Följ oss på sociala medier:
”Författaren är väl insatt i tidsandan och kvinnohistorien. Mönstret le...”Läs mer
”Sara Lövestam är en gudabenådad ciceron i vårt svenska språk, och tack...”Läs mer
”Romandebutanten Moa Gammel Ginsburg lånar Hjalmar Söderbergs hundra år...”Läs mer
” Författaren behärskar sitt hantverk. ... Jonasson låter sina skrönor ...”Läs mer
”Återigen har författar- och advokatparet skrivit en roman om händelser...”Läs mer
”Jan Guillou går hur som helst lyckligt i mål med sin uppgift....”Läs mer
”Det är verkligen rappt berättat och det märks att författaren inte vil...”Läs mer
”Johan Erlandsson, till vardags journalist på Kommunalarbetaren, har gj...”Läs mer
”Oerhört spännande hela vägen in i mål.”Läs mer
”Min alltför vackra syster är i likhet med Historien om en anständig fa...”Läs mer
”Att gestalta troll trovärdigt är inte det enklaste, men de här författ...”Läs mer
”Boken Lärarinnan är både allvarlig och rolig. Och den är både tankeväc...”Läs mer
”Patos. Det är drivet och limmet i "De rättslösa". ... De rättslösa dra...”Läs mer
”Personligt och berörande. Inspirerande!”Läs mer
”Den är jättehärlig … Solstolsläsning! … det är lite feelgood, den bjud...”Läs mer
”Det är välformulerat och vasst, men också plågsamt och ibland nästan o...”Läs mer
”"Drönaren" har utsetts till Norges bästa kriminalroman 2019 och det ha...”Läs mer
”I år skulle den brittiska deckardrottningen ha fyllt 130 år. Kristina ...”Läs mer
”Intressant! … Lärorikt. Och en mycket viktig bok för att förstå högerp...”Läs mer

Länge leve bokhandeln (2010)

Malin Lödén och Madeleine Klackenberg förestår två olika typer av boklådor. Men det de har gemensamt är en orubblig tro på framtiden – trots ökad konkurrens från internethandeln. ”Vi kan erbjuda så mycket mer än enbart böcker”, säger Madeleine Klackenberg.
Malin Lödén är butikschef för Akademibokhandeln i Karlstad, en butik som är störst i regionen och en av de större i kedjan.
Madeleine Klackenberg å sin sida äger Klackenbergs Böcker och Papper som finns representerad på mindre orter som Järfälla och Vällingby.
Båda är trötta på allt prat om bokhandelns död, ingen av dem upplever faktiskt internethandeln som ett hot:
– Jag tycker att vi kan lära oss av den, men samtidigt utveckla det som den fysiska bokhandeln är bra på, som kunskap och service, säger Malin Lödén.
Hon får medhåll av Madeleine Klackenberg.
– Det vi kan erbjuda i form av mervärde och kringtjänster, det kan aldrig internethandeln göra.

Hur gör man då för att stå sig i konkurrensen?
Malin Lödén har satsat hårt på att göra sin butik till mer än en ”bokhandel”. Hon vill att den ska uppfattas som mötesplats, kulturellt och kommersiellt, där människor såväl köper som upplever böcker.
– Vi erbjuder olika slags evenemang, det kan vara allt från mycket kända författare till lokala förmågor. Våra författaraftnar i samarbete med exempelvis Piratförlaget är mycket uppskattade.

Bokhandeln som kulturbärare är en viktig aspekt, en annan är sortimentet som sådant. Grundläggande är att det finns ett brett utbud av böcker, men det räcker inte, menar Malin Lödén.
– Jag tror det är avgörande att vi kan få kunderna att välja bokhandel framför annan detaljhandel. Man stirrar sig lätt blind på att konkurrera med bokhandel, fysisk eller på nätet, men vi kan lika gärna attrahera shoppingsugna kunder från inredningsbutiker, skivaffärer eller leksakshandeln. Vi har ett guldläge som presentaffär om vi väljer rätt tilläggssortiment.

Madeleine Klackenberg har delvis gått en annan väg. Hon fokuserar på att göra sin bokhandel till ”det lokala alternativet”, som hon uttrycker det.
– Jag tror mycket på att samarbeta med andra lokala aktörer, som ABF, kyrkan eller Rotary. Vi finns med på deras evenemang och servar med böcker och idéer.
Lokal förankring är en väg, men den ska också kompletteras med tillgänglighet och service, menar hon. Väl tilltagna öppettider är ett exempel, hjälpsam personal ett annat.
– Har vi en kund som beställt en bok är vi inte främmande för att överlämna den personligen i hemmet, om kunden inte kan komma hit själv.

Dessutom tycker hon att bokhandeln fyller ett socialt behov.
– Vi har till exempel en dam som kommer in varje julafton och köper en ny telefonbok. Även om hon hade haft dator skulle hon inte ha köpt den på nätet. Det är viktigt för henne att få ett fysiskt möte, att få känna sig värdefull och uppskattad som kund. Dialogen får du inte på nätet.

I likhet med Malin Lödén tycker hon också att det övriga sortimentet är viktigt – och att det kommer att bli än viktigare.
– Här kan man i lugn och ro nosa sig fram till sina pärlor, oavsett om det handlar om en bok eller en dokumentförstörare eller en snygg bricka. Snart får vi till exempel in en kollektion fina kultbilar från 1950-talet.
Även Madeleine Klackenberg tycker att nätet ska ses som en möjlighet snarare än ett hot.
– Näthandeln sprider till exempel information om böckerna på ett väldigt bra sätt, och jag är helt övertygad om att det gynnar oss.

5 plus för bokhandeln

* Service, tips och råd.
* Personal med kunskap om författare och böcker.
* En social miljö.
* Brett sortiment (även annat än böcker, ex papper).
* Ofta event, ex författarbesök.