”2011 blir e-bokens år”
Under hösten släpps ett antal nya läsplattor och e-böckerna säljer numera mer än det tryckta ordet på Amazon. Samtidigt visar en ny undersökning att svenskarna är måttligt intresserade. Vi har låtit Mattias Boström, e-boksansvarig på Piratförlaget, svara på hur det står till på den svenska e-boksmarknaden.
Senaste läsplattan ut på svenska marknaden är Samsungs iPad-utmanare Galaxy Tab. Väldigt lik sin motståndare, men använder sig av operativsystemet Android 2.2 istället för iOS4. Även Barnes & Noble tar upp kampen mot Amazons Kindle och Apples Ipad på Andriod-plattformen med Nook Color som släpps 19 november.
Barnes & Noble har även nyligen lanserat sin specialsatsning för barn: nätbokhandeln Nook Kids, med 12 000 kapitelböcker för barn och ungdomar. Totalt finns det nu över två miljoner titlar i kedjans e-bokhandel. Även Amazon säljer e-böcker så det sjunger om det. Under den senaste månaden har e-bokversionerna av de 1 000 mest sålda titlarna på Amazon sålt bättre än vad inbundna och pocketböcker sålt sammantaget.
Samtidigt visar en undersökning om svenska e-boksvanor att enbart var femte tillfrågad någonsin har läst en e-bok och inte ens en av tio gjorde det på en läsplatta. Det är på sajten Bokhora som drygt 1 000 besökare svarat på en enkät om e-boksläsande.
– Jag är inte förvånad, säger Mattias Boström, e-boksansvarig på Piratförlaget. E-boksförsäljningen står enbart för någon promille av den totala bokförsäljningen i Sverige. Så här såg det ut även i USA bara för några år sedan, men efter Amazons succé med Kindle förändrades allt.
Mattias Boström är dock övertygad om att e-boksförsäljningen kommer sätta fart under 2011 även i Sverige.
– Läsplattorna blir bättre och bättre och de får 3G även i Sverige. Det innebär att du kan ha direktuppkoppling till nätbutiker vilket gör det otroligt enkelt att köpa e-böcker. Jag tror även att priset på e-ink-läsplattorna kommer sjunka drastiskt och det är nog nödvändigt för att nå ut till en större målgrupp. Samtidigt kommer vi få en starkare satsning på e-böcker från de ledande nätbokhandlarna och från nya aktörer.
Piratförlaget har under lång tid propagerat för att momsen på e-böcker sänks från 25 till 6 procent. På så sätt kan förlagen hålla ner priset på böckerna.
– Men det är samtidigt viktigt att förlagen inte använder den höga momsen som ett alibi för att ha alltför höga priser på e-böckerna, tillägger Mattias Boström. Mina uträkningar visar att priset bör ligga åtminstone 15 till 20 procent under motsvarande pris för inbunden bok såld genom nätbokhandel.
Varför är det viktigt att vi får upp ögonen för e-böcker?
– Det viktiga är att intresset för läsning kvarstår. Och då handlar det inte om en konkurrens mellan e-böcker och tryckta böcker. I stället kommer kriget stå mellan läsning och annan nöjeskonsumtion. I takt med att vi vänjer oss vid att digitalt kunna få tag på det nöje vi vill konsumera, så måste läsningen finnas med i det utbudet. Om inte e-böckerna finns där – lättillgängliga och konkurrensmässigt prissatta – så kommer de väljas bort i förmån för film, tv-serier, musik eller spel. Det är med e-böckerna vi försvarar läsningens ställning i det digitala samhället, avslutar Mattias Boström.