Följ oss på sociala medier:
”Författarna har en bra förmåga att trissa upp spänningen successivt, v...”Läs mer
”Det här är en klassiker ... om man verkligen vill lära sig...”Läs mer
”Samtidsfrågor i ruggig bladvändare.”Läs mer
”Det är lätt att älska grammatik under författaren och sfi-läraren Sara...”Läs mer
”Marie-Louise Ekmans pregnanta noteringar har en poetisk kvalitet som s...”Läs mer
”Deckardrottningar finns i överflöd, men inte många kan skriva storslag...”Läs mer
”Trovärdigt om gängkriminalitet.”Läs mer
”En rättsröta av stora mått, historien är så osannolik att den måste va...”Läs mer
”Författaren är en fena på tidsmarkörer och detta tillsammans med bra s...”Läs mer
”Det är driv i berättelsen.”Läs mer
”Jag tyckte den var skojig. Underhållande, lättläst och, precis som inn...”Läs mer
”Det är inte språket som gör att jag fängslas, utan beskrivningen av va...”Läs mer
”Detta är en mycket bra,omskakande och fängslande bok. ... Boken är skr...”Läs mer
”Denna gång hamnar skrupellösa flyktingsmugglare och andra samtida feno...”Läs mer

”Starkt berörande skildring”

I juni debuterade journalisten och kriminologen Kicki Sehlstedt med spänningsromanen Sweet Lolita. Romanen har drabbat läsare och hyllats av kritiker! 

”Debuterande spänningsförfattaren Kicki Sehlstedt är en värdig arvtagare till Katarina Wennstam … Med sin rappa och realistiska thriller ‘Sweet Lolita’ står Sehlstedt på kvinnornas sida.” Borås Tidning 

”En skakande spänningsroman med inspiration från verkligheten, som journalisten Kicki mött i sitt jobb. De färgstarka huvudpersonerna, journalisten Aida och kriminologiprofessorn Kajan, vill man gärna träffa igen i framtiden.” Expressen 

”Starkt berörande skildring.” UNT 

”En spännande, trovärdig djupdykning ner i ett av vår tids mest avskyvärda brott … En deckare som kombinerar ett angeläget ämne med en historia som utvecklar sig till en pageturner.” Aftonbladet 

Inför utgivningen ställde vi några frågor till Kicki Sehlstedt om inspiration, ämnet för debuten och om hennes karaktärer Aida Svantesson och Kajan Berglund. 

Din roman är en berättelse om flickors och unga kvinnors utsatthet och skildrar livet bakom stängda tonårsdörrar och visar hur jakten på bekräftelse lätt utnyttjas av mörka krafter. Hur fick du idén till den? 

– Allt började med ett citat från en pappa vars dotter utnyttjades sexuellt i en av de första stora nätpedofilhärvorna i Sverige. Han sa ungefär ”hon var ju inte ute och sprang på nätterna, hon var ju på sitt flickrum. Hur skulle jag kunna förstå att något hemskt hände henne där.” Det där citatet fastnade, och ju äldre mina egna döttrar blivit desto mer har historierna om flickor, i sin mest sårbara ålder i början av tonåren, som utnyttjas på vuxna män på nätet, skavt i mig. Att som förälder få reda på att ens barn farit illa, samtidigt som du varit i rummet bredvid, är svårt att föreställa sig. Till slut kröp de där historierna under huden på mig, och jag kände mig tvungen att skriva Sweet Lolita. 

Du har skapat två karaktärer – journalisten Aida Svantesson och kriminologiprofessorn Kajan Berglund – hur skulle du kort beskriva de två?

– Aida är på ytan en tuff före detta utrikeskorrespondent som återvänt hem efter många framgångsrika år utomlands, vilket inte blir så lätt. Efter sin systers död måste hon göra upp med sina relationer, både i sitt nuvarande liv och i sitt förflutna, och genom boken tror jag att läsaren lär känna en lite skörare person än den gängse bilden av den framgångsrika kvinnliga journalisten. Kajan är en femtioårig kvinna, en feminist som älskar att stå i centrum, inte minst i tv-studion. Hon är svaret på den vanligaste frågan när jag började läsa kriminologi: ”Kan inte du bli den nya kvinnliga GW?” och svaret är tyvärr nej, det kan jag aldrig bli. Men jag kom på att jag göra min variant av henne som litterär karaktär. Frågan tror jag bottnar i en önskan om fler kvinnor i offentligheten som tar plats och struntar i hur de uppfattas. Kajan tar plats, på sitt alldeles egna vis. 

Finns det några författare du inspireras av? Vilka och varför? 

– Många, men i deckargenren måste jag nämna Åsa Larsson för karaktärsbeskrivningar som gör att man är ständigt nyfiken på att följa med dem på nästa äventyr, och självklart Liza Marklund för att hon förändrade och breddade deckargenren i grunden med sin kvinnliga hjältinna och brott mot kvinnor i fokus. Sedan beundrar jag Lena Andersson för sin återhållsamma exakthet i språket. 

Kicki Sehltedt är journalist och utbildad kriminolog. Hon arbetade i många år som nyhetschef på Aftonbladet, och är idag producent för tv-programmet Brottscentralen. Hon har länge intresserat sig för frågor kring brott och kvinnor, både som offer, anhöriga och gärningsmän.