Gertrud – fortfarande aktuell efter 115 år
Pjäsen Gertrud av Hjalmar Söderberg är nästan 115 år gammal, men detta till trots är temat plågsamt aktuellt än idag. Det är något Moa Gammel Ginsburg tar fasta på i sin romandebut som är en fri tolkning av pjäsen Gertrud.
Det må låta tillrättalagt och klyschigt, men när Moa Gammel Ginsburg kliver in i rummet stiger energinivån markant. Hennes sätt känns otvunget och lättsamt, och ord som kommer i åtanke är alla möjliga synonymer avsprudlande, passionerad och energisk.
Vi känner igen Moa från framförallt tv-rutan och teaterscenen, men hennes meritlista sträcker sig bra mycket längre än så. Här hittar vi roller som manusförfattare, regissör, producent, poddare, författare, fotomodell och, kanske lite otippat i denna lista av kulturella och kreativa yrken, före detta student vid Handelshögskolan. Ni hör ju. Hennes strängar går knappt att räkna.
Gertrud är Moas första roman, en fiktiv berättelse som är fritt skriven efter Hjalmar Söderbergs pjäs med samma namn. Hon beskriver den själv som en uppdaterad klassiker om kvinnans frihet. Likheterna med Hjalmars Gertrud är många, men dagens Gertrud är bosatt i Los Angeles tillsammans med alla andra svenskar som har flyttat dit för att jaga sina drömmar om ett yrke i filmbranschen. Gertrud är skådespelerska, men har tröttnat på att hela tiden få spela rollen som dum blondin och har bestämt sig för att satsa på sitt skrivande. I hennes omgivning finns tre män: hennes ex, hennes man och den nya pojkvännen, alla tre ”manliga genier”. Romanen är en sorglig och existentiell berättelse om en kvinna som gång på gång åsidosätter sig själv för att lyfta dessa män. En kvinna som är fast i andras objektifiering och sin egen passivisering – och männen som bara ser efter sig själva.
– Jag känner igen mig mycket i Gertrud och har själv upplevt det förminskande man möts av när man försöker gå från en objektifiering till att bli subjekt i sitt eget liv. Jag har mött mycket motstånd och himlande med ögonen när jag har försökt skapa en ny identitet. Och möts fortfarande av det på något sätt när jag samarbetar med män. Det är ganska mycket kukmätning och som kvinna måste man alltid bevisa sig själv tre gånger mer.
De så kallade manliga genierna
Den stora igenkänningen och den komplexa psykologin var vad som fångade Moa första gången hon såg pjäsen på Stadsteatern 2007. Den största insikten var hur aktuell pjäsen kändes trots sina 115 år.
– Jag insåg att det fortfarande inte har hänt så mycket vad gäller de så kallade manliga genierna och kvinnors egna röster och konstnärskap. Sedan dess har den funnits med mig.
Moa började skriva en miniserie utifrån pjäsen, som sedan utvecklades till ett långfilmsmanus som i sin tur blev ett radiodrama. Efter ytterligare en tid hade texten omarbetats till en roman.
– Jag har hela tiden försökt hitta formen för Gertrud, och jag har inte haft självförtroende nog att skriva en löpande text.
Att skriva en roman beskriver Moa som blottande och extremt personligt, vilket har varit den största anledningen till att hon inte har vågat – trots att författaryrket är Moas absoluta dröm och något hon har velat ägna sig åt sedan hon var liten.
– Det är ett stort problem att många kvinnliga konstnärer debuterar sent i livet just på grund av bristen på självförtroende. Har du inte självförtroende spelar det ingen roll vad du har att säga, för du kommer aldrig att våga säga det.
Självförtroende, skillnaden mellan män och kvinnor
– Vi kvinnor är uppfostrade till att vara medberoende jättetidigt. Vi ska känna av hur andra mår, stötta och hela tiden ta hänsyn. Män uppfostras inte på samma sätt att ta hänsyn, det blir så mycket lättare för dem att driva sin egen linje.
