Författarna träffar läsarna – på nätet
CHRISTOFFER CARLSSON
Aktuell med Fallet Vincent Franke
Socialt medium: Twitter
Läs mer på twitter.com/ccarlssons
”Den största fördelen med Twitter är kontakten med läsaren. Det är ett medvetet sätt från min sida, att göra mig tillgänglig. Om någon har en fråga eller en åsikt vill jag att han eller hon ska kunna uttrycka den direkt till mig. Dessutom är det otroligt roligt. För mig känns det viktigt att försöka hitta en balans, att både twittra mer ’personligt’, om iakttagelser eller händelser i vardagen, och twittra på ett sätt som gör att läsaren känner igen mig som författare. Däremot är jag aldrig privat.”
”Jag har svårt att tänka mig att twittrandet har någon större betydelse för försäljningssiffror, där är traditionella vägar betydligt mer effektiva. Även om en dialog på Twitter definitivt inte kan ersätta ett fysiskt möte tror jag att det är ett viktigt komplement i kommunikationen mellan författaren och läsaren. Men om jag skulle tvingas välja mellan ett fysiskt möte eller en dialog på Twitter skulle jag tveklöst välja verkligheten.”
MALIN PERSSON GIOLITO
Aktuell med Bara ett barn
Socialt medium: Blogg
Läs bloggen
”Det började med att jag ville göra PR för min första roman Dubbla slag, men sedan tyckte jag att det var så roligt att blogga att jag bara fortsatte. Ärligt talat, jag tror inte jag hade någon direkt strategi med den, men bloggen skapar uppmärksamhet runt mig och det jag gör, och förhoppningsvis blir läsarna intresserade av boken också.”
”Jag bor utomlands och har svårt att ta mig till Sverige för att träffa läsare. Det går förstås inte att ersätta det personliga mötet helt, men bloggen kan i varje fall delvis kompensera för det faktum att det är svårt att träffa mig. Jag är ganska aktiv och svarar på inlägg och för diskussioner med läsarna. Det är väldigt givande med alla kommentarer. Jag kanske inte har den största läsekretsen, men den är trogen och jag gillar verkligen att hålla kontakten på det här sättet.”
LINDA SKUGGE
Aktuell med Lindas bästa/värsta
Socialt medium: Facebook
Sök på ”Linda Skugge” på facebook.com
”Jag har använt Facebook så länge att jag faktiskt inte kommer ihåg exakt hur länge. Jag behöver Facebook i alla delar av mitt jobb. Jag jobbar ju även med PR och kommunikation och alla inom branschen finns på Facebook, och då måste jag också finnas där. Vad det gäller läsarna tycker jag det är oerhört viktigt att vara tillgänglig, och jag har alltid varit det. Jag tycker det är fånigt att man inte ska kunna kontakta vilken kändis som helst, utan att först behöva komma fram till en agent eller så. Jag blir rent provocerad av artister som jobbar så. Jag är aldrig hemlig, och jag tror att läsarna uppskattar att se att jag är som folk är mest. Förstår du? Det blir trevligare då.”
”Jag kan inte säga om Facebook påverkar de rent kommersiella aspekterna, men jag tror säkert att det kan addera ett mervärde. Det går förstås aldrig att ersätta ett personligt möte, men det är ett bra komplement.”
DANNY WATTIN
Aktuell med Ursäkta, men din själ dog nyss
Socialt medium: Youtube
Se mer på www.korta.nu/gentech
”Jag tror på att göra filmer för att skapa intresse för en bok. När jag jobbade med Ursäkta, men din själ dog nyss och upptäckte kommersen kring barnindustrin i USA kände jag att jag ville göra något själv på temat. Det som intresserade mig mest var att många amerikanska fertilitetskliniker gjorde reklam för sina surrogatmammor och val av barns arvsanlag på samma sätt som andra gjorde reklam för bilar eller datorer eller vilken annan vara som helst. Jag berättade om idén för en kompis som är regissör, och som mer eller mindre på eget bevåg tog fram en reklamfilm för den klinik som finns med i min bok.”
”Vi har fått väldigt mycket kommentarer om filmen, några tycker att den är kul, andra upplever den som skrämmande och lite väl nära verkligheten. Youtube är ju bra för oss författare som inte har råd med tv-reklam. Och dessutom är det väldigt kul att göra filmer. Jag tror att detta kommer mer och mer.”