Följ oss på sociala medier:
”Intrigen fängslar från början till slut trots många förgreningar. Det ...”Läs mer
”Thunberg Schunkes kriminalromaner är alltid ambitiösa med intriger som...”Läs mer
”Rappt och trovärdigt berättat om en tragisk verklighet som snart ingen...”Läs mer
”Detta är en gripande skildring om det sociala arvet, barnlängtan, hopp...”Läs mer
”Vilken underbart charmig brittisk feelgoodroman! Den är fylld av humor...”Läs mer
”Emma Hamberg kan konsten att peppa sina läsare; hennes berättelse är...”Läs mer
”Intressant och angelägen läsning är det, för än finns förhållanden att...”Läs mer
”Idag Dör Alla Gudar av Mattias Leivinger och Johannes Pinter är en spä...”Läs mer
”Caféet som aldrig sover tog mig med storm, för nu när boken...”Läs mer
”...kapitel för kapitel skruvas spänningen upp och till slut är jag hel...”Läs mer
”Jag kan inte göra annat än rekommendera denna till er som vill...”Läs mer
”Jag inser att det som gjort djupast avtryck i minnet är beskrivningarn...”Läs mer
”Hans röst i etern följer med in i hans böcker, där hans...”Läs mer
”En gripande berättelse av en debutant som jag ser fram emot att...”Läs mer
”Starkt och osentimentalt om kvinnor som bär både skam och armod och om...”Läs mer
”Ett tag funderade jag på om inte nutida Gertrud kunde ha gestaltats so...”Läs mer
”Vi som inte identifierar oss som språkpoliser, men som ständigt möter ...”Läs mer
”Ebervalls och Samuelsons skildring av fyrtiotalets Stockholm och Köpen...”Läs mer
”Jonas Jonasson skriver skrönor som är njutbara att läsa. ... Skrönor t...”Läs mer
”Jan Guillou har slutfört ett imponerande verk. 1900-talet har fått sin...”Läs mer
”Låt det brinna är en grov, mörk, hård och oförutsägbar deckare som man...”Läs mer
”Det finns flera anledningar att sluka Johan Erlandssons bok om Maj Wah...”Läs mer
”Anne Holt skriver spännande om aktuella samhällsproblem och ger en tro...”Läs mer
”Jag är därför övertygad om att många kommer att ta den här...”Läs mer
”Att gestalta troll trovärdigt är inte det enklaste, men de här författ...”Läs mer
”Jag skrattade högt åt den här boken! ... Lärarinnan är en välskriven m...”Läs mer
”Patos. Det är drivet och limmet i "De rättslösa". ... De rättslösa dra...”Läs mer
”Personligt och berörande. Inspirerande!”Läs mer
”Den är jättehärlig … Solstolsläsning! … det är lite feelgood, den bjud...”Läs mer
”Men David Wibergs roman är också en poetisk dialog, och mer än...”Läs mer
”"Drönaren" har utsetts till Norges bästa kriminalroman 2019 och det ha...”Läs mer
”I år skulle den brittiska deckardrottningen ha fyllt 130 år. Kristina ...”Läs mer
”Intressant! … Lärorikt. Och en mycket viktig bok för att förstå högerp...”Läs mer

”Vårt möte blev en del av intrigen”

Flickan framför muren är Kristina Appelqvist andra bok på Piratförlaget. Idén till deckaren föddes efter minnet av ett möte i Berlin 1989.

Förra året utkom Kristina Appelqvists första bok på Piratförlaget – Minns mig som en ängel. Nu får vi åter möta forskaren Helena Waller i den fristående uppföljaren Flickan framför muren.

I Flickan framför muren utlöses en storm av reaktioner när en tysk professor ska utses till hedersdoktor på Västgöta universitet. Professorn har bakgrund i det forna DDR och ceremonin slutar i en oväntad mardröm. Forskaren Helena Waller inser att hennes nära kollega burit på en mörk hemlighet och snart är hon indragen i jakten på en gåtfull mördare. Sökandet i det förflutna för henne ända till Berlin och tiden före murens fall.

Vi bad Kristina Appelqvist svara på några frågor om sin nya deckare:

Flickan framför muren är din andra spänningsroman om forskaren Helena Waller. Hur skulle du beskriva romanen?

