Följ oss på sociala medier:
”Hans röst i etern följer med in i hans böcker, där hans...”Läs mer
”Författaren är väl insatt i tidsandan och kvinnohistorien. Mönstret le...”Läs mer
”"Handbok för språkpoliser" är en fin liten bok som förmedlar en massa ...”Läs mer
”Romandebutanten Moa Gammel Ginsburg lånar Hjalmar Söderbergs hundra år...”Läs mer
”Ebervalls och Samuelsons skildring av fyrtiotalets Stockholm och Köpen...”Läs mer
” Författaren behärskar sitt hantverk. ... Jonasson låter sina skrönor ...”Läs mer
”Jan Guillou går hur som helst lyckligt i mål med sin uppgift....”Läs mer
”Johan Erlandsson, till vardags journalist på Kommunalarbetaren, har gj...”Läs mer
”Det är verkligen rappt berättat och det märks att författaren inte vil...”Läs mer
”Anne Holt väver som vanligt en snygg intrig och varvar skickligt verkl...”Läs mer
”Min alltför vackra syster är i likhet med Historien om en anständig fa...”Läs mer
”Att gestalta troll trovärdigt är inte det enklaste, men de här författ...”Läs mer
”Boken Lärarinnan är både allvarlig och rolig. Och den är både tankeväc...”Läs mer
”Patos. Det är drivet och limmet i "De rättslösa". ... De rättslösa dra...”Läs mer
”Personligt och berörande. Inspirerande!”Läs mer
”Den är jättehärlig … Solstolsläsning! … det är lite feelgood, den bjud...”Läs mer
”Men David Wibergs roman är också en poetisk dialog, och mer än...”Läs mer
”"Drönaren" har utsetts till Norges bästa kriminalroman 2019 och det ha...”Läs mer
”I år skulle den brittiska deckardrottningen ha fyllt 130 år. Kristina ...”Läs mer
”Intressant! … Lärorikt. Och en mycket viktig bok för att förstå högerp...”Läs mer

Författarskolan del ett: Helene Tursten om att skriva synopsis (2009)

Du bör veta hur din bok slutar innan du börjar skriva. Det rådet kommer från Helene Tursten, författare till åtta böcker om kriminalinspektör Irene Huss. I den första delen av Piratförlagets skrivarskola lär du dig mer om att skriva synopsis, en viktig del av förarbetet.
Det finns en myt om författaren som ett ensamt geni som sitter i en vindskupa i Paris, dricker Absinth och väntar på Inspirationen med stort I. När andarna väl tar hennes kropp i besittning skriver hon så att fingrarna blöder, kanske i flera veckor i sträck, och sedan är den stora romanen färdig.
Men om sanningen ska fram ligger den bilden ganska långt ifrån hur de flesta författare av idag jobbar. De verkar ha en betydligt nyktrare inställning till sitt yrke, som oftast beskrivs mer i termer av ”idogt hantverk” än ”plötslig eureka-ingivelse”.
En som åtminstone delvis förespråkar den nyktrare hantverkslinjen är Helene Tursten, författare till åtta succéböcker om kriminalinspektör Irene Huss. Vi bad henne vara läraren i den första delen av Piratförlagets författarskola – att skriva synopsis. Heöene Tursten
Hennes första tips handlar om att man bör ha klart för sig vad boken ska handla om och göra grundlig research på ämnet innan man skriver en rad på själva boken.
– Först måste du ha en idé. För mig kan idéerna komma från olika håll, något jag ser på tv, läser om i tidningen eller bara en bild jag får upp i huvudet. Du måste också bestämma temat för boken, är det hämnd, girighet eller något annat som är drivkraften?

Håller allt i huvudet
När man bestämt ämne och gjort sin research är det dags att fundera mer konkret kring handlingen. Hur man sedan jobbar under synopsisskrivandet skiljer sig dock mycket åt mellan olika författare, enligt Helene Tursten:
– Jag har varit hemma hos kollegor som haft hela väggar fulla med post-it-lappar där de beskriver varje detalj i boken innan de skrivit en rad ”på riktigt”. Göran Tunström kunde skriva synopsis på 150 sidor, vilket många andra skulle kalla en halvfärdig roman. Jag själv skriver inte ner mycket alls på synopsisstadiet utan håller allt i huvudet. Men jag tänker och funderar på handlingen och har den i princip klar för mig innan jag börjar skriva.
För Helene Tursten är det viktigt att lämna utrymme för vissa utsvävningar under skrivfasen. Det får inte kännas för mycket som att hon bara sitter och knackar ner något förutbestämt på datorn.
– Det är ju det som är det mest spännande med att skriva, att du aldrig vet riktigt vart det tar dig! Vill du ändra något från sitt synopsis ska det finnas utrymme åt det, du måste lita på din skrivarkraft. Men har du inte tänkt igenom handlingen tillräckligt riskerar du till exempel att få till ett riktigt dåligt slut, det är ett klassiskt tecken på att författaren inte tänkt igenom bokens struktur innan hon började skriva.

Lärorikt skriva för film
Just nu håller Helene Tursten på att skriva flera handlingar till vad som är tänkt att bli nya filmer om Irene Huss. Att skriva för film har lärt henne mycket om synopsisskrivande och strukturell uppstyrning, säger hon själv.
– När man skriver som jag gör, 40-50 sidor som ska fungera som grund för ett filmmanus, måste man vara väldigt noggrann med strukturen i berättelsen. Man måste också på litet utrymme kunna förmedla karaktärernas egenheter till manusförfattaren.
I dagsläget är det lite oklart om och när de nya handlingarna kommer att filmas, mycket på grund av konjunkturläget. Detta bekymrar dock inte Helene Tursten, som tror att hon ändå kan använda handlingarna:
– Om de inte blir filmer har jag ju väldigt genomarbetate synopsis för flera nya Irene Huss-böcker i stället.

När ska läsaren få förstå vem mördaren är?
När man skriver just kriminalromaner är ju spänningsmomentet viktigt, och därför värt att fundera kring redan på synopsisstadiet. När ska man låta läsaren lista ut vem mördaren är? I Helene Turstens böcker vet läsaren lika mycket som poliserna, men inte mer. Vi ser världen genom deras ögon.
– Ibland tänker jag på hur mycket jag kan avslöja vid ett visst tillfälle i boken. Men om läsaren tror sig veta vem mördaren är innan det är ”offentliggjort” gör det ingenting. Jag tycker inte att det mest spännande i en roman är vem som begått ett brott utan varför den personen gjort det. Varför blev just den personen ett offer?

Helene Turstens tre bästa tips innan du börjar skriva:
• Bestäm vilket ämne eller tema du vill skriva om – du måste ha idén klar för dig innan du börjar skriva.
• Gör ordentlig research. Det är kanske inte den roligaste delen av skrivarbetet, men du har igen det tusenfalt om du gör en grundlig research.
• Skriv synopsis. Hitta den form som passar dig. Jag håller allt i huvudet, andra skriver detaljerade beskrivningar av varje kapitel.