Följ oss på sociala medier:
”En perfekt kombination av underhållning, spänning och humor. Det är en...”Läs mer
”Det lugna och vackra fjällandskapet utgör en effektfull kontrast till ...”Läs mer
”... en starkt gripande skildring av kvinnlig vänskap från barndom till...”Läs mer
”Gestalterna har psykologiskt djup och kontext. Intrig, språk och gesta...”Läs mer
”Hannes Dükler har en enastående förmåga att skildra detaljer för att s...”Läs mer
”Bjerre och Casserfelt kan sin sak, det bevisas väldigt tidigt. Tempot ...”Läs mer
”Parallellerna med dagens verklighet är slående.”Läs mer
”Efter 14 böcker i serien hade man kanske kunnat tro att författaren ta...”Läs mer
”En underbar feelgoodbok som fångar mig från första sidan.”Läs mer
”Ett starkt avslut på en imponerande trilogi som känns som en början på...”Läs mer
”Malin Thunberg Schunke skriver initierat och med ett högt tempo. Skild...”Läs mer
””Sten i siden” är en vemodig, pedagogisk, varm och humanistisk bladvän...”Läs mer
”Det är så vackert, självklart och oerhört svårt.”Läs mer
”Det är ett värdigt avslut på trilogin. Att handlingen är baserad på fö...”Läs mer
”... läsvärt av Emma Ångström. Obehaget stegras i takt med att relation...”Läs mer
”Det är en välskriven debutdeckare som lovar gott, med genomtänkta pers...”Läs mer
”... vacker och balanserad roman där Rees på ett föredömligt sätt låter...”Läs mer
”Bröllop till salu av Ada Wester är ytterligare en trollbindande berätt...”Läs mer
”Hon har en tydlig idé om vad hon vill göra, vem hon...”Läs mer
”Wow, vilken bok! En fantastisk historia som man bara måste fortsätta l...”Läs mer
”På många sätt är det en underhållande färd med Haag på sitt...”Läs mer
”Kanske ett starkt ord men jag fullkomligt älskade denna bok. Betyg 5/5...”Läs mer
”Det är välskrivet, roligt, rappt och rysansvärt elakt.”Läs mer
”Kristina Appelqvist har hittat hem. Med en blandning av spänning, mynd...”Läs mer
”Det tar fart med bedårande charm, lätt absurda idéer och underbar väns...”Läs mer
”Victoria Björn Blomqvist berättar sin historia i ett väl avvägt tempo,...”Läs mer
”Det blir en spännande resa som pågår i närmare tre veckor med...”Läs mer
”Lindfors bok är skrämmande aktuell. ... det ryska hotet beskrivs med k...”Läs mer
”Romanen dröjer sig kvar i det som gör ont, men har även...”Läs mer
”Starkt och upplyftande om kvinnokamp i historisk tid!”Läs mer
”Vilken dramatik Birgitta Bergin skapar på det lilla skäret, man hör vi...”Läs mer
”Spännande för alla som älskar Netflix The Crown.”Läs mer
”På många sätt en ordens och musikens tvillingsjäl till Patti Smith, be...”Läs mer
”... Per Samuelsson har tillsammans med Lena Ebervall skrivit en brilja...”Läs mer
”Både Gryning. Falsk.och senaste Och skuggan fallerär smarta, kunniga o...”Läs mer
”Ur en odramatisk start i en villaidyll bygger Unni Lindell ut en...”Läs mer
”Skildrat sant och osentimentalt, en roman att riktigt drunkna i.”Läs mer
”Nu har hon verkligen nytänt! Hon har ett kolossalt driv i sitt...”Läs mer
”En spännande, lärorik roman... Betyg 4, Mycket bra”Läs mer
”En bok som tar kvinnlig vänskap på allvar, som både berör och...”Läs mer
”Lisa Bjerre och Susan Casserfelt hittar rätt med mycket i boken. Karak...”Läs mer
”Thunberg Schunke lyckas åter förmedla en intressant och skrämmande ber...”Läs mer
”Det är lågmält beskrivet, med en stor portion humor där även det allva...”Läs mer
”Det är humoristiskt och välskrivet på Emma Hambergs eget livsbejakande...”Läs mer
”... extremt spännande och välskriven. ... Totalt sett visar ändå boken...”Läs mer
” ....debutdeckare med en intressant story om hemligheter och trauman. ...”Läs mer
”Författaren beskriver trions liv på ett medryckande och genomarbetat v...”Läs mer
”Guillou när han är som bäst.”Läs mer
”Appelqvist bevisar att man kan skapa spänning utan blodigt våld. En or...”Läs mer
”... en övertygande comeback. Miljöskildringen imponerar, liksom gestal...”Läs mer
”Emma Hamberg kan konsten att peppa sina läsare; hennes berättelse är...”Läs mer

Intervju med romanaktuella Malin Haawind

Malin Haawind romandebuterade förra året med De kom från öar, den första delen i trilogin om Dagmar och Holger och deras livsresa genom Folkhemssverige. Nu är hon aktuell med del två: Och havet gav igen.  

Hur fick du idén till din romantrilogi?