Moa berättar att hon själv har haft relationer med de där arketyperna till män. Regissörer och skådespelare som satsade på sig själva, medan Moa satsade på relationen.
– Jag lade min energi på destruktiva relationer istället för att göra det jag egentligen ville göra: skapa egna saker. Jag behandlade relationerna som kreativa projekt istället för att ha riktiga projekt. Det gäller att rikta kreativiteten åt rätt håll så att den inte blir destruktiv.
Makt och strukturer
Trots att berättelsen utspelar sig under 2017, året som de allra flesta starkt förknippar med metoo, ville Moa inte att Gertrud skulle bli en övergreppsroman.
– Det handlar om makt och strukturer som är svåra att greppa och det är just detta Gertrud stångas med, symboliserat av de här tre männen. Jag ville exemplifiera detta och beskriva gråzoner och subtila maktförskjutningar.
Just strukturer och övergrepp är något Moa har tänkt fortsätta skriva om och hennes plan är att skriva en trilogi om metoo-rörelsen. Där kommer vi att få vidare inblick i teater- och filmvärlden med dess övertramp och maktutövningar. Serien kommer att vara fiktiv, men med inspiration från verkliga händelser som hon stötte på när hon jobbade med skådespelarbranschens upprop #tystnadtagning.
– Om man klär något i fiktionskostym kan man berätta saker som annars skulle kunna uppfattas som förtal. Det är fantastiskt med fiktionen att man kan vara så fri.
Uppvuxen: Stockholm
Bor: Stockholm
Familj: Maken Victor och sonen Natheo
Karriär: Skådespelare, regissör, manusförfattare, kreativt utvecklingsansvarig på radiodrama på SR.
Aktuell med: Gertrud
Läser just nu: En vuxen människas bekännelser av David Wiberg. Han var med i LasseMaja som jag regisserade och är en fantastisk författare.
Bok jag oftast rekommenderar: The Blazing World av Siri Hustvedt.
Karaktär jag skulle vilja äta middag med: Erwin i min roman. För att se om jag kan se igenom hans sätt eller om jag ändå skulle gå på det. Jag skulle vilja fråga vad han egentligen tänker. Hur mycket speglar han vad han tror att jag vill att han ska säga och vad tänker han egentligen?
Bok jag velat skriva: Vilken som helst av Sara Stridsbergs böcker.
Bok jag älskade som barn: Alla Astrid Lindgrens böcker. Och Tove Janssons. Jag älskade Harry Potter, trots att jag var för gammal för dem. Och Michael Ende! Momo eller Kampen om tiden och Den oändliga historien. Och Maria Gripes böcker, Skuggan över stenbänken och alla andra.
Sveriges bästa författare är: Sara Stridsberg.
Jag läser helst: Existentiella historier.
Jag sorterar min bokhylla utifrån: Den är verkligen helt huller om buller. Vi har en väldigt stor bokhylla nu vilket jag är väldigt tacksam över. Det var faktiskt lite av ett krav när vi köpte ny lägenhet, att jag skulle få plats med min bokhylla. Drömmen är att ha ett bibliotek med en fåtölj.
Brukar du läsa ut böcker som du inte gillar? Ja. Eller njae. Nu har jag börjat få så ont om tid.
Ditt senast skickade sms är titeln på din nästkommande bok. Vad heter den? Vi ses jättegärna!
Vilken fiktiv karaktär skulle du vända dig till för livsråd? Dumbledore.
E-bok/ljudbok eller fysisk bok: Fysisk bok.
Pocket eller inbunden: Inbunden.
Bokmärke eller hundöra: Helst bokmärke, men det blir lite hundöron ibland. Man ska ha fina bokmärken, men jag tappar alltid bort dem. De är som hårsnoddar och strumpor, vart tar de vägen?
Spara utlästa böcker eller lämna bort: Det beror på. Om det är en fantastisk bok som jag vill läsa om sparar jag den, annars ger jag bort mina böcker.