”Jag ville skildra den strypande tryggheten"
Debuten blev en dundersuccé. Nu är Sveriges nya noir-stjärnskott Christoffer Carlsson tillbaka med en ny spänningsroman. Stillsam småstadsidyll möter grov brottslighet när sex barndomsvänner återförenas i sin hemstad en dallrande het sommar.
Vid 25 års ålder kallar recensenterna hans språk för drivet, stilistiskt säkert och fränt. ”Brådmogen debutant” skrev Borås tidning och associerade till starka litterära entréer av bland andra Klas Östergren och Lars Andersson.
Fallet Vincent Franke har redan sålts till fyra länder och har även getts ut som pocket. Läsarna fick möta den missbrukande, trasiga karaktären Vincent och följa med till en fiktiv undre värld i Stockholm. En läsupplevelse som kan liknas vid en bilresa där gaspedalen möter mattan hela vägen och man krampaktigt tvingas hålla sig i för att hänga med. Den här gången gör Christoffer Carlsson precis tvärtom.
Han drar ner på sitt rasande tempo och sjunger långsamhetens lov. Hans nya bok, Den enögda kaninen, utgår från ett fridfullt samhälle mitt ute i den svenska landsbygden. Huvudpersonen David Flygare återvänder tillfälligt till sitt föräldrahem och kompisen Lukas som bor kvar – arbetslös och likgiltig men ständigt på jakt efter nya kickar. Lukas tar med David till ett hus utanför tätorten och sammanför honom med fyra bekanta från förr.
Till grilldoft och tonerna av Springsteen, Nancy Sinatra, Ronettes och Band of Horses dras de in i sommaren som kommer att förändra deras liv för alltid. De blir snabbt outcasts och svetsas ofrivilligt samman av frustration, brott, droger, sex och lögner.
Även tonen och språket bryter av mot förra boken. Nu är det mer avskalat och enkelt. Samtidigt är dialogen mer laddad och det sägs mycket mellan raderna. För att hitta rätt och skapa den gruppdynamik som får de sex vännerna att gå från rastlösa unga vuxna till brottslingar läste Christoffer Carlsson socialpsykologiska artiklar och tittade på filmer där liknande miljöer skildras.– Det blir lite av en psykologisk studie. Det kan irritera mig när jag läser en bok och känner att det inte är karaktären, utan författaren, som berättar. Varje människa har ett sätt att se världen och det speglar sig genom språket. I den här mer traditionella miljön pratar man också på ett visst sätt. Därför ser det olika ut i mina två böcker. Jag är nyfiken på hur det kommer att tas emot av läsarna.
Mycket i romanen balanserar på gränsen mellan verklighet och illusion, och den kan läsas som en enda lång bekännelse av huvudpersonen David. Samtidigt är det en berättelse om en sommar, inspirerad av filmen Farväl Falkenberg.
– Jag ville åt känslan av att allt är väldigt stilla, det är fantastiskt fint väder, idylliskt och man är tillsammans med dem man älskar – men någonting avgörande håller på att hända. Den där darrningen i stillheten. Att ställa det vardagliga mot det obehagliga.
– Den här ligger närmare mig som person än Fallet Vincent Franke. Jag ville skildra mitt förhållande till den här typen av platser där alla känner varandra och där det finns personer som gjort dig till den du tror att du är. Tryggheten som nästan stryper dig. Jag målar kanske inte upp en så ljus bild, men jag är absolut inte föraktfull. Jag har stor respekt för både människorna och platsen.
Sommaridyllen krackelerar när brotten som de gamla barndomsvännerna i boken begår blir allt grövre. Och i takt med att de blir allt mer desperata börjar det hända märkliga saker i det övergivna huset.
Som läsare börjar du ställa dig själv svåra frågor. Vad skulle du själv göra om du hamnade i samma situation? Vad skulle hända med din familj, ditt jobb, dina andra vänner? Och framför allt – vad är viktigt för dig, i ditt liv?
Du skildrar effektivt att det inte finns enbart onda eller goda människor. Är det något du fått med dig i din pågående doktorandutbildning till kriminolog?
– Absolut. För mig är den här boken nästan mer kriminologisk i sina teman med uppväxtförhållanden, livsvillkor, normer och förväntningar på hur man bör leva sitt liv och vad som kan hända om man inte vill eller känner att man kan leva upp till det. Eller personer som dras till varandra och lär av varandra. Mycket av det är klassisk kriminologisk teori. Jag vill utmana läsaren att ta ställning – vad tror du?
Den enögda kaninen av hyllade Christoffer Carlsson ute 18 maj 2011.