– Det var när jag stod med min mamma framför Hotell Slitebaden i Slite på Gotland som idén kom till mig. Vi pratade om min mormor och morfars liv, och jag insåg att jag visste mycket om den senare delen av deras liv men mindre om den tidigare. Det blev hursomhelst plötsligt självklart och tydligt för mig att jag ville försöka skriva något inspirerat av deras livshistoria, och så blev det. Och Slitebaden är en central plats i trilogins första del, De kom från öar.

Hur är det att skriva om verkliga personer – vilken hänsyn behöver man ta?

– Det finns en avgörande skillnad mellan att skriva om verkliga personer, alltså biografiskt, och att hämta inspiration från verkliga personer och göra skönlitteratur av det. Jag gör det senare, och det ger mig en viss frihet, eller ett slags fiktionens skydd kan man väl säga. Men det är klart att det kan vara laddat ändå. Jag funderar mycket på det, men har också märkt att ju längre in i arbetet med den här trilogin som jag kommit, desto mer blir huvudpersonerna Dagmar och Holger sina egna, även om de förstås har många likheter med mina morföräldrar.

Du är också skrivarkurslärare. Tar du med dig något därifrån in i ditt eget författarskap?

– Framförallt påminns jag hela tiden om mina brister. Jag kanske undervisar om vikten av att låta miljöbeskrivningar filtreras genom romankaraktärerna och så inser jag att jag själv tidigare under dagen misslyckats med just det eller liknande när jag skrivit på mitt eget manus. Det håller mig på tå, kan man säga.

Dina första böcker var etnologiska fackböcker, hur stort var steget till att skriva en roman?

– Det är till romanskrivandet jag alltid har velat komma, även om fackböckerna var en väldigt rolig omväg. Men jag skrev skönlitterärt långt innan jag började skriva fackböcker, så på det sättet var steget inte stort. Men med romanerna känns det som att mer står på spel, jag kan inte gömma mig bakom referenser till andra författare och forskning, även om jag förstås gör research även till de skönlitterära böckerna. Som romanförfattare upplever jag mig mer skyddslös, det finns en stark känsla av att stå med hjärtat i handen. Men det är ändå precis just det jag vill göra.

Romantrilogin om Dagmar och Holger och deras familj utspelar sig i Slite, Skärhamn på Tjörn och Södertälje. Känner du extra starkt för någon av de platserna?

– Som att välja mellan sina barn! Men visst, om jag står med kniven mot strupen och måste svara så är det Skärhamn. När jag och min man gifte oss 2007 så var det självklart att det skulle ske just där. Jag var där mycket när jag var barn och jag kom tidigt att identifiera mig med den platsen även om jag aldrig bott där. Jag kände tidigt stolthet över att komma från en sjömanssläkt. Det gör jag fortfarande, men nu ser jag förstås också andra sidor av den verkligheten än vad jag gjorde som barn.

Vad är din inställning till research – roligt och spännande eller nödvändigt ont?

– Nästan lite för roligt och spännande, jag kan lätt fastna i det och ägna dagar åt att närstudera något som kanske i slutänden inte ens får särskilt stor plats i den färdiga boken.

Dina böcker handlar mycket om havet – vilken är din egen relation till havet?

–Passionerad. Jag älskar och respekterar havet villkorslöst. Min första dikt som jag skrev någonsin handlade om havet, jag hittade den för ett tag sedan och jag skulle visserligen inte kunna visa upp den för någon idag utan att kollapsa av skam, men visst kände jag samtidigt igen mig själv och vissa formuleringar och tankar.

Är du inspirerad av någon annan författare när du skriver? Finns det en favoritförfattare som har påverkat ditt sätt att skriva?

–Det finns många författare som inspirerar mig, men inte på ett sådant konkret sätt att jag tänker på hur någon skriver och sedan försöker styra mitt eget skrivande åt samma håll. Men jag ser det som en författares plikt att så mycket det bara går liksom bada i andras texter. Jag vet att vissa skrivande människor har en rädsla för att läsa parallellt med skrivandet, det finns en oro att man ska bli färgad, eller råka härma. Men jag tror tvärtom att historier skrivna av andra fungerar renande och hjälper författaren att få syn på sin egen text med nya ögon.

Att vara utgiven författare med allt vad det innebär, är det som du trodde innan? Eller finns det aspekter som du absolut inte sett framför dig?

– Det är något med den där gränsövergången från inte utgiven till utgiven som är så otroligt laddad, för mig personligen har det verkligen varit så. Och på ett sätt är steget över den där magiska gränsen stor – inombords. Att på riktigt få ikläda sig den där identiteten Författare som jag alltid känt var den enda för mig. Men sen i den vardagliga praktiken är gränsövergången inte lika dramatisk. Det är ett par dallrande veckor kring utgivningsdatumet då man lever i något slags hypertillstånd, men större delen av året är det mest bara jag, min dator och en halv kopp kallt kaffe – precis som det var innan också.

Du fick fantastiska recensioner för del ett i romantrilogin, gjorde det skrivandet lättare eller svårare inför del två?

– Del två har varit svårare, helt klart. Med första boken var jag så att säga mer ifred i min egen bubbla, att andra skulle läsa var så klart något jag tänkte på men det var en abstrakt tanke. Nu är det något som jag är konstant och konkret medveten om, och det gör mig både glad och livrädd.