Piratförlaget har stort inflytande på Twitter (mars-12)
MedieAkademin har i samarbete med Aitellu tagit fram Twitterbarometern, en mätning av vilka som är Sveriges mest inflytelserika på Twitter. Detta har räknats ut genom att väga samman antalet följare och hur många följare dessa i sin tur har, samt hur många retweets ett twitterkonto fått. Listan toppas av Jonas Gardell, Carl Bildt och Annika Lantz.
Utifrån Aitellus resultat har man även presenterat de mest inflytelserika twittrarna i nio separata kategorier. I kategorin TV/Nöje/Kultur hamnar två av Piratförlagets författare på topplaceringar: Alex Schulman är trea och Mark Levengood är fyra.
I kategorin Företag/organisationer toppas listan av Spotify, följt av SJ på andra plats. Och på tredje plats återfinns Piratförlagets twitterkonto.
– Det är fantastiskt kul att se att vår medvetna twittersatsning gett ett så gott resultat, säger produktionsansvarig Mattias Boström som är den som twittrar i Piratförlagets namn.
Piratförlaget firade nyligen tre år på Twitter och har under den tiden hunnit skicka iväg nästan 17 000 tweets.
– Vi ville att Twitter skulle fungera som en öppen kanal direkt in till förlaget, en typ av snabb kommunikation med läsarna som vi tidigare inte haft. Samtidigt har vi via Twitter kunnat bygga ett bra kontaktnät med t ex bloggare, nätets opinionsbildare och sociala medier-personer. Vilket i sin tur har gett oss många goda ambassadörer för förlaget. Men för att lyckas var vi tvungna att skippa det företagsmässiga och istället bli personliga. Det måste märkas i tilltalet att det är en människa i den här änden, trots att användaridentiteten bara representeras av en logga.