En fartblind bokbransch
”Den senaste tiden har en rad till synes oberoende händelser hos de två dominerande förlagsgrupperna Bonniers och Norstedts format en delvis helt ny struktur på den svenska bokmarknaden.”
”Bonniers har förvärvat Adlibris och har gjort en överenskommelse med varuhuskedjan Rusta att bara sälja deras böcker. Dessutom har man förvärvat Pocketgrossisten, och kontrollerar därmed en stor del av pocketmarknaden för handlare utanför bokhandeln. KF som äger Norstedts och Akademibokhandeln, har i sin tur slagit ihop båda företagen – det näst största förlaget med den största bokhandelskedjan – under en gemensam ledning.”
”Förklaringen är följande: genom att göra sig till ägare eller ha ensamrätt till de viktigaste distributionskanalerna köper man sig marknadsplatser. Man konkurrerar inte längre i första hand med sin utgivning, utan man stänger ut konkurrenterna. Denna anmärkningsvärda och nya syn på hur ett bokförlag arbetar beror, enligt min uppfattning, på att förläggaren har marginaliserats de senaste åren i båda förlagsgrupperna. Ledningen av ett förlag har tidigare alltid varit en yrkeskunnig person – en ”bokmänniska”. Någon som fått sin utbildning genom att arbeta på förlag, ha en akademisk, humanistisk bakgrund, erfarenhet från bokhandel, bibliotek etcetera.”