Följ oss på sociala medier:
”Intrigen fängslar från början till slut trots många förgreningar. Det ...”Läs mer
”Thunberg Schunkes kriminalromaner är alltid ambitiösa med intriger som...”Läs mer
”Rappt och trovärdigt berättat om en tragisk verklighet som snart ingen...”Läs mer
”Detta är en gripande skildring om det sociala arvet, barnlängtan, hopp...”Läs mer
”Vilken underbart charmig brittisk feelgoodroman! Den är fylld av humor...”Läs mer
”Emma Hamberg kan konsten att peppa sina läsare; hennes berättelse är...”Läs mer
”Intressant och angelägen läsning är det, för än finns förhållanden att...”Läs mer
”Idag Dör Alla Gudar av Mattias Leivinger och Johannes Pinter är en spä...”Läs mer
”Caféet som aldrig sover tog mig med storm, för nu när boken...”Läs mer
”...kapitel för kapitel skruvas spänningen upp och till slut är jag hel...”Läs mer
”Jag kan inte göra annat än rekommendera denna till er som vill...”Läs mer
”Jag inser att det som gjort djupast avtryck i minnet är beskrivningarn...”Läs mer
”Hans röst i etern följer med in i hans böcker, där hans...”Läs mer
”En gripande berättelse av en debutant som jag ser fram emot att...”Läs mer
”Starkt och osentimentalt om kvinnor som bär både skam och armod och om...”Läs mer
”Ett tag funderade jag på om inte nutida Gertrud kunde ha gestaltats so...”Läs mer
”Vi som inte identifierar oss som språkpoliser, men som ständigt möter ...”Läs mer
”Ebervalls och Samuelsons skildring av fyrtiotalets Stockholm och Köpen...”Läs mer
”Jonas Jonasson skriver skrönor som är njutbara att läsa. ... Skrönor t...”Läs mer
”Jan Guillou har slutfört ett imponerande verk. 1900-talet har fått sin...”Läs mer
”Låt det brinna är en grov, mörk, hård och oförutsägbar deckare som man...”Läs mer
”Det finns flera anledningar att sluka Johan Erlandssons bok om Maj Wah...”Läs mer
”Anne Holt skriver spännande om aktuella samhällsproblem och ger en tro...”Läs mer
”Jag är därför övertygad om att många kommer att ta den här...”Läs mer
”Att gestalta troll trovärdigt är inte det enklaste, men de här författ...”Läs mer
”Jag skrattade högt åt den här boken! ... Lärarinnan är en välskriven m...”Läs mer
”Patos. Det är drivet och limmet i "De rättslösa". ... De rättslösa dra...”Läs mer
”Personligt och berörande. Inspirerande!”Läs mer
”Den är jättehärlig … Solstolsläsning! … det är lite feelgood, den bjud...”Läs mer
”Men David Wibergs roman är också en poetisk dialog, och mer än...”Läs mer
”"Drönaren" har utsetts till Norges bästa kriminalroman 2019 och det ha...”Läs mer
”I år skulle den brittiska deckardrottningen ha fyllt 130 år. Kristina ...”Läs mer
”Intressant! … Lärorikt. Och en mycket viktig bok för att förstå högerp...”Läs mer

Roslund berättar om skapandet av ”Tre timmar”

I den storslagna och nervkittlande thrillern Tre timmar låter Anders Roslund infiltratören Piet Hoffmann och kriminalkommissarie Ewert Grens återförenas och ta oss ännu längre in i spänningens värld.

 

Först kom succéthrillern ”Tre sekunder”, sedan den hyllade efterföljaren ”Tre minuter” och nu den efterlängtade ”Tre timmar”. Vad är det hos Piet Hoffmann som gör honom så spännande att berätta om?

Vem vill inte vara smart, modig, snygg – för det är han ju förstås. Men samtidigt hänsynslös, egoist och med a criminal mind. Det är nog därför. Att vara både god och ond, svart och vit, gärningsman och brottsoffer.

