beskriver miljö och människor på ett mycket intensivt och ...”Läs mer
”Kalle Dixelius har den rätta knycken. Det här är helt enkelt bra...”Läs mer
”Beskrivningen av den diplomatiska kåren och det prestigefyllda spelet ...”Läs mer
”... må de aldrig sluta med detta.”Läs mer
”Haawind hanterar det biografiska materialet med omsorg och ansvar. All...”Läs mer
”Skräckförfattaren Anders Fager och historikern Micaela Carlberg berätt...”Läs mer
”Intrigen är ingående och intressant, tempot i böckerna är högt, de öve...”Läs mer
”Detta är hennes första historiska kriminalroman, och det är tydligt a...”Läs mer
”Boken innehåller såväl bra dialoger och personteckningar som en spänna...”Läs mer
”Richard Hobert bjuder på en mörk historia, men den innehåller även myc...”Läs mer
”Huvudpersonen engagerar och författaren lyckas driva spänningen väl ge...”Läs mer
”Går det att skriva en bra deckare, både spännande och underhållande, u...”Läs mer
”Det lugna och vackra fjällandskapet utgör en effektfull kontrast till ...”Läs mer
”Detta är en bladvändare, trots det djuplodande, bitvis mycket sorgliga...”Läs mer
”Gestalterna har psykologiskt djup och kontext. Intrig, språk och gesta...”Läs mer
”... en spännande debut”Läs mer
”Bjerre och Casserfelt kan sin sak, det bevisas väldigt tidigt. Tempot ...”Läs mer
”Parallellerna med dagens verklighet är slående.”Läs mer
”Liza Marklund är i högform!”Läs mer
”Det är få författare som har sådan kraft i pennan som Mikael...”Läs mer
”... läsvärt av Emma Ångström. Obehaget stegras i takt med att relation...”Läs mer
”Det tar fart med bedårande charm, lätt absurda idéer och underbar väns...”Läs mer
”Lisa Bjerre och Susan Casserfelt hittar rätt med mycket i boken. Karak...”Läs mer
”Det är humoristiskt och välskrivet på Emma Hambergs eget livsbejakande...”Läs mer
”... en övertygande comeback. Miljöskildringen imponerar, liksom gestal...”Läs mer
”Emma Hamberg kan konsten att peppa sina läsare; hennes berättelse är...”Läs mer

Inget CV men gärna aktivt bloggande

Piratförlagets Mattias Boström ger sin syn på marknadsföring av författare. Att vara kutryggig och gammal är inget hinder för publicering, men vad du än gör –  bifoga inte ditt CV när du skickar in manuset!
 
Hur viktigt är det ut förlagets perspektiv att en författare kan marknadsföra sig själv?
– Man kan aldrig ställa det som krav från förlagets sida, men självklart är det lättare att som författare slå igenom och synas om man själv aktivt deltar i PR och marknadsföring. Författande idag innebär fler kringsysslor än vad som var brukligt förr. 

Hur lyckas man med det då?
– Ett exempel är att genom aktivt bloggarbete skaffa sig en skara trogna fans och samtidigt komma läsarna nära. Det gäller dock att hitta sin egen väg – allting sker förstås inte via internet. Men i en konkurrens med andra författare är det nog bra om man gör åtminstone någonting för att synas och märkas lite extra.

Har man någon chans att bli publicerad om man skriver en fantastisk bok men är kutryggig, gammal och ful?
– Ja, men det är ju en utmärkt utgångspunkt! Då särskiljer man sig rätt rejält från många andra författare. Man måste alltid tänka efter och försöka hitta det som är unikt med just en själv. Det här är inte tävlingen ”snyggast vinner”.

Vilka tips kan du ge till de som skickar sina manus till er – vad vill ni ha för “extramaterial” förutom manuset?
– Skriv alltid ett följebrev. Att bara bifoga kontaktuppgifter eller att säga att manuset får tala för sig själv, det är att missa en gratischans att sälja in sig till förlaget. Skriv lite kort om dig själv men bifoga absolut inte ett helt CV. Berätta lite om boken, om vad som är unikt med den – ja, hjälp helt enkelt förlaget att förstå att det här är något som de lätt kommer att kunna presentera och sälja vid en eventuell utgivning. Marknadsför dig själv och boken! Ett väl genomfört följebrev gör att förlagets manusgrupp blir väldigt nyfikna på manuset.

Hur viktigt tror du att marknadsföring av sig själv är för Bok-SM-deltagare?
– Jag tror att de deltagare i Bok-SM som på olika sätt marknadsför sig själva har större chans att hamna högt upp på topplistan. Det är förstås att svära i kyrkan, att säga att marknadsföringen är så viktigt i ett kultursammanhang. Och självklart måste det i slutändan också krävas kvalitet för att nå ända fram. Men jag tror att det är viktigt att den kommande vinnaren redan nu förbereder sig på att egen PR och marknadsföring kommer bli ett stående inslag även efter att boken kommit ut.

MER: Så marknadsför sig författarna i Bok-SM