Följ oss på sociala medier:
”Den här boken ligger i tiden på många sätt. Inte bara genom...”Läs mer
”Jacob har verkligen lyckats fånga den tid vi befinner oss i, men...”Läs mer
”Romanen dröjer sig kvar i det som gör ont, men har även...”Läs mer
”Sophie var en viktig röst i kampen för kvinnors frigörelse...”Läs mer
”Fin skildring...”Läs mer
”Boken är välskriven och lättläst med ett språk som flyter fint. En ep...”Läs mer
”Vilken dramatik Birgitta Bergin skapar på det lilla skäret, man hör vi...”Läs mer
”På många sätt en ordens och musikens tvillingsjäl till Patti Smith, be...”Läs mer
”Berättelsen om det journalistiska arbetet att avslöja IB och det polit...”Läs mer
”Spännande, lättläst, rolig, intelligent spänningsroman ... I del två h...”Läs mer
”Ur en odramatisk start i en villaidyll bygger Unni Lindell ut en...”Läs mer
”Malin Haawind tecknar ett säkert porträtt av miljön, mellan raderna hö...”Läs mer
”Nu har hon verkligen nytänt! Hon har ett kolossalt driv i sitt...”Läs mer
”En roman vars första mening är "Min terapeuts samtalsrum är också henn...”Läs mer
”En spännande, lärorik roman... Betyg 4, Mycket bra”Läs mer
”Det blir kriminellt spännande när ett värdefullt manuskript försvinner...”Läs mer
”Varmt, hjärteknipande och med en gåta som gör läsningen till en riktig...”Läs mer
”Lisa Bjerre och Susan Casserfelt hittar rätt med mycket i boken. Karak...”Läs mer
”Thunberg Schunke lyckas åter förmedla en intressant och skrämmande ber...”Läs mer
”Det är lågmält beskrivet, med en stor portion humor där även det allva...”Läs mer
”Hem till Appleby Farm är charmig och livsbejakande, människorna på gå...”Läs mer
”Tredje Monikaboken är om möjligt ännu bättre än de två tidigare. Perfe...”Läs mer
”Det är humoristiskt och välskrivet på Emma Hambergs eget livsbejakande...”Läs mer
”... extremt spännande och välskriven. ... Totalt sett visar ändå boken...”Läs mer
” ....debutdeckare med en intressant story om hemligheter och trauman. ...”Läs mer
”Författaren beskriver trions liv på ett medryckande och genomarbetat v...”Läs mer
”Actionfylld militärthriller med internationell atmosfär. Det är verkli...”Läs mer
”Guillou när han är som bäst.”Läs mer
”Appelqvist bevisar att man kan skapa spänning utan blodigt våld. En or...”Läs mer
”... en övertygande comeback. Miljöskildringen imponerar, liksom gestal...”Läs mer
”Emma Hamberg kan konsten att peppa sina läsare; hennes berättelse är...”Läs mer

Pocketälskare: Fallet Vincent Franke och Pansarhjärta är här

Nu släpps två av förra årets succéer – Fallet Vincent Franke av Christoffer Carlsson och Pansarhjärta av Jo Nesbø i slitstark pocketversion. Den förstnämnda får nytt omslag och ett intressant tillägg.

När Fallet Vincent Franke nu kommer ut i pocket kommer boken att innehålla ett omfattande tillägg av författaren Christoffer Carlsson. Han har bland annat skrivit en text om att “det är nått visst med debuterna”.

Du ger exempel på den ”chockerande, överrumplande effekten som en debut kan ge läsaren eller publiken”. Hur tyckte du att du som debutant levde upp till den här bilden?
Haha, ja, du, det beror på hur man menar. Jag ska försöka avdramatisera det lite och förklara vad jag menar. Vad jag dels syftade på var de där fantastiska, omvälvande debuterna, som exempelvis Chuck Palahniuks Fight Club inom litteraturen eller Håkan Hellströms Känn ingen sorg för mig, Göteborg. De där verken som är så fullkomliga att man omedelbart igenkänner dem som självklara; att de inte hade kunnat vara bättre.
Att föreställa sig själv att ”lilla jag” ska kunna göra något lika bra är inget annat än naiv överambition. Att ha en överambition är dock en nyttig ansats att ha, eftersom den pressar upphovspersonens förmåga till sin gräns. Det är en ansats som jag tycker att varje debutant bör ha.
Jag syftade även på den värld som öppnas när debutanten presenterar sig själv genom de första ögonblicken av hans eller hennes debutverk. Håkan Hellströms gnistrande melodier och spöklika stämma i de första sekunderna av Känn ingen sorg för mig, Göteborg öppnar dörren till en helt ny värld. Jag ser Vincent som min presentation av mig själv, som en av alla de berättelser jag bär på, och som jag känt varit underhållande, spännande och viktig nog att berätta. Vincent har blivit omtyckt, både av läsare och av kritiker, vilket har gjort mig väldigt glad. Det känns som om jag har gjort mitt jobb. Men att jag åstadkommit det du citerar – absolut inte.

Skriver du på nästa bok just nu? Hur skiljer sig skrivandet/jobbet åt nu när du INTE är debutant?
– När jag nu skriver på bok nummer två inser jag att jag har en relation till mina läsare. Jag har ett ansvar som jag tar på stort allvar, samtidigt som jag försöker undvika att känna tvång. Jag försöker hålla mig medveten om att jag ännu är ung, att jag håller på att mogna och liksom hitta mig själv i mitt författarskap. Men det har jag varit medveten om länge, å andra sidan.
 
Pocketutgåvan kommer ha ett nytt omslag. ”Det är ett fantastiskt omslag som fångar boken på ett utomordentligt sätt”, sa du om det tidigare omslaget. Hur förhåller du dig till det nya?
– Pocketomslaget tar det hela till en helt ny nivå, det blir ännu en tolkning av boken. Dubbelheten i originalomslaget finns fortfarande kvar, men det har blivit råare, mer rakt på sak. Det är något jag tycker väldigt mycket om. Det är ett omslag som inte ber om ursäkt för sig själv utan riktar sig rakt till läsaren.

Läs hela tillägget