Följ oss på sociala medier:
”Projekt jul är en välskriven feelgood om känslor av utanförskap och hu...”Läs mer
”Vill du ha filmisk action och spänning? Läs då Björn Paqualins trilogi...”Läs mer
”... kul läsning, skön hämndkänsla...”Läs mer
”"Vem fan är du" borde läsas i alla politiska partier idag. Förutom att...”Läs mer
”Wollin skriver på ett sätt som jag skulle kalla effektfullt. Varje men...”Läs mer
”En spännande bok som inte är den typiska spänningsromanen utan utspela...”Läs mer
”Boken handlar om sorg, depression, psykoser och övernaturliga fenomen....”Läs mer
”Att bokens undertitel är "Skriftställning 2005-2021" måste förstås läs...”Läs mer
”... en övertygande comeback. Miljöskildringen imponerar, liksom gestal...”Läs mer
”Wow vilken fantastisk bok! Birgitta tillhör en av mina favoritförfatta...”Läs mer
”En realistisk och kärleksfull berättelse med ett persongalleri som kän...”Läs mer
”Intrigen fängslar från början till slut trots många förgreningar. Det ...”Läs mer
”Thunberg Schunkes kriminalromaner är alltid ambitiösa med intriger som...”Läs mer
”Rappt och trovärdigt berättat om en tragisk verklighet som snart ingen...”Läs mer
”Detta är en gripande skildring om det sociala arvet, barnlängtan, hopp...”Läs mer
”Vilken underbart charmig brittisk feelgoodroman! Den är fylld av humor...”Läs mer
”Intressant och angelägen läsning är det, för än finns förhållanden att...”Läs mer
”Idag Dör Alla Gudar av Mattias Leivinger och Johannes Pinter är en spä...”Läs mer
”Emma Hamberg kan konsten att peppa sina läsare; hennes berättelse är...”Läs mer
”Caféet som aldrig sover tog mig med storm, för nu när boken...”Läs mer
”...kapitel för kapitel skruvas spänningen upp och till slut är jag hel...”Läs mer
”Jag inser att det som gjort djupast avtryck i minnet är beskrivningarn...”Läs mer
”Hans röst i etern följer med in i hans böcker, där hans...”Läs mer
”En gripande berättelse av en debutant som jag ser fram emot att...”Läs mer
”Starkt och osentimentalt om kvinnor som bär både skam och armod och om...”Läs mer
”Vi som inte identifierar oss som språkpoliser, men som ständigt möter ...”Läs mer
”Ebervalls och Samuelsons skildring av fyrtiotalets Stockholm och Köpen...”Läs mer
”Jonas Jonasson skriver skrönor som är njutbara att läsa. ... Skrönor t...”Läs mer
”Jan Guillou har slutfört ett imponerande verk. 1900-talet har fått sin...”Läs mer
”Det finns flera anledningar att sluka Johan Erlandssons bok om Maj Wah...”Läs mer
”Jag skrattade högt åt den här boken! ... Lärarinnan är en välskriven m...”Läs mer

Författarskolan del ett: Helene Tursten om att skriva synopsis (2009)

Du bör veta hur din bok slutar innan du börjar skriva. Det rådet kommer från Helene Tursten, författare till åtta böcker om kriminalinspektör Irene Huss. I den första delen av Piratförlagets skrivarskola lär du dig mer om att skriva synopsis, en viktig del av förarbetet.
Det finns en myt om författaren som ett ensamt geni som sitter i en vindskupa i Paris, dricker Absinth och väntar på Inspirationen med stort I. När andarna väl tar hennes kropp i besittning skriver hon så att fingrarna blöder, kanske i flera veckor i sträck, och sedan är den stora romanen färdig.
Men om sanningen ska fram ligger den bilden ganska långt ifrån hur de flesta författare av idag jobbar. De verkar ha en betydligt nyktrare inställning till sitt yrke, som oftast beskrivs mer i termer av ”idogt hantverk” än ”plötslig eureka-ingivelse”.
En som åtminstone delvis förespråkar den nyktrare hantverkslinjen är Helene Tursten, författare till åtta succéböcker om kriminalinspektör Irene Huss. Vi bad henne vara läraren i den första delen av Piratförlagets författarskola – att skriva synopsis. Heöene Tursten
Hennes första tips handlar om att man bör ha klart för sig vad boken ska handla om och göra grundlig research på ämnet innan man skriver en rad på själva boken.
– Först måste du ha en idé. För mig kan idéerna komma från olika håll, något jag ser på tv, läser om i tidningen eller bara en bild jag får upp i huvudet. Du måste också bestämma temat för boken, är det hämnd, girighet eller något annat som är drivkraften?

