Följ oss på sociala medier:
”Författaren är väl insatt i tidsandan och kvinnohistorien. Mönstret le...”Läs mer
”Sara Lövestam är en gudabenådad ciceron i vårt svenska språk, och tack...”Läs mer
”Romandebutanten Moa Gammel Ginsburg lånar Hjalmar Söderbergs hundra år...”Läs mer
” Författaren behärskar sitt hantverk. ... Jonasson låter sina skrönor ...”Läs mer
”Återigen har författar- och advokatparet skrivit en roman om händelser...”Läs mer
”Jan Guillou går hur som helst lyckligt i mål med sin uppgift....”Läs mer
”Det är verkligen rappt berättat och det märks att författaren inte vil...”Läs mer
”Johan Erlandsson, till vardags journalist på Kommunalarbetaren, har gj...”Läs mer
”Oerhört spännande hela vägen in i mål.”Läs mer
”Min alltför vackra syster är i likhet med Historien om en anständig fa...”Läs mer
”Att gestalta troll trovärdigt är inte det enklaste, men de här författ...”Läs mer
”Boken Lärarinnan är både allvarlig och rolig. Och den är både tankeväc...”Läs mer
”Patos. Det är drivet och limmet i "De rättslösa". ... De rättslösa dra...”Läs mer
”Personligt och berörande. Inspirerande!”Läs mer
”Den är jättehärlig … Solstolsläsning! … det är lite feelgood, den bjud...”Läs mer
”Det är välformulerat och vasst, men också plågsamt och ibland nästan o...”Läs mer
”"Drönaren" har utsetts till Norges bästa kriminalroman 2019 och det ha...”Läs mer
”I år skulle den brittiska deckardrottningen ha fyllt 130 år. Kristina ...”Läs mer
”Intressant! … Lärorikt. Och en mycket viktig bok för att förstå högerp...”Läs mer

Det är utsidan som räknas

Det är det första som möter läsaren. Det som sätter tonen för hela boken innan författaren haft en chans att dra in läsaren i texten och många gånger helt avgörande när vi köper böcker. Vi har träffat formgivaren och författaren bakom Fallet Vincent Franke och pratat om vikten av omslaget.
Formgivaren Eric Thunfors driver Thunfors Design och jobbar dagligen med att formge bokomslag, exempelvis till Piratförlaget. Ett av de senaste verken är omslaget till Fallet Vincent Franke av Christoffer Carlsson.

Vad har du gjort och varför?
– Christoffer ville ha en väldigt specifik stil, en klassisk film noir-känsla. Jag gillar själv stilen och fick använda mig av väldigt klassisk typografi, som på gamla filmaffischer. Jag ville åt lite ”pulpkänsla”. Grundstilen till hur omslaget ser ut idag kom direkt.
– Jag började med typografin, och visste ganska snabbt hur jag ville ha det. Typografin är det element som är absolut viktigast i just det här omslaget, det är den som sätter stämningen. Sen satte jag ett tillskruvat foto till det hela, jag ville att bilden skulle vara lite diffus eftersom att det inte är den som är det viktiga.

Läser man alltid hela boken innan man börjar formge?
– Det är lite olika. Fallet Vincent Franke läste jag för hela manuset fanns klart. Men exempelvis Liza Marklunds omslag gör jag innan manuset är färdigskrivet, då ringer hon och berättar ungefär vad hon har tänkt sig.

Hur viktigt är det du själv gillar boken?
– Det är rätt viktigt faktiskt. Det är mycket svårare att göra ett omslag till en bok man verkligen gillar, för då bryr man sig verkligen. Men om man verkligen ogillar en bok, ja då blir det ju också svårt …

Spelar det någon roll för dig om författaren blir nöjd eller inte?
– Absolut. Men ibland kan det ju vara så att författaren har en drömbild om vad omslaget ska vara, och det är inte alltid det bästa omslaget. I det här fallet kändes det väldigt angeläget eftersom att Christoffer är debutant och brinner väldigt mycket för detta. Jag lade ner mycket i det här omslaget.

Och det verkar ha fallit i god jord. Christoffer Carlsson fullkomligt älskar det.
– Det är ett fantastiskt omslag som fångar boken på ett utomordentligt sätt. Det var precis det jag var ute efter, säger Christoffer. Texten ger den där noir-känslan, den är nästan lite western – gammaldags och modern på en och samma gång. Den mörka bilden blir en obehaglig kontrast.

Vad tänkte du kring omslaget innan Eric började?
– Boken är ju av en annorlunda genre, inte en klassisk spänningsroman utan mer inspirerad av gammal noir och jag var väldigt mån om att detta skulle synas på omslaget. Jag var dessutom väldigt trött på gamla klassiska deckaromslag. Vi började med ett möte hos Eric i Gamla stan, vi tittade på omslag och insåg att vi hade samma populärkulturella referenser. Men Erics omslag överträffade mina vildaste förväntningar.

Hur viktigt är omslaget för dig som författare?
– Det är det allra viktigaste utanför berättelsen. Det signalerar vad boken är, men även vem författaren är, och det är såklart extra viktigt för mig som är debutant. Jag tror absolut att omslaget kan ha betydelse i en köpsituation. Men för mig personligen var det också viktigt att det blev snyggt. En bok ska se bra ut i bokhyllan och vara estetiskt tilltalande.

Se fler av Erics omslag på Thunfors.com

6 favoritomslag

christoffer_carlsson_107x87_090922.jpg

CHRISTOFFER CARLSSON:
Chuck Palahniuk, Snuff
Michael Chabon, The Yiddish Policemen’s Union
Paul Auster, The New York Trilogy

eric2.jpg

ERIC THUNFORS:
David Mitchell, Cloud Atlas
Julian Barnes, Arthur & George
Kate Long, The daughter game