Länge leve bokhandeln (2010)
Madeleine Klackenberg å sin sida äger Klackenbergs Böcker och Papper som finns representerad på mindre orter som Järfälla och Vällingby.
Båda är trötta på allt prat om bokhandelns död, ingen av dem upplever faktiskt internethandeln som ett hot:
– Jag tycker att vi kan lära oss av den, men samtidigt utveckla det som den fysiska bokhandeln är bra på, som kunskap och service, säger Malin Lödén.
Hon får medhåll av Madeleine Klackenberg.
– Det vi kan erbjuda i form av mervärde och kringtjänster, det kan aldrig internethandeln göra.
Hur gör man då för att stå sig i konkurrensen?
Malin Lödén har satsat hårt på att göra sin butik till mer än en ”bokhandel”. Hon vill att den ska uppfattas som mötesplats, kulturellt och kommersiellt, där människor såväl köper som upplever böcker.
– Vi erbjuder olika slags evenemang, det kan vara allt från mycket kända författare till lokala förmågor. Våra författaraftnar i samarbete med exempelvis Piratförlaget är mycket uppskattade.
Bokhandeln som kulturbärare är en viktig aspekt, en annan är sortimentet som sådant. Grundläggande är att det finns ett brett utbud av böcker, men det räcker inte, menar Malin Lödén.
– Jag tror det är avgörande att vi kan få kunderna att välja bokhandel framför annan detaljhandel. Man stirrar sig lätt blind på att konkurrera med bokhandel, fysisk eller på nätet, men vi kan lika gärna attrahera shoppingsugna kunder från inredningsbutiker, skivaffärer eller leksakshandeln. Vi har ett guldläge som presentaffär om vi väljer rätt tilläggssortiment.
Madeleine Klackenberg har delvis gått en annan väg. Hon fokuserar på att göra sin bokhandel till ”det lokala alternativet”, som hon uttrycker det.
– Jag tror mycket på att samarbeta med andra lokala aktörer, som ABF, kyrkan eller Rotary. Vi finns med på deras evenemang och servar med böcker och idéer.
Lokal förankring är en väg, men den ska också kompletteras med tillgänglighet och service, menar hon. Väl tilltagna öppettider är ett exempel, hjälpsam personal ett annat.
– Har vi en kund som beställt en bok är vi inte främmande för att överlämna den personligen i hemmet, om kunden inte kan komma hit själv.
Dessutom tycker hon att bokhandeln fyller ett socialt behov.
– Vi har till exempel en dam som kommer in varje julafton och köper en ny telefonbok. Även om hon hade haft dator skulle hon inte ha köpt den på nätet. Det är viktigt för henne att få ett fysiskt möte, att få känna sig värdefull och uppskattad som kund. Dialogen får du inte på nätet.
I likhet med Malin Lödén tycker hon också att det övriga sortimentet är viktigt – och att det kommer att bli än viktigare.
– Här kan man i lugn och ro nosa sig fram till sina pärlor, oavsett om det handlar om en bok eller en dokumentförstörare eller en snygg bricka. Snart får vi till exempel in en kollektion fina kultbilar från 1950-talet.
Även Madeleine Klackenberg tycker att nätet ska ses som en möjlighet snarare än ett hot.
– Näthandeln sprider till exempel information om böckerna på ett väldigt bra sätt, och jag är helt övertygad om att det gynnar oss.
5 plus för bokhandeln
* Service, tips och råd.
* Personal med kunskap om författare och böcker.
* En social miljö.
* Brett sortiment (även annat än böcker, ex papper).
* Ofta event, ex författarbesök.