Följ oss på sociala medier:
”Författaren är väl insatt i tidsandan och kvinnohistorien. Mönstret le...”Läs mer
”Sara Lövestam är en gudabenådad ciceron i vårt svenska språk, och tack...”Läs mer
”Romandebutanten Moa Gammel Ginsburg lånar Hjalmar Söderbergs hundra år...”Läs mer
” Författaren behärskar sitt hantverk. ... Jonasson låter sina skrönor ...”Läs mer
”Återigen har författar- och advokatparet skrivit en roman om händelser...”Läs mer
”Jan Guillou går hur som helst lyckligt i mål med sin uppgift....”Läs mer
”Det är verkligen rappt berättat och det märks att författaren inte vil...”Läs mer
”Johan Erlandsson, till vardags journalist på Kommunalarbetaren, har gj...”Läs mer
”Oerhört spännande hela vägen in i mål.”Läs mer
”Min alltför vackra syster är i likhet med Historien om en anständig fa...”Läs mer
”Att gestalta troll trovärdigt är inte det enklaste, men de här författ...”Läs mer
”Boken Lärarinnan är både allvarlig och rolig. Och den är både tankeväc...”Läs mer
”Patos. Det är drivet och limmet i "De rättslösa". ... De rättslösa dra...”Läs mer
”Personligt och berörande. Inspirerande!”Läs mer
”Den är jättehärlig … Solstolsläsning! … det är lite feelgood, den bjud...”Läs mer
”Det är välformulerat och vasst, men också plågsamt och ibland nästan o...”Läs mer
”"Drönaren" har utsetts till Norges bästa kriminalroman 2019 och det ha...”Läs mer
”I år skulle den brittiska deckardrottningen ha fyllt 130 år. Kristina ...”Läs mer
”Intressant! … Lärorikt. Och en mycket viktig bok för att förstå högerp...”Läs mer

”Det ska kännas wow i magen”

Varje år tar Piratförlaget emot ungefär tusen manus och av dem antas bara ett par. Men vad är det egentligen som avgör om en idé ratas eller hyllas? Vi frågade Anna Hirvi Sigurdsson, redaktör på Piratförlaget, som är den som gör den första manusgallringen.

Anna Hirvi Sigurdsson är redaktör och ”gatekeeper” på Piratförlaget. Hon är den som gör den första gallringen av alla de manus som dimper ner i Piratförlagets brevlåda varje månad. Anna börjar alltid med att läsa följebrevet, så hur det är formulerat är vikigt. Sedan läser hon lite i manuset som måste väcka hennes intresse för att gå vidare till manusgruppens möten. Den här gruppen, som består av förläggare, redaktör och en anlitad lektör, beslutar om vilka manus som kommer att ges ut. Och det handlar alltså om ett eller två om året.

Hur snabbt måste ett manus fånga dig, Anna?
– På de första tio sidorna måste det finnas något som jag gillar. Ett manus behöver verkligen inte vara perfekt men det ska finnas något lovande, något som lockar. Ibland räcker det med ett väldigt tydligt följebrev för att jag ska fastna.

Vad är det du letar efter?
– En historia som känns ”wow” i magen. Det ska vara en originell idé, något som känns nytt och fräscht. Det kan vara en stämning som lockar, en karaktär vars öde jag blir nyfiken på eller en situation som jag undrar hur författaren ska lösa. Och så ska det givetvis vara välskrivet med ett flyt som gör att man bara vill läsa vidare. När du har det manuset framför dig så vet du …

Och hur ska man tänka kring följebrevet?
– Det är en stor fördel om följebrevet sticker ut. Då menar jag inte att vi vill ha färgat papper och handmålade mappar, utan en lockande presentation av manusets innehåll. Den som får det i sin hand ska snabbt kunna få ett grepp om vad det är, så det handlar om att sälja in det man skrivit. Om man är medveten i sitt skrivande och vet vad man vill med det, då kan man också tala för sin sak på ett bra sätt.

Vad vill du rekommendera outgivna författare som vill ge ut en bok?
– Våga hitta din egen röst och ditt eget sätt att berätta något, alldeles för många försöker likna någon annan som redan lyckats. Och var medveten om vad du vill med ditt skrivande. Eftersom vi satsar på författarskap gillar vi när författaren visar att han eller hon har ett engagemang och ett driv som sträcker sig längre än till en bok.

Anna Hirvi Sigursson är redaktör på Piratförlaget.