Följ oss på sociala medier:
”Hela tiden är man som läsare underhållen...”Läs mer
”En vit lögn till jul är en varm, humoristisk romance med mycket...”Läs mer
”Vilken fest det är att läsa Erlend Loe!”Läs mer
”... oväntat, spännande och läsvärt.”Läs mer
”Författaren beskriver miljö och människor på ett mycket intensivt och ...”Läs mer
”Kalle Dixelius har den rätta knycken. Det här är helt enkelt bra...”Läs mer
”Beskrivningen av den diplomatiska kåren och det prestigefyllda spelet ...”Läs mer
”... må de aldrig sluta med detta.”Läs mer
”Om inte den nomineras till Augustpriset blir jag jättesur! ... Om jag ...”Läs mer
”Skräckförfattaren Anders Fager och historikern Micaela Carlberg berätt...”Läs mer
”Intrigen är ingående och intressant, tempot i böckerna är högt, de öve...”Läs mer
”Detta är hennes första historiska kriminalroman, och det är tydligt a...”Läs mer
”Boken innehåller såväl bra dialoger och personteckningar som en spänna...”Läs mer
”Richard Hobert bjuder på en mörk historia, men den innehåller även myc...”Läs mer
”Huvudpersonen engagerar och författaren lyckas driva spänningen väl ge...”Läs mer
”Går det att skriva en bra deckare, både spännande och underhållande, u...”Läs mer
”Det lugna och vackra fjällandskapet utgör en effektfull kontrast till ...”Läs mer
”Detta är en bladvändare, trots det djuplodande, bitvis mycket sorgliga...”Läs mer
”Gestalterna har psykologiskt djup och kontext. Intrig, språk och gesta...”Läs mer
”Hannes Dükler har en enastående förmåga att skildra detaljer för att s...”Läs mer
”Bjerre och Casserfelt kan sin sak, det bevisas väldigt tidigt. Tempot ...”Läs mer
”Parallellerna med dagens verklighet är slående.”Läs mer
”Liza Marklund är i högform!”Läs mer
”Det är få författare som har sådan kraft i pennan som Mikael...”Läs mer
”... läsvärt av Emma Ångström. Obehaget stegras i takt med att relation...”Läs mer
”Det tar fart med bedårande charm, lätt absurda idéer och underbar väns...”Läs mer
”Lisa Bjerre och Susan Casserfelt hittar rätt med mycket i boken. Karak...”Läs mer
”Det är humoristiskt och välskrivet på Emma Hambergs eget livsbejakande...”Läs mer
”... en övertygande comeback. Miljöskildringen imponerar, liksom gestal...”Läs mer
”Emma Hamberg kan konsten att peppa sina läsare; hennes berättelse är...”Läs mer

”Relationsporr för intellektuella”

Fem år efter den flerfaldigt prisade debuten Grundläggande genetik är Mikael Fant tillbaka. Vattnet i mars beskriver han som ”relationsporr för intellektuella” – en roman som först uppkom i ren revanschlust. 

Foto: Henette Wester

Mikael Fant debuterade som författare 2008 med Grundläggande genetik – en roman som hyllades i recensioner och på kultursidor och dessutom tilldelades Stora Läsarpriset i kategorin Årets debutant. Nu är författaren äntligen tillbaka och presenterar med Vattnet i mars en storslaget anlagd roman om svek och lojalitet, sorg och omsorg, brott och uppbrott.

Hur skulle du beskriva Vattnet i mars?

– Det är ett sorts pusseldrama om en egensinnig norrländsk familj, genom tre generationers ögon. En såpa med storhetsvansinne, med bortåt tio huvudpersoner. Tre sinsemellan väldigt olika systrar i fyrtioårsåldern står i centrum och det hela utspelar sig under ett drygt år efter det att deras mamma dött. Relationsporr för intellektuella, slängde jag lite skämtsamt ur mig vid ett tidigare tillfälle men den beskrivningen är faktiskt inte så dum ändå.

Ville ge sig själv en utmaning

Idéen till Vattnet i mars föddes redan för sju år sedan och handlade till en början om revansch. När manuset till Grundläggande genetik var färdigskrivet stod förlagen, till författarens förvåning, inte på kö för att få ge ut den. Mikael Fant berättar att han ruvade på hämnd, samtidigt som han ville ge sig själv en utmaning.

– Jag ville visa de jävlarna liksom, och därför satt jag och funderade på vad jag var riktigt bra på som författare. Och jag tänkte: Jomen gestalta karaktärer är jag bra på. Och då följde tanken: Jaha, om du nu tycker att du är så jävla bra på det, då ska du fan få nånting att bita i. Då ska du få gestalta allt mellan 17-åringar och 82-åringar, kvinnor och män, homo och hetero, stadsbor och folk på landet.

