Mystiska Milla och jordgubbsgiftet
Unni Lindell och Fredrik Skavlans spöke Mystiska Milla har nu blivit en internationell angelägenhet. Böckerna har sålts till 13 länder och i det fjärde äventyret går turen till Spanien.
Unni och Fredrik träffades första gången på en fest då han var 18 år och hon 26. Åren gick och med jämna mellanrum sprang de på varandra.
Unni Lindell hade en tid burit på idén till karaktären Mystiska Milla, den tuffa spöktjejen som bor i en syfabrik, och sökte någon som kunde ge kropp och själ åt hennes figur.
– Jag bläddrade i böcker på bokhandlar och var ute på nätet och tittade. Inget var helt passande. Så fick jag se en nyutgåva av Peter Pan som Fredrik hade tecknat. Den kändes rätt i magen på en gång. Han har ett speciellt uttryck och ser de små detaljerna, berättar Unni Lindell.
Fredrik Skavlan var måttligt intresserad. Unni Lindell mejlbombade honom tills han tänkte om.
Samarbetet började i uppförsbacke.
– Fredrik hittade inte Milla-figuren. Ibland är det svåra att göra något enkelt. Han gav Milla fräknar och kom med det ena förslaget efter det andra. Alla var jättenöjda, men jag kände att det inte var Milla. Alla har så stor respekt för Fredrik. Han är det bortskämda sladdbarnet i familjen och har aldrig blivit satt på plats. En dag stod han på trappan utanför mitt hus med 50 teckningar under armen. När vi lade ut teckningarna på köksbordet så hittade jag Milla, berättar Unni Lindell.
Fredrik Skavlan har hunnit ångra samarbetet många gånger.
– Ja, till exempel när Unni tvingar mig att teckna hela Vinterpalatset i Sankt Petersburg. Men jag ångrar mig aldrig länge varje gång, konstaterar han.
Nu tycks de också ha hittat en samarbetsform som fungerar.
– Först träffas vi och diskuterar handlingen. Jag har förslag till karaktärer och händelser och Unni har förslag på teckningar. Sedan försvinner Unni i veckor och månader och det nästa jag hör är att hon har varit på akuten med ett eller annat dramatiskt symptom på att hon är utarbetad. Då vet jag att manus är färdigt och att jag kan börja teckna, konstaterar Fredrik Skavlan.
Mystiska Milla har i tidigare äventyr tagit sig till London och Sankt Petersburg och där träffat bland andra Shakespeare, Florence Nightingale och Dostojevskij. Den här gången utspelar sig handlingen i Madrid där Milla träffar Picasso, Dalí och Christofer Columbus.
Det finns en bildningstanke bakom böckerna och ambitionen är att man ska vilja veta mer om platserna och personerna som Milla möter.
I Mystiska Milla och jordgubbsgiftet är det politiska budskapet tydligt: Man ska inte plåga djur. Tjurfäktning är därför en tradition som måste stoppas.
Vart äventyret tar vägen nästa gång är redan bestämt. I slutet av boken frågar Mystiska Milla upptäckaren Columbus om de inte kan åka till Amerika.
– Yes, we can, svarar Columbus.