– Precis som mina tidigare böcker är detta en feelgood-deckare i universitetsmiljö. Den utspelar sig i Skövde med omnejd och till viss del i Berlin. Viktiga delar i intrigen är de tyska forskarna från Berlin som gästar Skövde och den planerade sammanslagningen av Västgöta universitet och högskolorna i Borås och Trollhättan.

Hur föddes idén om att skriva om murens fall och forna Östtyskland?

– Jag har alltid varit intresserad av Östeuropa och följt utvecklingen där. När muren föll 1989 var jag student i Lund. Tillsammans med en kompis tog jag nattåget till Berlin för att få vara på plats och uppleva det som det som då kändes både fantastiskt och overkligt – diktaturen DDR:s fall. Jag var med och hackade i Berlinmuren och minns fortfarande hur flagor från den grå cementen fastnade i håret.

Ett halvår senare, sommaren 1990, tågluffade jag och stannade åter till i Berlin. När det var dags att åka därifrån träffade jag en tysk student på tåget och vi började prata med varandra. Jag tog för givet att han var lika euforisk som jag över att diktaturen hade fallit och blev väldigt förvånad när jag förstod att det var precis tvärtom. Han hade trott på staten DDR och anpassat till liv efter de spelregler som gällde. Nu var han arg och orolig för sin framtid.

Jag har till och från genom åren funderat mycket på vårt möte och nu fick det bli en del av intrigen i Flickan framför muren där jag låter Helena Waller möta samme student under en tågluff i ungdomen. När boken börjar har det gått tjugofyra år och plötsligt ska hon återse den tyska studenten som har blivit professor vid Humboldtuniversitetet i Berlin och är på väg till Skövde.

Flickan framför murenVilka inspirationskällor har du i ditt skrivande?

– Inspiration får jag genom att läsa mycket och delvis genom att se på film och tv-serier. På så sätt kan jag till exempel få idéer kring hur man kan bygga upp en berättelse. Att tjuvlyssna till andras samtal och att fånga upp och tänka vidare på vardagliga situationer kan ge många idéer och uppslag till det egna berättandet.

Hur arbetar du med research?

– På flera olika sätt. Inför Flickan framför muren åkte jag till Berlin där jag bland annat besökte Stasiarkivet och Pergamonmuseet. Jag läste även flera böcker, till exempel Inte bara spioner och Inte bara Stasi av forskaren Birgitta Almgren. Medan jag skriver brukar jag också ringa olika experter för att ställa frågor om sådant jag inser att jag behöver veta mer om. Det kan vara min poliskontakt, en läkare eller någon forskare. Den här gången klättrade jag också upp i ett trångt och dammigt kyrktorn för att på nära håll studera kyrkklockorna längst upp. Det var inte en enbart angenäm upplevelse eftersom jag är höjdrädd.

Hur gör man för att skriva spännande?

– Oj, det är svårt att svara med någon enkel trollformel, men det hänger delvis ihop med hur man presenterar historien. Att man byter perspektiv i berättelsen och kanske använder sig av cliffhangers ibland. Men sådana tekniska grepp räcker inte om inte berättelsen i sig är spännande. Grundförutsättningen är att man presenterar en historia som är såpass intressant att läsaren helt enkelt måste få veta hur det går. Med hjälp av olika berättartekniska ”knep” kan man sedan öka spänningen ännu mer.

Vad läser du själv just nu?

Revolutionens barn av Peter Robinson, en av mina engelska deckarfavoriter.

I januari utnämndes du till Årets skaraborgare. Hur var det?

– Det var väldigt överraskande och omtumlande. Och förstås mycket hedrande. Jag var inbokad på en direktsänd intervju i radiohuset i Skövde för att prata om Flickan framför muren och mitt under sändningen rusade plötsligt en stor skara människor med kanalchefen i spetsen in i studion för att berätta att jag var Årets skaraborgare, läsa upp motiveringen och sedan överlämna den fina träskulptur som är en del av priset. Jag blev förstås väldigt glad och kände att jag hamnade i mycket fint sällskap. Några av dem som tidigare fått priset tidigare är Lotta Bromé, Thomas G:son och Arn Magnusson (d v s Jan Guillou).

>> Läs mer om Flickan framför muren 


Prenumerera på Piratförlagets nyhetsbrev!

De senaste nyheterna om våra böcker och författare. Tips på evenemang och aktiviteter.