Följ oss på sociala medier:
”Författaren är väl insatt i tidsandan och kvinnohistorien. Mönstret le...”Läs mer
”Sara Lövestam är en gudabenådad ciceron i vårt svenska språk, och tack...”Läs mer
”Romandebutanten Moa Gammel Ginsburg lånar Hjalmar Söderbergs hundra år...”Läs mer
” Författaren behärskar sitt hantverk. ... Jonasson låter sina skrönor ...”Läs mer
”Återigen har författar- och advokatparet skrivit en roman om händelser...”Läs mer
”Jan Guillou går hur som helst lyckligt i mål med sin uppgift....”Läs mer
”Det är verkligen rappt berättat och det märks att författaren inte vil...”Läs mer
”Johan Erlandsson, till vardags journalist på Kommunalarbetaren, har gj...”Läs mer
”Oerhört spännande hela vägen in i mål.”Läs mer
”Min alltför vackra syster är i likhet med Historien om en anständig fa...”Läs mer
”Att gestalta troll trovärdigt är inte det enklaste, men de här författ...”Läs mer
”Boken Lärarinnan är både allvarlig och rolig. Och den är både tankeväc...”Läs mer
”Patos. Det är drivet och limmet i "De rättslösa". ... De rättslösa dra...”Läs mer
”Personligt och berörande. Inspirerande!”Läs mer
”Den är jättehärlig … Solstolsläsning! … det är lite feelgood, den bjud...”Läs mer
”Det är välformulerat och vasst, men också plågsamt och ibland nästan o...”Läs mer
”"Drönaren" har utsetts till Norges bästa kriminalroman 2019 och det ha...”Läs mer
”I år skulle den brittiska deckardrottningen ha fyllt 130 år. Kristina ...”Läs mer
”Intressant! … Lärorikt. Och en mycket viktig bok för att förstå högerp...”Läs mer

Bok-SM-författare röstfiskar på Youtube och Helsingborgs lasarett

Bloggar, Facebook, Youtube-filmer, prata med folk på Helsingborgs lasarett… Sätten för författare att göra reklam för sig själv är många, och inte alls oviktiga i en röstningstävling som Bok-SM. Vi har intervjuat fyra deltagare i Bok-SM som alla valt lite speciella sätt att dra uppmärksamhet till sig själva och sina böcker.

Författare: Christine Ljungqvist
Deltar i Bok-SM med: Konsten att mörda
Marknadsför sig själv genom: Trailer för boken på Youtube.
Vad har du för taktik för att andra ska bli sugna på att läsa dina böcker?
– I dagens värld gäller det att synas och höras. Att sticka ut tror jag på. Att göra en genre till sin egen, istället för att försöka vara som alla andra. Dock tror jag på kvalité som främsta bete. Min taktik är ett språk med hög litterär klass.
Anser du det vara viktigt att marknadsföra sig själv som författare?
– Att sitta i ett hörn och vara det svåra geniet fungerar inte längre. Hur lockande det än må låta. Som författare blir man, vare sig man vill det eller inte, en produkt i sig själv. Man blir sitt eget företag och måste självfallet representera det man står för på ett sätt som andra kan ta till sig. Det får inte vara fult att marknadsföra sig. Det är inte att sälja sig bara för att man ser till att någon hör det man har att säga.
Vilka knep har du, vilka tips kan du bjuda på till andra författare som inte är så vassa på att marknadsföra sig själva?
– Att i klarspråk kunna tala om vad man vill säga med sin bok och varför den skiljer sig från mängden. Varför skall folk läsa just dig? Vad för du till arenan som ingen annan presenterat tidigare? Våga vara unik. En chansning som verkar fungera för många är att själv kontakta media. De älskar nya idéer, och här är Bok-SM ett gyllene tillfälle för dig att få synas. På internet finner man en stor grupp potentiella läsare. Om man vågar bjuda på sig själv så kan man, som jag gjorde, skapa ett youtube-klipp om sin bok och lägga upp det som marknadsföring. Med allt detta sagt tror jag det är väldigt viktigt att man marknadsför både sig själv och sin bok på ett sätt som känns rätt.
Tror du man har någon chans i Bok-SM om man inte är så bra på att locka folk att läsa ens bok?
– Det är alltid lättare att bli sedd om man syns, men absolut har man en chans i Bok-SM även om man inte gör några större ansträngningar till att få uppmärksamhet. Lektörerna plockar fram fem av de tio delfinalisterna. Kvalité och en stark story är det som krävs när det väl gäller. Dock tror jag att man kan sälja fler böcker, när man väl blivit publicerad, om man vet hur man marknadsför sig.

Se Christines trailer här

Författare: Björn Calander
Deltar i Bok-SM med: bl.a Porr – och andra hialösa historier från Malmö
Marknadsför sig själv genom:
Rolig, kvällstidningsaktig bokbeskrivning och uppseendeväckande titel. ”Knäppgöksmentalitet”.
Vad har du för taktik för att andra ska bli sugna på att läsa dina böcker?

