Följ oss på sociala medier:
”Hela tiden är man som läsare underhållen...”Läs mer
”En vit lögn till jul är en varm, humoristisk romance med mycket...”Läs mer
”Vilken fest det är att läsa Erlend Loe!”Läs mer
”... oväntat, spännande och läsvärt.”Läs mer
”Författaren beskriver miljö och människor på ett mycket intensivt och ...”Läs mer
”Kalle Dixelius har den rätta knycken. Det här är helt enkelt bra...”Läs mer
”Beskrivningen av den diplomatiska kåren och det prestigefyllda spelet ...”Läs mer
”... må de aldrig sluta med detta.”Läs mer
”Haawind hanterar det biografiska materialet med omsorg och ansvar. All...”Läs mer
”Skräckförfattaren Anders Fager och historikern Micaela Carlberg berätt...”Läs mer
”Intrigen är ingående och intressant, tempot i böckerna är högt, de öve...”Läs mer
”Detta är hennes första historiska kriminalroman, och det är tydligt a...”Läs mer
”Boken innehåller såväl bra dialoger och personteckningar som en spänna...”Läs mer
”Richard Hobert bjuder på en mörk historia, men den innehåller även myc...”Läs mer
”Huvudpersonen engagerar och författaren lyckas driva spänningen väl ge...”Läs mer
”Går det att skriva en bra deckare, både spännande och underhållande, u...”Läs mer
”Det lugna och vackra fjällandskapet utgör en effektfull kontrast till ...”Läs mer
”Detta är en bladvändare, trots det djuplodande, bitvis mycket sorgliga...”Läs mer
”Gestalterna har psykologiskt djup och kontext. Intrig, språk och gesta...”Läs mer
”... en spännande debut”Läs mer
”Bjerre och Casserfelt kan sin sak, det bevisas väldigt tidigt. Tempot ...”Läs mer
”Parallellerna med dagens verklighet är slående.”Läs mer
”Liza Marklund är i högform!”Läs mer
”Det är få författare som har sådan kraft i pennan som Mikael...”Läs mer
”... läsvärt av Emma Ångström. Obehaget stegras i takt med att relation...”Läs mer
”Det tar fart med bedårande charm, lätt absurda idéer och underbar väns...”Läs mer
”Lisa Bjerre och Susan Casserfelt hittar rätt med mycket i boken. Karak...”Läs mer
”Det är humoristiskt och välskrivet på Emma Hambergs eget livsbejakande...”Läs mer
”... en övertygande comeback. Miljöskildringen imponerar, liksom gestal...”Läs mer
”Emma Hamberg kan konsten att peppa sina läsare; hennes berättelse är...”Läs mer

Det är utsidan som räknas

Det är det första som möter läsaren. Det som sätter tonen för hela boken innan författaren haft en chans att dra in läsaren i texten och många gånger helt avgörande när vi köper böcker. Vi har träffat formgivaren och författaren bakom Fallet Vincent Franke och pratat om vikten av omslaget.
Formgivaren Eric Thunfors driver Thunfors Design och jobbar dagligen med att formge bokomslag, exempelvis till Piratförlaget. Ett av de senaste verken är omslaget till Fallet Vincent Franke av Christoffer Carlsson.

Vad har du gjort och varför?
– Christoffer ville ha en väldigt specifik stil, en klassisk film noir-känsla. Jag gillar själv stilen och fick använda mig av väldigt klassisk typografi, som på gamla filmaffischer. Jag ville åt lite ”pulpkänsla”. Grundstilen till hur omslaget ser ut idag kom direkt.
– Jag började med typografin, och visste ganska snabbt hur jag ville ha det. Typografin är det element som är absolut viktigast i just det här omslaget, det är den som sätter stämningen. Sen satte jag ett tillskruvat foto till det hela, jag ville att bilden skulle vara lite diffus eftersom att det inte är den som är det viktiga.

Läser man alltid hela boken innan man börjar formge?
– Det är lite olika. Fallet Vincent Franke läste jag för hela manuset fanns klart. Men exempelvis Liza Marklunds omslag gör jag innan manuset är färdigskrivet, då ringer hon och berättar ungefär vad hon har tänkt sig.

Hur viktigt är det du själv gillar boken?
– Det är rätt viktigt faktiskt. Det är mycket svårare att göra ett omslag till en bok man verkligen gillar, för då bryr man sig verkligen. Men om man verkligen ogillar en bok, ja då blir det ju också svårt …

Spelar det någon roll för dig om författaren blir nöjd eller inte?
– Absolut. Men ibland kan det ju vara så att författaren har en drömbild om vad omslaget ska vara, och det är inte alltid det bästa omslaget. I det här fallet kändes det väldigt angeläget eftersom att Christoffer är debutant och brinner väldigt mycket för detta. Jag lade ner mycket i det här omslaget.

Och det verkar ha fallit i god jord. Christoffer Carlsson fullkomligt älskar det.
– Det är ett fantastiskt omslag som fångar boken på ett utomordentligt sätt. Det var precis det jag var ute efter, säger Christoffer. Texten ger den där noir-känslan, den är nästan lite western – gammaldags och modern på en och samma gång. Den mörka bilden blir en obehaglig kontrast.

Vad tänkte du kring omslaget innan Eric började?
– Boken är ju av en annorlunda genre, inte en klassisk spänningsroman utan mer inspirerad av gammal noir och jag var väldigt mån om att detta skulle synas på omslaget. Jag var dessutom väldigt trött på gamla klassiska deckaromslag. Vi började med ett möte hos Eric i Gamla stan, vi tittade på omslag och insåg att vi hade samma populärkulturella referenser. Men Erics omslag överträffade mina vildaste förväntningar.

Hur viktigt är omslaget för dig som författare?
– Det är det allra viktigaste utanför berättelsen. Det signalerar vad boken är, men även vem författaren är, och det är såklart extra viktigt för mig som är debutant. Jag tror absolut att omslaget kan ha betydelse i en köpsituation. Men för mig personligen var det också viktigt att det blev snyggt. En bok ska se bra ut i bokhyllan och vara estetiskt tilltalande.

Se fler av Erics omslag på Thunfors.com

6 favoritomslag

christoffer_carlsson_107x87_090922.jpg

CHRISTOFFER CARLSSON:
Chuck Palahniuk, Snuff
Michael Chabon, The Yiddish Policemen’s Union
Paul Auster, The New York Trilogy

eric2.jpg

ERIC THUNFORS:
David Mitchell, Cloud Atlas
Julian Barnes, Arthur & George
Kate Long, The daughter game