Följ oss på sociala medier:
”Samtidigt finns det mycket kraft i Malin Wollins kaotiska känslosvall,...”Läs mer
”Kolumner är framför allt förmågan att skriva fram en tydlig röst. Ordv...”Läs mer
”Liza Marklund har ett driv i sin story, som de flesta andra...”Läs mer
”En lättläst, finstämd berättelse om vänskap, kärlek och om att våga. ...”Läs mer
”Men den här boken är så mycket mer än en spirande kärlekshistoria; det...”Läs mer
”Intrigen fängslar från början till slut trots många förgreningar. Det ...”Läs mer
”Thunberg Schunkes kriminalromaner är alltid ambitiösa med intriger som...”Läs mer
”Rappt och trovärdigt berättat om en tragisk verklighet som snart ingen...”Läs mer
”Detta är en gripande skildring om det sociala arvet, barnlängtan, hopp...”Läs mer
”Vilken underbart charmig brittisk feelgoodroman! Den är fylld av humor...”Läs mer
”Idag Dör Alla Gudar av Mattias Leivinger och Johannes Pinter är en spä...”Läs mer
”Intressant och angelägen läsning är det, för än finns förhållanden att...”Läs mer
”Emma Hamberg kan konsten att peppa sina läsare; hennes berättelse är...”Läs mer
”...kapitel för kapitel skruvas spänningen upp och till slut är jag hel...”Läs mer
”Caféet som aldrig sover tog mig med storm, för nu när boken...”Läs mer
”Jag kan inte göra annat än rekommendera denna till er som vill...”Läs mer
”Jag inser att det som gjort djupast avtryck i minnet är beskrivningarn...”Läs mer
”Hans röst i etern följer med in i hans böcker, där hans...”Läs mer
”En gripande berättelse av en debutant som jag ser fram emot att...”Läs mer
”Starkt och osentimentalt om kvinnor som bär både skam och armod och om...”Läs mer
”Vi som inte identifierar oss som språkpoliser, men som ständigt möter ...”Läs mer
”Ett tag funderade jag på om inte nutida Gertrud kunde ha gestaltats so...”Läs mer
”Ebervalls och Samuelsons skildring av fyrtiotalets Stockholm och Köpen...”Läs mer
”Jonas Jonasson skriver skrönor som är njutbara att läsa. ... Skrönor t...”Läs mer
”Jan Guillou har slutfört ett imponerande verk. 1900-talet har fått sin...”Läs mer
”Låt det brinna är en grov, mörk, hård och oförutsägbar deckare som man...”Läs mer
”Det finns flera anledningar att sluka Johan Erlandssons bok om Maj Wah...”Läs mer
”Jag skrattade högt åt den här boken! ... Lärarinnan är en välskriven m...”Läs mer

Det är utsidan som räknas

Det är det första som möter läsaren. Det som sätter tonen för hela boken innan författaren haft en chans att dra in läsaren i texten och många gånger helt avgörande när vi köper böcker. Vi har träffat formgivaren och författaren bakom Fallet Vincent Franke och pratat om vikten av omslaget.
Formgivaren Eric Thunfors driver Thunfors Design och jobbar dagligen med att formge bokomslag, exempelvis till Piratförlaget. Ett av de senaste verken är omslaget till Fallet Vincent Franke av Christoffer Carlsson.

Vad har du gjort och varför?
– Christoffer ville ha en väldigt specifik stil, en klassisk film noir-känsla. Jag gillar själv stilen och fick använda mig av väldigt klassisk typografi, som på gamla filmaffischer. Jag ville åt lite ”pulpkänsla”. Grundstilen till hur omslaget ser ut idag kom direkt.
– Jag började med typografin, och visste ganska snabbt hur jag ville ha det. Typografin är det element som är absolut viktigast i just det här omslaget, det är den som sätter stämningen. Sen satte jag ett tillskruvat foto till det hela, jag ville att bilden skulle vara lite diffus eftersom att det inte är den som är det viktiga.

Läser man alltid hela boken innan man börjar formge?
– Det är lite olika. Fallet Vincent Franke läste jag för hela manuset fanns klart. Men exempelvis Liza Marklunds omslag gör jag innan manuset är färdigskrivet, då ringer hon och berättar ungefär vad hon har tänkt sig.

Hur viktigt är det du själv gillar boken?
– Det är rätt viktigt faktiskt. Det är mycket svårare att göra ett omslag till en bok man verkligen gillar, för då bryr man sig verkligen. Men om man verkligen ogillar en bok, ja då blir det ju också svårt …

Spelar det någon roll för dig om författaren blir nöjd eller inte?
– Absolut. Men ibland kan det ju vara så att författaren har en drömbild om vad omslaget ska vara, och det är inte alltid det bästa omslaget. I det här fallet kändes det väldigt angeläget eftersom att Christoffer är debutant och brinner väldigt mycket för detta. Jag lade ner mycket i det här omslaget.

Och det verkar ha fallit i god jord. Christoffer Carlsson fullkomligt älskar det.
– Det är ett fantastiskt omslag som fångar boken på ett utomordentligt sätt. Det var precis det jag var ute efter, säger Christoffer. Texten ger den där noir-känslan, den är nästan lite western – gammaldags och modern på en och samma gång. Den mörka bilden blir en obehaglig kontrast.

Vad tänkte du kring omslaget innan Eric började?
– Boken är ju av en annorlunda genre, inte en klassisk spänningsroman utan mer inspirerad av gammal noir och jag var väldigt mån om att detta skulle synas på omslaget. Jag var dessutom väldigt trött på gamla klassiska deckaromslag. Vi började med ett möte hos Eric i Gamla stan, vi tittade på omslag och insåg att vi hade samma populärkulturella referenser. Men Erics omslag överträffade mina vildaste förväntningar.

Hur viktigt är omslaget för dig som författare?
– Det är det allra viktigaste utanför berättelsen. Det signalerar vad boken är, men även vem författaren är, och det är såklart extra viktigt för mig som är debutant. Jag tror absolut att omslaget kan ha betydelse i en köpsituation. Men för mig personligen var det också viktigt att det blev snyggt. En bok ska se bra ut i bokhyllan och vara estetiskt tilltalande.

Se fler av Erics omslag på Thunfors.com

6 favoritomslag

christoffer_carlsson_107x87_090922.jpg

CHRISTOFFER CARLSSON:
Chuck Palahniuk, Snuff
Michael Chabon, The Yiddish Policemen’s Union
Paul Auster, The New York Trilogy

eric2.jpg

ERIC THUNFORS:
David Mitchell, Cloud Atlas
Julian Barnes, Arthur & George
Kate Long, The daughter game


Prenumerera på Piratförlagets nyhetsbrev!

De senaste nyheterna om våra böcker och författare. Tips på evenemang och aktiviteter.