Följ oss på sociala medier:
”Den här boken ligger i tiden på många sätt. Inte bara genom...”Läs mer
”Jacob har verkligen lyckats fånga den tid vi befinner oss i, men...”Läs mer
”Romanen dröjer sig kvar i det som gör ont, men har även...”Läs mer
”Sophie var en viktig röst i kampen för kvinnors frigörelse...”Läs mer
”Fin skildring...”Läs mer
”Boken är välskriven och lättläst med ett språk som flyter fint. En ep...”Läs mer
”Vilken dramatik Birgitta Bergin skapar på det lilla skäret, man hör vi...”Läs mer
”På många sätt en ordens och musikens tvillingsjäl till Patti Smith, be...”Läs mer
”Berättelsen om det journalistiska arbetet att avslöja IB och det polit...”Läs mer
”Spännande, lättläst, rolig, intelligent spänningsroman ... I del två h...”Läs mer
”Ur en odramatisk start i en villaidyll bygger Unni Lindell ut en...”Läs mer
”Malin Haawind tecknar ett säkert porträtt av miljön, mellan raderna hö...”Läs mer
”Nu har hon verkligen nytänt! Hon har ett kolossalt driv i sitt...”Läs mer
”En roman vars första mening är "Min terapeuts samtalsrum är också henn...”Läs mer
”En spännande, lärorik roman... Betyg 4, Mycket bra”Läs mer
”Det blir kriminellt spännande när ett värdefullt manuskript försvinner...”Läs mer
”Varmt, hjärteknipande och med en gåta som gör läsningen till en riktig...”Läs mer
”Lisa Bjerre och Susan Casserfelt hittar rätt med mycket i boken. Karak...”Läs mer
”Thunberg Schunke lyckas åter förmedla en intressant och skrämmande ber...”Läs mer
”Det är lågmält beskrivet, med en stor portion humor där även det allva...”Läs mer
”Hem till Appleby Farm är charmig och livsbejakande, människorna på gå...”Läs mer
”Tredje Monikaboken är om möjligt ännu bättre än de två tidigare. Perfe...”Läs mer
”Det är humoristiskt och välskrivet på Emma Hambergs eget livsbejakande...”Läs mer
”... extremt spännande och välskriven. ... Totalt sett visar ändå boken...”Läs mer
” ....debutdeckare med en intressant story om hemligheter och trauman. ...”Läs mer
”Författaren beskriver trions liv på ett medryckande och genomarbetat v...”Läs mer
”Actionfylld militärthriller med internationell atmosfär. Det är verkli...”Läs mer
”Guillou när han är som bäst.”Läs mer
”Appelqvist bevisar att man kan skapa spänning utan blodigt våld. En or...”Läs mer
”... en övertygande comeback. Miljöskildringen imponerar, liksom gestal...”Läs mer
”Emma Hamberg kan konsten att peppa sina läsare; hennes berättelse är...”Läs mer

Författarskolan del ett: Helene Tursten om att skriva synopsis (2009)

Du bör veta hur din bok slutar innan du börjar skriva. Det rådet kommer från Helene Tursten, författare till åtta böcker om kriminalinspektör Irene Huss. I den första delen av Piratförlagets skrivarskola lär du dig mer om att skriva synopsis, en viktig del av förarbetet.
Det finns en myt om författaren som ett ensamt geni som sitter i en vindskupa i Paris, dricker Absinth och väntar på Inspirationen med stort I. När andarna väl tar hennes kropp i besittning skriver hon så att fingrarna blöder, kanske i flera veckor i sträck, och sedan är den stora romanen färdig.
Men om sanningen ska fram ligger den bilden ganska långt ifrån hur de flesta författare av idag jobbar. De verkar ha en betydligt nyktrare inställning till sitt yrke, som oftast beskrivs mer i termer av ”idogt hantverk” än ”plötslig eureka-ingivelse”.
En som åtminstone delvis förespråkar den nyktrare hantverkslinjen är Helene Tursten, författare till åtta succéböcker om kriminalinspektör Irene Huss. Vi bad henne vara läraren i den första delen av Piratförlagets författarskola – att skriva synopsis. Heöene Tursten
Hennes första tips handlar om att man bör ha klart för sig vad boken ska handla om och göra grundlig research på ämnet innan man skriver en rad på själva boken.
– Först måste du ha en idé. För mig kan idéerna komma från olika håll, något jag ser på tv, läser om i tidningen eller bara en bild jag får upp i huvudet. Du måste också bestämma temat för boken, är det hämnd, girighet eller något annat som är drivkraften?

