Det är utsidan som räknas
Vad har du gjort och varför?
– Christoffer ville ha en väldigt specifik stil, en klassisk film noir-känsla. Jag gillar själv stilen och fick använda mig av väldigt klassisk typografi, som på gamla filmaffischer. Jag ville åt lite ”pulpkänsla”. Grundstilen till hur omslaget ser ut idag kom direkt.
– Jag började med typografin, och visste ganska snabbt hur jag ville ha det. Typografin är det element som är absolut viktigast i just det här omslaget, det är den som sätter stämningen. Sen satte jag ett tillskruvat foto till det hela, jag ville att bilden skulle vara lite diffus eftersom att det inte är den som är det viktiga.
Läser man alltid hela boken innan man börjar formge?
– Det är lite olika. Fallet Vincent Franke läste jag för hela manuset fanns klart. Men exempelvis Liza Marklunds omslag gör jag innan manuset är färdigskrivet, då ringer hon och berättar ungefär vad hon har tänkt sig.
Hur viktigt är det du själv gillar boken?
– Det är rätt viktigt faktiskt. Det är mycket svårare att göra ett omslag till en bok man verkligen gillar, för då bryr man sig verkligen. Men om man verkligen ogillar en bok, ja då blir det ju också svårt …
Spelar det någon roll för dig om författaren blir nöjd eller inte?
– Absolut. Men ibland kan det ju vara så att författaren har en drömbild om vad omslaget ska vara, och det är inte alltid det bästa omslaget. I det här fallet kändes det väldigt angeläget eftersom att Christoffer är debutant och brinner väldigt mycket för detta. Jag lade ner mycket i det här omslaget.
Och det verkar ha fallit i god jord. Christoffer Carlsson fullkomligt älskar det.
– Det är ett fantastiskt omslag som fångar boken på ett utomordentligt sätt. Det var precis det jag var ute efter, säger Christoffer. Texten ger den där noir-känslan, den är nästan lite western – gammaldags och modern på en och samma gång. Den mörka bilden blir en obehaglig kontrast.
Vad tänkte du kring omslaget innan Eric började?
– Boken är ju av en annorlunda genre, inte en klassisk spänningsroman utan mer inspirerad av gammal noir och jag var väldigt mån om att detta skulle synas på omslaget. Jag var dessutom väldigt trött på gamla klassiska deckaromslag. Vi började med ett möte hos Eric i Gamla stan, vi tittade på omslag och insåg att vi hade samma populärkulturella referenser. Men Erics omslag överträffade mina vildaste förväntningar.
Hur viktigt är omslaget för dig som författare?
– Det är det allra viktigaste utanför berättelsen. Det signalerar vad boken är, men även vem författaren är, och det är såklart extra viktigt för mig som är debutant. Jag tror absolut att omslaget kan ha betydelse i en köpsituation. Men för mig personligen var det också viktigt att det blev snyggt. En bok ska se bra ut i bokhyllan och vara estetiskt tilltalande.
Se fler av Erics omslag på Thunfors.com
6 favoritomslag
CHRISTOFFER CARLSSON:
Chuck Palahniuk, Snuff
Michael Chabon, The Yiddish Policemen’s Union
Paul Auster, The New York Trilogy
ERIC THUNFORS:
David Mitchell, Cloud Atlas
Julian Barnes, Arthur & George
Kate Long, The daughter game