Följ oss på sociala medier:
”Författaren är väl insatt i tidsandan och kvinnohistorien. Mönstret le...”Läs mer
”Sara Lövestam är en gudabenådad ciceron i vårt svenska språk, och tack...”Läs mer
”Romandebutanten Moa Gammel Ginsburg lånar Hjalmar Söderbergs hundra år...”Läs mer
” Författaren behärskar sitt hantverk. ... Jonasson låter sina skrönor ...”Läs mer
”Återigen har författar- och advokatparet skrivit en roman om händelser...”Läs mer
”Jan Guillou går hur som helst lyckligt i mål med sin uppgift....”Läs mer
”Det är verkligen rappt berättat och det märks att författaren inte vil...”Läs mer
”Johan Erlandsson, till vardags journalist på Kommunalarbetaren, har gj...”Läs mer
”Oerhört spännande hela vägen in i mål.”Läs mer
”Min alltför vackra syster är i likhet med Historien om en anständig fa...”Läs mer
”Att gestalta troll trovärdigt är inte det enklaste, men de här författ...”Läs mer
”Boken Lärarinnan är både allvarlig och rolig. Och den är både tankeväc...”Läs mer
”Patos. Det är drivet och limmet i "De rättslösa". ... De rättslösa dra...”Läs mer
”Personligt och berörande. Inspirerande!”Läs mer
”Den är jättehärlig … Solstolsläsning! … det är lite feelgood, den bjud...”Läs mer
”Det är välformulerat och vasst, men också plågsamt och ibland nästan o...”Läs mer
”"Drönaren" har utsetts till Norges bästa kriminalroman 2019 och det ha...”Läs mer
”I år skulle den brittiska deckardrottningen ha fyllt 130 år. Kristina ...”Läs mer
”Intressant! … Lärorikt. Och en mycket viktig bok för att förstå högerp...”Läs mer

Pocketälskare: Fallet Vincent Franke och Pansarhjärta är här

Nu släpps två av förra årets succéer – Fallet Vincent Franke av Christoffer Carlsson och Pansarhjärta av Jo Nesbø i slitstark pocketversion. Den förstnämnda får nytt omslag och ett intressant tillägg.

När Fallet Vincent Franke nu kommer ut i pocket kommer boken att innehålla ett omfattande tillägg av författaren Christoffer Carlsson. Han har bland annat skrivit en text om att “det är nått visst med debuterna”.

Du ger exempel på den ”chockerande, överrumplande effekten som en debut kan ge läsaren eller publiken”. Hur tyckte du att du som debutant levde upp till den här bilden?
Haha, ja, du, det beror på hur man menar. Jag ska försöka avdramatisera det lite och förklara vad jag menar. Vad jag dels syftade på var de där fantastiska, omvälvande debuterna, som exempelvis Chuck Palahniuks Fight Club inom litteraturen eller Håkan Hellströms Känn ingen sorg för mig, Göteborg. De där verken som är så fullkomliga att man omedelbart igenkänner dem som självklara; att de inte hade kunnat vara bättre.
Att föreställa sig själv att ”lilla jag” ska kunna göra något lika bra är inget annat än naiv överambition. Att ha en överambition är dock en nyttig ansats att ha, eftersom den pressar upphovspersonens förmåga till sin gräns. Det är en ansats som jag tycker att varje debutant bör ha.
Jag syftade även på den värld som öppnas när debutanten presenterar sig själv genom de första ögonblicken av hans eller hennes debutverk. Håkan Hellströms gnistrande melodier och spöklika stämma i de första sekunderna av Känn ingen sorg för mig, Göteborg öppnar dörren till en helt ny värld. Jag ser Vincent som min presentation av mig själv, som en av alla de berättelser jag bär på, och som jag känt varit underhållande, spännande och viktig nog att berätta. Vincent har blivit omtyckt, både av läsare och av kritiker, vilket har gjort mig väldigt glad. Det känns som om jag har gjort mitt jobb. Men att jag åstadkommit det du citerar – absolut inte.

Skriver du på nästa bok just nu? Hur skiljer sig skrivandet/jobbet åt nu när du INTE är debutant?
– När jag nu skriver på bok nummer två inser jag att jag har en relation till mina läsare. Jag har ett ansvar som jag tar på stort allvar, samtidigt som jag försöker undvika att känna tvång. Jag försöker hålla mig medveten om att jag ännu är ung, att jag håller på att mogna och liksom hitta mig själv i mitt författarskap. Men det har jag varit medveten om länge, å andra sidan.
 
Pocketutgåvan kommer ha ett nytt omslag. ”Det är ett fantastiskt omslag som fångar boken på ett utomordentligt sätt”, sa du om det tidigare omslaget. Hur förhåller du dig till det nya?
– Pocketomslaget tar det hela till en helt ny nivå, det blir ännu en tolkning av boken. Dubbelheten i originalomslaget finns fortfarande kvar, men det har blivit råare, mer rakt på sak. Det är något jag tycker väldigt mycket om. Det är ett omslag som inte ber om ursäkt för sig själv utan riktar sig rakt till läsaren.

Läs hela tillägget