Håller allt i huvudet
När man bestämt ämne och gjort sin research är det dags att fundera mer konkret kring handlingen. Hur man sedan jobbar under synopsisskrivandet skiljer sig dock mycket åt mellan olika författare, enligt Helene Tursten:
– Jag har varit hemma hos kollegor som haft hela väggar fulla med post-it-lappar där de beskriver varje detalj i boken innan de skrivit en rad ”på riktigt”. Göran Tunström kunde skriva synopsis på 150 sidor, vilket många andra skulle kalla en halvfärdig roman. Jag själv skriver inte ner mycket alls på synopsisstadiet utan håller allt i huvudet. Men jag tänker och funderar på handlingen och har den i princip klar för mig innan jag börjar skriva.
För Helene Tursten är det viktigt att lämna utrymme för vissa utsvävningar under skrivfasen. Det får inte kännas för mycket som att hon bara sitter och knackar ner något förutbestämt på datorn.
– Det är ju det som är det mest spännande med att skriva, att du aldrig vet riktigt vart det tar dig! Vill du ändra något från sitt synopsis ska det finnas utrymme åt det, du måste lita på din skrivarkraft. Men har du inte tänkt igenom handlingen tillräckligt riskerar du till exempel att få till ett riktigt dåligt slut, det är ett klassiskt tecken på att författaren inte tänkt igenom bokens struktur innan hon började skriva.

Lärorikt skriva för film
Just nu håller Helene Tursten på att skriva flera handlingar till vad som är tänkt att bli nya filmer om Irene Huss. Att skriva för film har lärt henne mycket om synopsisskrivande och strukturell uppstyrning, säger hon själv.
– När man skriver som jag gör, 40-50 sidor som ska fungera som grund för ett filmmanus, måste man vara väldigt noggrann med strukturen i berättelsen. Man måste också på litet utrymme kunna förmedla karaktärernas egenheter till manusförfattaren.
I dagsläget är det lite oklart om och när de nya handlingarna kommer att filmas, mycket på grund av konjunkturläget. Detta bekymrar dock inte Helene Tursten, som tror att hon ändå kan använda handlingarna:
– Om de inte blir filmer har jag ju väldigt genomarbetate synopsis för flera nya Irene Huss-böcker i stället.

När ska läsaren få förstå vem mördaren är?
När man skriver just kriminalromaner är ju spänningsmomentet viktigt, och därför värt att fundera kring redan på synopsisstadiet. När ska man låta läsaren lista ut vem mördaren är? I Helene Turstens böcker vet läsaren lika mycket som poliserna, men inte mer. Vi ser världen genom deras ögon.
– Ibland tänker jag på hur mycket jag kan avslöja vid ett visst tillfälle i boken. Men om läsaren tror sig veta vem mördaren är innan det är ”offentliggjort” gör det ingenting. Jag tycker inte att det mest spännande i en roman är vem som begått ett brott utan varför den personen gjort det. Varför blev just den personen ett offer?

Helene Turstens tre bästa tips innan du börjar skriva:
• Bestäm vilket ämne eller tema du vill skriva om – du måste ha idén klar för dig innan du börjar skriva.
• Gör ordentlig research. Det är kanske inte den roligaste delen av skrivarbetet, men du har igen det tusenfalt om du gör en grundlig research.
• Skriv synopsis. Hitta den form som passar dig. Jag håller allt i huvudet, andra skriver detaljerade beskrivningar av varje kapitel.