Följ oss på sociala medier:
”Historien byggs sakta upp och miljöbeskrivningarna är målande. Doftern...”Läs mer
”Att gestalta troll trovärdigt är inte det enklaste, men de här författ...”Läs mer
”Boken Lärarinnan är både allvarlig och rolig. Och den är både tankeväc...”Läs mer
”Personligt och berörande. Inspirerande!”Läs mer
”Patos. Det är drivet och limmet i "De rättslösa". ... De rättslösa dra...”Läs mer
”Den är jättehärlig … Solstolsläsning! … det är lite feelgood, den bjud...”Läs mer
”Det är välformulerat och vasst, men också plågsamt och ibland nästan o...”Läs mer
”"Drönaren" har utsetts till Norges bästa kriminalroman 2019 och det ha...”Läs mer
”I år skulle den brittiska deckardrottningen ha fyllt 130 år. Kristina ...”Läs mer
”… man kan se den här boken som en kommentar till det...”Läs mer
”I första halvan av Skrivboken skildrar Kristina Ohlsson vägen fram til...”Läs mer
”Intressant! … Lärorikt. Och en mycket viktig bok för att förstå högerp...”Läs mer
”Tidigare i höstas läste jag första delen om Kajan och Aida, Sweet Loli...”Läs mer
”Efter att ha läst också de andra åtta av Jan Guillous tidigare...”Läs mer
”Livet som singel och 45 mitt i verkligheten beskrivs på ett sådant sät...”Läs mer
”Lövestam har en ton som gör att hon aldrig blir påstridig ......”Läs mer

Unni Lindells mystiska spökvärld

Mystiska Milla och spökskolan är mer än en barnbok. Den är första delen i en planerad serie om tio böcker där Unni Lindell och tecknaren Fredrik Skavlan tillsammans väver ett fantasifullt spökuniversum om den vilsna och tuffa spöktjejen Milla som virvlar fram genom historien. På sin resa mot sanningen träffar hon både Shakespeare och Edith Piaf.

Hej Unni. Hur fick du idén till bokserien om Mystiska Milla?
– Idén föddes egentligen många år innan jag skrev boken. Själva bokidén blev först refuserad av ett stort norskt förlag – som ångrar sig bittert nu! Efter refuseringen ingick jag avtal med tecknaren och talkshowvärden Fredrik Skavlan och det var i den vevan som saker och ting började hända på riktigt. Jag behövde någon som kunde skapa Milla.
Hur gick samarbetet med Fredrik?
– Jag och Fredrik hade många ”rundor” i skapelseprocessen. Han är en av Norges mest kända tecknare och är inte van vid att tvingas göra korrigeringar i sina illustrationer, men det fick han när han skulle uppfinna Milla. Jag blev aldrig nöjd och Fredrik blev surare och surare, fast han låtsades som att allt var okej… Till slut ”hittade” vi ändå Milla och då var det bara för mig att börja skriva. Fredriks teckningar är verkligen fantastiska!
Kan du inte berätta lite om Millas spökvärld?
– Själva idén är unik och väldigt omfattande. Spöket Mystiska Milla bor på en syfabrik tillsammans med andra spöken. Om dagarna ligger de inne på materiallagret och om nätterna svävar de ut och lever. De vuxna spökena spökar för människorna medan de små går på Spökskolan. Milla blir utskickad på olika uppdrag – i den första boken åker hon till Paris där hon träffar spöket Victor som berättar den första sanningen för henne. Victor hette Hugo i efternamn när han var människa och var en stor fransk författare. Milla får också möta Leonardo da Vinci och Edith Piaf i den första boken.
Vilka träffar hon i nästa bok?
– I Mystiska Milla och Sjustjärnan träffar hon Florence Nightingale, William Shakespeare och Sylvia Plath i London. I den tredje träffar hon Fjodor Dostojevskij i St Petersburg och i den fjärde åker hon till USA. Då blir det mer rock n’ roll än det varit i de tidigare böckerna… Herregud, jag skulle kunna prata i timmar om detta spökuniversum, stoppa mig!
Eh, okej. Hur har “Mystiska Milla” tagits emot i Norge?
– Böckerna har fått ett fantastiskt mottagande! Nu ska vi skriva sånger och en musikal baserade på böckerna. I Sverige har Rikard Wolff sjungit in den första Milla-sången. Böckerna är sålda till många andra länder också. I Norge heter hon Nifse Nella, i Tyskland Bella Buuh, i England Sppoky Stella… Korea och Ryssland har köpt hela serien på tio böcker.
Vilken åldersgrupp riktar sig böckerna till?
– Eftersom det är så många lager samt en humor och visdom i böckerna som kan tilltala vuxna har vi sagt att de lämpar sig för 6-102-åringar. Men de passar nog bäst för barn som är över åtta år.
I boken finns kopplingar till författaren Victor Hugo – berätta lite om det!
– Victor Hugo har en massa kunskap om litteratur och om människor. Om kärlek, lidelse och meningen med livet och döden. Meningen är att man, på egen hand, ska vilja veta mer om Victor Hugo, hans liv och hans böcker, när man läst Mystiska Milla.
Är barn smarta nog att ta till sig Hugo- och da Vinci-referenser?
– Ja det tror jag. Här kan läsaren hitta koder och gåtor. Det blir ett mer och mer omfattande universum i varje ny bok. I den första, som också är den enklaste, har Fredrik och jag etablerat universumet. Från bok nummer två blir historierna mer och mer häftiga och spännande. För varje sanning Milla finner bildas en grund för att förstå livets stora hemligheter.
Har du samma stil när du skriver för vuxna som för barn? Vilken är skillnaden?
– Vet du, det är ingen skillnad. Jag skriver som när jag skriver kriminalromaner. De här Milla-böckerna är inte politiskt korrekta på något sätt. Egentligen är de lite personliga för mig, utan att jag vill säga mer om det. Men det överordnade målet är att beskriva barnets sårbarhet och strålande styrka. Alla barn behöver beskyddelse och hängivenhet. Det är det inte alla som får. Världen kan vara ett kallt och hårt ställe. Spöket Mystiska Milla visar att om man har uthållighet, okuvlig anda och aldrig ger upp kan det mest fantastiska ske, till slut!
Även Jo Nesbøs första barnbok utkommer i Sverige i vår – är barnböcker en chans för deckarförfattare att balansera sitt skrivande – lite mord i deckarna, lite gulligt i barnböckerna?
– Ha ha, nej. Jag gav ut min första barnbok redan 1986 så jag är egentligen en gammal räv i detta sammanhang. Av mina 56 böcker är bara sju kriminalromaner, 22 är barnböcker. Men det är ju intressant att tänka på till exempel Roald Dahl som också har skrivit både fantastiska barnböcker och kriminalhistorier. Man måste kanske vara lite barnslig för att skriva kriminalhistorier och lite vuxen för att skriva barnböcker?