Följ oss på sociala medier:
”Den här boken ligger i tiden på många sätt. Inte bara genom...”Läs mer
”Jacob har verkligen lyckats fånga den tid vi befinner oss i, men...”Läs mer
”Romanen dröjer sig kvar i det som gör ont, men har även...”Läs mer
”Sophie var en viktig röst i kampen för kvinnors frigörelse...”Läs mer
”Fin skildring...”Läs mer
”Boken är välskriven och lättläst med ett språk som flyter fint. En ep...”Läs mer
”Vilken dramatik Birgitta Bergin skapar på det lilla skäret, man hör vi...”Läs mer
”På många sätt en ordens och musikens tvillingsjäl till Patti Smith, be...”Läs mer
”Berättelsen om det journalistiska arbetet att avslöja IB och det polit...”Läs mer
”Spännande, lättläst, rolig, intelligent spänningsroman ... I del två h...”Läs mer
”Ur en odramatisk start i en villaidyll bygger Unni Lindell ut en...”Läs mer
”Malin Haawind tecknar ett säkert porträtt av miljön, mellan raderna hö...”Läs mer
”Nu har hon verkligen nytänt! Hon har ett kolossalt driv i sitt...”Läs mer
”En roman vars första mening är "Min terapeuts samtalsrum är också henn...”Läs mer
”En spännande, lärorik roman... Betyg 4, Mycket bra”Läs mer
”Det blir kriminellt spännande när ett värdefullt manuskript försvinner...”Läs mer
”Varmt, hjärteknipande och med en gåta som gör läsningen till en riktig...”Läs mer
”Lisa Bjerre och Susan Casserfelt hittar rätt med mycket i boken. Karak...”Läs mer
”Thunberg Schunke lyckas åter förmedla en intressant och skrämmande ber...”Läs mer
”Det är lågmält beskrivet, med en stor portion humor där även det allva...”Läs mer
”Hem till Appleby Farm är charmig och livsbejakande, människorna på gå...”Läs mer
”Tredje Monikaboken är om möjligt ännu bättre än de två tidigare. Perfe...”Läs mer
”Det är humoristiskt och välskrivet på Emma Hambergs eget livsbejakande...”Läs mer
”... extremt spännande och välskriven. ... Totalt sett visar ändå boken...”Läs mer
” ....debutdeckare med en intressant story om hemligheter och trauman. ...”Läs mer
”Författaren beskriver trions liv på ett medryckande och genomarbetat v...”Läs mer
”Actionfylld militärthriller med internationell atmosfär. Det är verkli...”Läs mer
”Guillou när han är som bäst.”Läs mer
”Appelqvist bevisar att man kan skapa spänning utan blodigt våld. En or...”Läs mer
”... en övertygande comeback. Miljöskildringen imponerar, liksom gestal...”Läs mer
”Emma Hamberg kan konsten att peppa sina läsare; hennes berättelse är...”Läs mer

Hilma af Klint – en pionjär inom abstrakt måleri

Hilma – en roman om gåtan Hilma af Klint är en roman om en av pionjärerna inom det abstrakta måleriet. Hilma af Klint är en stjärna i den internationella konstvärlden, men fortfarande en doldis här i Sverige. Vi hoppas att Anna Laestadius Larsson och hennes roman kan ändra på det! Vi ställde några frågor till Anna om första mötet med konstverken och hur det har varit att skriva boken.

När mötte du Hilma af Klint för första gången?
– På Picassomuseet i Malaga senhösten 2013. Jag var på solkusten för att skriva på min andra roman Pottungen. Det gick jättedåligt och jag kände att jag behövde kulturell inspiration. Jag trodde att jag skulle se Picasso men mötte istället Hilma! (Det var den stora utställningen från Moderna museet i Stockholm som vandrat vidare dit.)

Vad var det i hennes konst som fångade dig?
– Jag blev totalt drabbad, så där som du blir när du ser konst som är riktigt, riktigt bra. Det kändes i både kropp och själ. Och det här med att hon var först i konstvärlden med att måla abstrakt men dolde det under hela sin livstid. Varför?

Och när bestämde du dig för att hon skulle bli huvudperson din nästa roman?
– Där och då. Jag ville lösa gåtan Hilma af Klint, ta reda på varför hon gjorde det hon gjorde. Att sekelskiftet 1900 dessutom är en mycket spännande tid när det gäller kvinnohistoria gjorde det ännu mer intressant.

Vad har överraskat dig mest i skrivandet?
– Hilma tog andevärlden till hjälp för att måla sitt verk. Jag är en icketroende människa och har fått sätta mig in i en för mig helt ny värld. Öppna mina sinnen. Det har varit ödmjukande. Och väldigt spännande.

Något i hennes person?
– Att hon inte alls är flummig. Snarare en vetenskapskvinna som satt sig för att utforska den för oss flesta osynliga andevärlden – och gestalta den för oss i sin fantastiska konst.

Vilka svårigheter i researcharbetet har du stött på?
– Hilma lämnade efter sig över tusen tavlor och 26 000 sidor handskrivna anteckningar. Men de handlar nästan enbart om andevärlden och konst. Det finns väldigt lite privat material såsom brev och kort. Kanske uppmanade Hilma sina vänner att förstöra allt sådant? Jag har följt i hennes fotspår, tittat på hennes elevarbeten på Konstakademien från 1880-talet, rotat i adresskalendrar, kartlagt hennes vänskapskrets och försökt förstå hur den turbulenta tid hon levde i påverkade henne.

Vilka hänsyn behöver en författare ta när hen skriver om en verklig person?
– Det är knepigt. Jag tror att det handlar om att ha ett uppriktigt uppsåt men att samtidigt inte låta respekten kväva berättelsen. Mitt arbetssätt med Hilma har varit detsamma som i min tidigare trilogi, att ta reda på så mycket fakta jag kan om person och tid och sedan fantisera i de där tomrummen där ingen vet.

Du har tidigare skrivit en trilogi om Hedvig Elisabeth Charlotta, den yngsta kungliga bruden i modern svensk historia. Nu en roman om en kvinnlig konstnär. Vill du säga något om det du arbetar med nu? Någon ny spännande kvinna ur historien?
– Ja, absolut. Jag har precis börjat skriva på en fristående uppföljare till trilogin så jag är tillbaka i mitt älskade 1700-tal. Huvudperson är Beata Charlotta Ekerman – skådespelerska, kurtisan, äventyrerska och spion.

Och varför är det just kvinnor i historien som du valt att bygga dina romaner på?
– För att det finns så otroligt många spännande historiska kvinnor som gömts och glömts. Och för att det inte duger att bara skriva history – vi måste också skriva herstory.