Och Piet Hoffmann föddes förstås av en anledning. Vi behövde honom, jag behöver honom. För trots att vi och jag skrev böcker som vi ville skriva dem – alltid underhållning i första hand, story, story, story, men med hälften sanning, hälften lögn –  hade jag emellanåt saknat något: verktyget som kunde ta berättelserna till ytterligare miljöer och världar dit vår kriminalkommissarie inte på ett naturligt och trovärdigt sätt kunde nå. En karaktär som i min första skiss fick arbetsnamnet Hoffmann och som kom att fylla det vidgade handlingsutrymme som Ewert Grens aldrig kunde få. Hoffmann blev Piet Hoffmann, och eftersom han snart också förde med sig Zofia och Hugo och Rasmus fick vår påhittade värld fyra nya familjemedlemmar.

 

Lika viktig huvudperson är kriminalkommissarie Ewert Grens (det här är den åttonde boken om honom). Vad är det i kontakten med Piet Hoffmann som får Ewert Grens att leva upp och faktiskt förändras som människa?

Två människor som inte litar på en jävel ska plötsligt börja lita på varandra. Tvingas lita på. Eller kanske väljer att lita på. Samma process gick jag och Börge igenom – ingen av oss hade någonsin litat på någon, likväl var vi tvungna att förstå att vi behövde tillit i ett gemensamt författarskap. På samma sätt som vi förändrades i det avseendet, har Piet och Ewert förändrats. Och då kommer man varandra närmare. På gott och ont. I Ewerts fall definitivt mer på gott – han kommer ju också i kontakt med Hoffmanns barn, och för en människa som aldrig förstått vad barn är bra för, hur man gör med dem, blir Ewerts resa till närhet i Tre timmar något som jag unnat honom länge. Jag menar, rutiga pannkakor, tänk att livet kan vara så vackert.

 

Hur har din egen syn på Piet och Ewert förändrats i takt med skrivandet av böckerna om deras möten? Och har den nära förestående Hollywoodfilmen som bygger på ”Tre sekunder” på något sätt ändrat denna bild?

En gång fick jag frågan av en mycket skicklig maskör som skulle hjälpa mig med Piet Hoffmanns maskering om hur han såg ut. Så att hon hade något att utgå ifrån. Jag svarade: som Joel Kinnaman, ungefär. Och det var långt innan han fick rollen. Så bilden av Joel förändrar inte Piet, snarare stärker. När det gäller Ewert är det förstås annorlunda: min bok-Ewert är ju inte i bästa fysiska skick, runt sextio, vit och lyssnar på Siw Malmkvist. Film-Ewert (som i filmen arbetar vid FBI men fortfarande heter Grens) är fit, snygg, svart, runt fyrtio och i verkligheten en av världens främsta hip hop-artister som vunnit en Oscar för bästa musik. De är så olika som två män kan bli, och det är bara bra – film-Ewert och bok-Ewert står aldrig i vägen för varandra, den nya bilden av Ewert gör det inte svårt att behålla den gamla i Tre timmar eller i nästa bok.

 

Efter Börge Hellströms bortgång förra året har nu Roslund & Hellström blivit Roslund. Vilken är den största skillnaden i den kreativa processen när man skriver själv jämfört med när man är två?

Oj – det är nog att Roslund får fylla med mer Roslund. Bolla storyn mot mig själv och inte mot Börge. Så klart blir det annorlunda. Men eftersom jag och Börge var öppna på slutet om hur vi arbetade – av vi sågs några månader i början och just bollade story, sedan skildes åt under ett års tid när jag skrev boken, sedan sågs igen och vred och vände på resultatet – så är inte den kreativa cykeln främmande, den har hela tiden sett ut så. Jag tror och hoppas att läsaren kommer känna igen sig i språket, drivet, den fiktiva världen som befolkas av Piet och Ewert och andra. Kanske har Ewert blivit lite mjukare, jag ville testa det, kanske är det bra att Hoffmanns familj och framför allt hans båda barn får framträdande roller på ett annat sätt än förut, jag ville testa det också, lite annorlunda men bekant ändå – och förstås en helt ny historia som leder dem och mig till nya världar.


Prenumerera på Piratförlagets nyhetsbrev!

De senaste nyheterna om våra böcker och författare. Tips på evenemang och aktiviteter.