– Egentligen ingen genomtänkt alls. Mer än att vara mig själv. Tror att det räcker och blir över liksom. Om inte annat märks det väl i debattinlägg på sajten om inte annars. Plus att jag redan har en kulturfot inne via utgiven bok, jag är publicerad förut i diverse tidskrifter, medverkar i Riksteaterns projekt Ny text… Hoppas eller fruktar att knivskarp ”knäppgöks”-originalitet duger så att säga. Sen står eller faller inte min värld med bara Kapitel1.
Anser du det vara viktigt att marknadsföra sig själv som författare?
– Både ja och nej. Ena skräckextremexemplet är Camilla Läckberg. Och andra är pseudonymerna, med B Traven som ledstjärna. Jag har valt att vara real. Med viss profil. Men orkar inte köra nåt medvetet reklamrace liksom.
Vilka tips kan du bjuda på till andra författare som inte är så vassa på att marknadsföra sig själva?
– Att skriva bättre! Tagga upp sig! Bli tuffare. Ta för sig. Söka upp förlag. Ringa. Besöka. Jag coachar just nu frenetiskt nästa blivande storförfattare. Nämligen Christoffer Carlsson med Vincent Franke. Corrar. Tipsar. Rådgör. Killen är bara 22 men ett skrivproffs i vardande som heter duga! Själv är jag emellanåt lite halvslö på sånt.
Tror du man har någon chans i Bok-SM om man inte är så bra på att locka folk att läsa ens bok?
– Ja! Det finns ju en jury! Och stora omkastningar kommer givetvis att ske. Jag vill se den jury värd namnet som plockar fram vissa ledande titlar i nuläget! Ha-ha. Sen är man ju givetvis direkt osmart om man inte ”visar” sig på forumet, profilsidor, blogg och liknande. Det gör jag. I lagom doser. Ty en overkill kan ju vara lika ödesdiger.

Författare: Niklas Aurgrunn
Deltar i Bok-SM med: Människan är – möjligen med undantag för kackerlackan – världens mest anpassningsbara varelse.
Marknadsför sig själv genom: en udda titel och att citera ur refuseringsbrev på sin presentationssida. Plus egen blogg, med mera.
Vad har du för taktik för att andra ska bli sugna på att läsa dina böcker?
– Presentationen på boklänkens förstasida är väl ganska avgörande tror jag, det framgår ju lite grand redan där om man kan skriva eller inte. När det gäller att få dit folk är det säkert bra att engagera sej i sajten, något jag själv tyvärr haft dåligt med tid för hittills.
Anser du det vara viktigt att marknadsföra sig själv som författare?
– Jo tyvärr, eftersom många duktiga eller för den delen geniala skribenter är fullständigt usla på det. Är ju inte sällan blyghet som gör konstnärer. Misstänker att det ligger fantastiska grejer i byrålådor runtom, vilket förstås gör en sajt som Kapitel1 desto viktigare.
Vilka knep har du, vilka tips kan du bjuda på till andra författare som inte är så vassa på att marknadsföra sig själva?
– Nätet ger ju en del möjligheter eftersom det gjort det så mycket lättare att hålla kontakt och bygga ”nätverk”. Själv har jag en
bloggdär jag lägger ut nya och gamla texter och där jag samlat länkar till hela manus på Kapitel1, till de sajter där jag publicerat mej på eget förlag och books-on-demand.se. Jag länkar till bloggen så fort jag har en chans.
Tror du man har någon chans i Bok-SM om man inte är så bra på att locka folk att läsa ens bok?
– Vet inte om man har nån chans att hamna i topp i själva tävlingen, det kräver nog ganska mycket engagemang, men tycker man att man skrivit en bra bok ska man såklart ta alla chanser att exponera den. Varje ny läsare är ett pris i sej!

Författare: Vibeke Billing
Deltar i Bok-SM med: Grönaste grönska, rödaste mord
Marknadsför sig själv genom: genomarbetad bokframsida och välskriven presentationstext. Och genom mun-till-mun-metoden på Helsingborgs lasarett.
Vad har du för taktik för att andra ska bli sugna på att läsa dina böcker?
– En så bra titel, bild och baksidestext som möjligt – i den ordningen. Ett foto på författaren där man försöker se så trevlig ut som möjligt kan hjälpa till också. Sedan gäller det att inte hamna för långt ner på listan heller, folk är mer nyfikna på böcker det går bra för.
Anser du det vara viktigt att marknadsföra sig själv som författare?
– Jag tror det är mer än viktigt, som författare skriver man ju för att bli läst.
Det låter som en klyscha när man säger det, men i dagen mediabrus krävs det mycket mer än det gjorde tidigare för att sticka ut.
Vilka tips kan du bjuda på till andra författare som inte är så vassa på att marknadsföra sig själva?
– Massmaila eller lägg något på Facebook så att du når många kontakter med minimal insats. Man måste också vara beredd att berätta om boken personligen vid alla möjliga, och omöjliga tillfällen. Själv jobbar jag som Ortoped på Helsingborgs Lasarett och har en stor arbetsplats där man kan göra reklam för sin bok, det blir mitt nästa steg!
Tror du man har någon chans i Bok-SM om man inte är så bra på att locka folk att läsa ens bok?
– Nej tyvärr. Folks liv är så späckade idag och att ta sig igenom över 200 tävlande böcker på ungefär en månad, det är ju omöjligt även om man inte gjorde något annat än läste.