Följ oss på sociala medier:
”Zinat Pirzadeh har ett rikt språk och sinne för detaljer. Målande besk...”Läs mer
”Hans röst i etern följer med in i hans böcker, där hans...”Läs mer
”Flickan som fick en röst är en fantastiskt fin debutroman som ger...”Läs mer
”Det här en stark och känslosam berättelse om kvinnors historia under 1...”Läs mer
”Det är underhållande läsning, där Sara Lövestam tar upp historiska frå...”Läs mer
”Moa Gammel Ginsburg skapar i Gertrud en tät berättelse som tar fasta p...”Läs mer
”Ebervalls och Samuelsons skildring av fyrtiotalets Stockholm och Köpen...”Läs mer
”Jonas Jonasson skriver skrönor som är njutbara att läsa. ... Skrönor t...”Läs mer
”Jan Guillou har slutfört ett imponerande verk. 1900-talet har fått sin...”Läs mer
”Låt det brinna är en grov, mörk, hård och oförutsägbar deckare som man...”Läs mer
”Det finns flera anledningar att sluka Johan Erlandssons bok om Maj Wah...”Läs mer
”Anne Holt väver som vanligt en snygg intrig och varvar skickligt verkl...”Läs mer
”Min alltför vackra syster är i likhet med Historien om en anständig fa...”Läs mer
”Att gestalta troll trovärdigt är inte det enklaste, men de här författ...”Läs mer
”Jag skrattade högt åt den här boken! ... Lärarinnan är en välskriven m...”Läs mer
”Personligt och berörande. Inspirerande!”Läs mer
”Patos. Det är drivet och limmet i "De rättslösa". ... De rättslösa dra...”Läs mer
”Den är jättehärlig … Solstolsläsning! … det är lite feelgood, den bjud...”Läs mer
”Men David Wibergs roman är också en poetisk dialog, och mer än...”Läs mer
”"Drönaren" har utsetts till Norges bästa kriminalroman 2019 och det ha...”Läs mer
”I år skulle den brittiska deckardrottningen ha fyllt 130 år. Kristina ...”Läs mer
”Intressant! … Lärorikt. Och en mycket viktig bok för att förstå högerp...”Läs mer

Kicki Sehlstedt om debutromanen Sweet Lolita

(Debutanttext av Kicki Sehlstedt, från början publicerad i Svensk Bokhandels Sommarens böcker 2018.)

Jag möter dagligen flickor som faller offer för sexuellt våld. Som journalist – tidigare reporter, kvinnachef och nyhetschef på Aftonbladet och i dag producent för kriminalprogrammet Brottscentralen – har jag träffat och skildrat flickor som utsatts för övergrepp, flickor som sålt sex, flickor som blivit sålda till män. Jag har läst tusentals sidor förundersökningar om flickor som utnyttjats av pedofiler på nätet. Jag har granskat domar, följt de stora rättsfallen, intervjuat åklagare, advokater och ministrar om våldtäktslagstiftningen. Men när jag blev mamma kröp historierna under huden.

Plötsligt är min åttaåriga dotter bara tre år yngre än flickan som visar brösten på Skype i ett pedofilåtal. Som åttaåring visste jag att jag skulle akta mig för fula gubbar och aldrig gå med okända hem. Vilka strategier behöver min åttaåring lära sig i dag? Jag hade länge velat berätta om dessa flickor, men som mamma till två döttrar var jag tvungen.

Att skriva Sweet Lolita har varit ett sätt att i kriminalromanens form bearbeta dessa historier och samtidigt utforska hur det är att vara flicka. Jag har grävt i min egen tonårstid, känslorna, människorna och händelserna som omgav mig då, och använt mig av de historier jag mött som journalist. Mina flickor i boken: Matilda, Amanda, Wilma, Ida och Saga är tyvärr delvis hämtade från verkligheten, även om de är fiktiva personer.

Dagens tonåringar lever i en värld där deras utseende ständigt kommenteras på sociala medier, där bekräftelsen kommer i likes, där okända män betalar för att se deras kroppar på Skype. Sweet Lolita är en bok om sökandet efter kickar och bekräftelse i ett tonårsliv där vi vuxna av olika anledningar är frånvarande, och hur denna jakt kan utnyttjas och leda till en katastrof.

Människor och deras drivkrafter har alltid intresserat mig och var också en av anledningarna till att jag för några år sedan tog en paus från journalistiken och utbildade mig till kriminolog. Den fördjupade kunskapen om brottslighet har gett perspektiv som jag förhoppningsvis lyckas förmedla i mina romaner. Det gjorde det också naturligt att låta mina huvudpersoner representera båda mina världar: den före detta utrikesreportern Aida Svantesson vars tuffa utsida döljer en skörare insida och hennes ofrivilliga parhäst, den frispråkiga feministen och professorn i kriminologi, Kajan Berglund. Två kvinnliga (anti-)hjältar som jag saknat i kriminalromanens värld. Jag ser fram emot att låta läsarna lära känna dem ännu mer i fler romaner om flickor och kvinnor, i historier som kryper under huden. Historierna vi måste berätta.

/Kicki Sehlstedt