Mikael Fant beskriver hur kritikerna i USA ständigt är på jakt efter ”The Great American Novel” – en rejäl tegelsten till samtidsskildring – men att ingen här hemma var inne på temat, eller verkade våga försöka sig på svensk samtid.

– När förlaget Forum i mitten av förra decenniet utlyste en romantävling på temat för att kanske vaska fram en debutant så lyckades de inte kora någon vinnare. Inget av bidragen höll. Så, i min enfald och gravt överskattande min egen förmåga, började jag själv skissa på den där stora svenska romanen… Sedan löste det sig så småningom på bästa sätt med debuten, men när revanschlustan lagt sig så satt jag redan där med det här vansinnesprojektet i knät. Det fanns ingen återvändo, jag hade kommit lite för långt för att kunna släppa det.

”Jag var tvungen att bli dem”

Liksom i debutromanen har Mikael Fant med Vattnet i mars arbetat mycket med sina karaktärer, något som har bidragit till att boken har tagit lång tid att skriva. Särskilt då han plötsligt satt med nio huvudkaraktärer att lära känna utan och innan.

– Syftet är att göra dem så levande som möjligt, så att även karaktärer som ligger långt från läsaren kan väcka sympati och engagemang. Ska jag lyckas göra detta för läsarna måste jag först och främst göra det för mig själv. Det handlar om att försöka tänka sig in i deras ambitioner och drivkrafter, med vetskap om hur deras liv har sett ut hittills, vilka smällar de åkt på, hur de ser på livet och vad till exempel lycka eller tillfredsställelse är för dem. I det här fallet, eftersom det handlar om en och samma familj, också hur de stötts och blötts mot varann, berättar Mikael Fant.

Han tillägger att det inte bara handlar om ytliga beskrivningar, utan att ta fasta på vad som är viktigt på riktigt. För att komma riktigt djupt in i karaktärernas värld, var författaren tvungen att sluta tänka utifrån sig själv och börja om från noll.

– Jag fick bli både hallick och lyxhustru, jag var tvungen att bli dem. Ska jag kunna gestalta dem kan jag inte sitta där med olika förbehåll eller reservationer eller äckel inför vad de håller på med. Alla de konstigheter som romanpersonerna håller på med måste jag svälja.

 I Vattnet i mars bildar nio personers historia en helhet. För Mikael Fant var det därför viktigt att få en stor bredd där romanfigurerna skulle vara olika. Utöver att skildra en familj, ville han även skildra Sverige.

– Såväl i ett samhälle som i en familj är det, åtminstone numer, centralt att den känsla av samhörighet som man förhoppningsvis försöker få till stånd inte grundar sig på likhet utan på ett bejakande av mångfald.

Känner igen sig i många teman

Du är själv från Skåne, varför har du valt att romanen utspelar sig i Medelpad?

– Jag vill ha lite distans till det jag skriver om, inte sitta och skriva om min egen vardag och dess miljöer, i någon mån för att inte tråka ut mig själv. Skrivandet är ju i viss mån verklighetsflykt för mig som författare och inte bara för läsaren. Medelpad var praktiskt, det låg inte alltför långt bort så att jag kunde köra bil från Stockholm och reka, var naturskönt, hade den symboliskt nödvändiga älven och en fin trappstege: by-samhälle-stad, som jag var ute efter, i Nedansjö, Matfors och Sundsvall.

Mikael Fant berättar att han kan känna igen sig i många av romanens teman och ibland även har kommit ikapp karaktärer, eftersom arbetet har tagit så lång tid. Ett av dessa teman är romankaraktären Evas gryende längtan efter barn.

När jag började på boken var jag själv inte särdeles intresserad av att få barn, och har under arbetets gång gjort resan till att gå med på att skaffa barn, till att inte kunna, till fyra IVF-försök och att verkligen vilja, kanske just bara för att vi inte kunde, och till att till slut få barn. Nu när boken kommer ut är Vega drygt ett år. Men gestaltningen av Evas önskan skedde när jag själv inte ville, och jag har inte behövt ändra den nämnvärt i efterhand. Sånt är lite roligt, när man så att säga får facit i efterhand och kan konstatera att det där man inbillade sig och försökte gestalta inte låg så långt från sanningen ändå.

När Vattnet i mars nu finns ute i bokhandlarna är det en enorm lättnad för författaren, som menar att det har varit en pärs.

– Jag önskar att jag kunde skriva mer spontant, men min redaktörssjäl lägger sig i hela tiden och hackar och petar. Ofta sitter jag där och formulerar precisa meningar istället för att bara komma vidare och snygga till i efterhand.

Vad vill du väcka för tankar med romanen?

– Jag har ingen programmatisk agenda på det viset, men vill väl väcka tankar om och vilja till samhörighet och gemenskap, och påpeka självklarheten att ingen någonsin har åstadkommit något på egen hand.

>> Läs mer om Vattnet i mars
>> Läs mer om Mikael Fant