Håller allt i huvudet
När man bestämt ämne och gjort sin research är det dags att fundera mer konkret kring handlingen. Hur man sedan jobbar under synopsisskrivandet skiljer sig dock mycket åt mellan olika författare, enligt Helene Tursten:
– Jag har varit hemma hos kollegor som haft hela väggar fulla med post-it-lappar där de beskriver varje detalj i boken innan de skrivit en rad ”på riktigt”. Göran Tunström kunde skriva synopsis på 150 sidor, vilket många andra skulle kalla en halvfärdig roman. Jag själv skriver inte ner mycket alls på synopsisstadiet utan håller allt i huvudet. Men jag tänker och funderar på handlingen och har den i princip klar för mig innan jag börjar skriva.
För Helene Tursten är det viktigt att lämna utrymme för vissa utsvävningar under skrivfasen. Det får inte kännas för mycket som att hon bara sitter och knackar ner något förutbestämt på datorn.
– Det är ju det som är det mest spännande med att skriva, att du aldrig vet riktigt vart det tar dig! Vill du ändra något från sitt synopsis ska det finnas utrymme åt det, du måste lita på din skrivarkraft. Men har du inte tänkt igenom handlingen tillräckligt riskerar du till exempel att få till ett riktigt dåligt slut, det är ett klassiskt tecken på att författaren inte tänkt igenom bokens struktur innan hon började skriva.

Lärorikt skriva för film
Just nu håller Helene Tursten på att skriva flera handlingar till vad som är tänkt att bli nya filmer om Irene Huss. Att skriva för film har lärt henne mycket om synopsisskrivande och strukturell uppstyrning, säger hon själv.
– När man skriver som jag gör, 40-50 sidor som ska fungera som grund för ett filmmanus, måste man vara väldigt noggrann med strukturen i berättelsen. Man måste också på litet utrymme kunna förmedla karaktärernas egenheter till manusförfattaren.
I dagsläget är det lite oklart om och när de nya handlingarna kommer att filmas, mycket på grund av konjunkturläget. Detta bekymrar dock inte Helene Tursten, som tror att hon ändå kan använda handlingarna:
– Om de inte blir filmer har jag ju väldigt genomarbetate synopsis för flera nya Irene Huss-böcker i stället.

När ska läsaren få förstå vem mördaren är?
När man skriver just kriminalromaner är ju spänningsmomentet viktigt, och därför värt att fundera kring redan på synopsisstadiet. När ska man låta läsaren lista ut vem mördaren är? I Helene Turstens böcker vet läsaren lika mycket som poliserna, men inte mer. Vi ser världen genom deras ögon.
– Ibland tänker jag på hur mycket jag kan avslöja vid ett visst tillfälle i boken. Men om läsaren tror sig veta vem mördaren är innan det är ”offentliggjort” gör det ingenting. Jag tycker inte att det mest spännande i en roman är vem som begått ett brott utan varför den personen gjort det. Varför blev just den personen ett offer?

Helene Turstens tre bästa tips innan du börjar skriva:
• Bestäm vilket ämne eller tema du vill skriva om – du måste ha idén klar för dig innan du börjar skriva.
• Gör ordentlig research. Det är kanske inte den roligaste delen av skrivarbetet, men du har igen det tusenfalt om du gör en grundlig research.
• Skriv synopsis. Hitta den form som passar dig. Jag håller allt i huvudet, andra skriver detaljerade beskrivningar av varje kapitel.


Prenumerera på Piratförlagets nyhetsbrev!

De senaste nyheterna om våra böcker och författare. Tips på evenemang och aktiviteter.