Noir för tiotalet
– Osäkerhet och opålitlighet är nyckeln. I den här boken finns ingen kriminalkommissarie som är på läsarens sida. Jag ville ta bort allt sådant, livet funkar inte så, säger Christoffer Carlsson.Resultatet blev en mörk berättelse med filosofiska undertoner och ett litet mått av svart humor.Huvudpersonen Vincent är en trasig morfinist som ramlar runt i en vardag av drogförsäljning, polisförhör och knarkarkvartar. Hans enda fasta punkt i tillvaron är lägenheten i Stockholmsförorten Björkhagen. Där dumpas en ung kvinna som kallar sig Maria Magdalena. Hon är bunden och livrädd.
Vincent ska vakta kvinnan i en vecka. Vad som sedan ska hända är oklart. Uppdraget kommer från den undre värld som Vincent rör sig i och priset kan bli högt om han gör bort sig. Förälskelsen är lika omöjlig som oundviklig.Att läsa Fallet Vincent Franke är som att få ett slag i magen. Du känner dig lätt omskakad och illamående efteråt.Du beskriver ett Stockholm som de flesta aldrig får eller vill se. Vad hände i dig när du skrev boken?
– Mycket. Det var en fantastisk och omtumlande tid, men jag tvingades också ställa mig själv alla de frågor jag ställer i boken. Det var stundtals väldigt jobbigt. Men alla har mörka sidor och något som skaver i oss och det är viktigt att reflektera över det, säger Christoffer Carlsson.
Liksom sin huvudperson är den 23-årige debutanten välbekant med den kriminella världen, men på ett helt annat sätt. Han studerar sedan 2005 till kriminolog vid Stockholms universitet.Du tecknar en väldigt trovärdig bild av en djupt beroende morfinist. Hur gjorde du?
– Jag hade en massa fallstudier och vetenskapliga artiklar som jag läst i min utbildning, det hjälpte mig. Men jag pratade också med människor som vet hur det fungerar och som kunde beskriva vad som händer i kroppen när man använder morfin.
Fallet Vincent Franke är späckad med populärkulturella referenser. Den uppmärksamme kan skymta grepp från filmer som Blade Runner och 70-talsklassikern Jakten mot nollpunkten, men också Alan Moores superhjälteserie Watchmen. Lägg till Jean-Paul Sartres ofullbordade romansvit The Roads to Freedom så börjar du närma dig kombinationen av tankar i Christoffer Carlssons huvud som kokats ner till det färdiga resultatet. Genren är otvetydigt noir.
I dag har Christoffer Carlsson redan övergett sin vilsna och drogmissbrukande karaktär och gått vidare. Nästa bok, en tänkt trilogi, om två bröder är snart halvfärdig. En mer komplicerad och tyngre historia, enligt författaren själv.
– Vincent var bara början. Det är förhoppningsvis den sämsta bok jag någonsin kommer skriva.