Följ oss på sociala medier:
”Det lugna och vackra fjällandskapet utgör en effektfull kontrast till ...”Läs mer
”... en starkt gripande skildring av kvinnlig vänskap från barndom till...”Läs mer
”Gestalterna har psykologiskt djup och kontext. Intrig, språk och gesta...”Läs mer
”Hannes Dükler har en enastående förmåga att skildra detaljer för att s...”Läs mer
”Bjerre och Casserfelt kan sin sak, det bevisas väldigt tidigt. Tempot ...”Läs mer
”Parallellerna med dagens verklighet är slående.”Läs mer
”Efter 14 böcker i serien hade man kanske kunnat tro att författaren ta...”Läs mer
”En underbar feelgoodbok som fångar mig från första sidan.”Läs mer
”Ett starkt avslut på en imponerande trilogi som känns som en början på...”Läs mer
”Malin Thunberg Schunke skriver initierat och med ett högt tempo. Skild...”Läs mer
””Sten i siden” är en vemodig, pedagogisk, varm och humanistisk bladvän...”Läs mer
”Det är så vackert, självklart och oerhört svårt.”Läs mer
”Det är ett värdigt avslut på trilogin. Att handlingen är baserad på fö...”Läs mer
”... läsvärt av Emma Ångström. Obehaget stegras i takt med att relation...”Läs mer
”Det är en välskriven debutdeckare som lovar gott, med genomtänkta pers...”Läs mer
”... vacker och balanserad roman där Rees på ett föredömligt sätt låter...”Läs mer
”Bröllop till salu av Ada Wester är ytterligare en trollbindande berätt...”Läs mer
”Hon har en tydlig idé om vad hon vill göra, vem hon...”Läs mer
”Wow, vilken bok! En fantastisk historia som man bara måste fortsätta l...”Läs mer
”På många sätt är det en underhållande färd med Haag på sitt...”Läs mer
”Kanske ett starkt ord men jag fullkomligt älskade denna bok. Betyg 5/5...”Läs mer
”Det är välskrivet, roligt, rappt och rysansvärt elakt.”Läs mer
”Kristina Appelqvist har hittat hem. Med en blandning av spänning, mynd...”Läs mer
”Det tar fart med bedårande charm, lätt absurda idéer och underbar väns...”Läs mer
”Victoria Björn Blomqvist berättar sin historia i ett väl avvägt tempo,...”Läs mer
”Det blir en spännande resa som pågår i närmare tre veckor med...”Läs mer
”Lindfors bok är skrämmande aktuell. ... det ryska hotet beskrivs med k...”Läs mer
”Romanen dröjer sig kvar i det som gör ont, men har även...”Läs mer
”Starkt och upplyftande om kvinnokamp i historisk tid!”Läs mer
”Spännande för alla som älskar Netflix The Crown.”Läs mer
”Vilken dramatik Birgitta Bergin skapar på det lilla skäret, man hör vi...”Läs mer
”På många sätt en ordens och musikens tvillingsjäl till Patti Smith, be...”Läs mer
”... Per Samuelsson har tillsammans med Lena Ebervall skrivit en brilja...”Läs mer
”Både Gryning. Falsk.och senaste Och skuggan fallerär smarta, kunniga o...”Läs mer
”Ur en odramatisk start i en villaidyll bygger Unni Lindell ut en...”Läs mer
”Skildrat sant och osentimentalt, en roman att riktigt drunkna i.”Läs mer
”Nu har hon verkligen nytänt! Hon har ett kolossalt driv i sitt...”Läs mer
”En spännande, lärorik roman... Betyg 4, Mycket bra”Läs mer
”En bok som tar kvinnlig vänskap på allvar, som både berör och...”Läs mer
”Lisa Bjerre och Susan Casserfelt hittar rätt med mycket i boken. Karak...”Läs mer
”Thunberg Schunke lyckas åter förmedla en intressant och skrämmande ber...”Läs mer
”Det är lågmält beskrivet, med en stor portion humor där även det allva...”Läs mer
”Det är humoristiskt och välskrivet på Emma Hambergs eget livsbejakande...”Läs mer
”... extremt spännande och välskriven. ... Totalt sett visar ändå boken...”Läs mer
” ....debutdeckare med en intressant story om hemligheter och trauman. ...”Läs mer
”Författaren beskriver trions liv på ett medryckande och genomarbetat v...”Läs mer
”Guillou när han är som bäst.”Läs mer
”Appelqvist bevisar att man kan skapa spänning utan blodigt våld. En or...”Läs mer
”... en övertygande comeback. Miljöskildringen imponerar, liksom gestal...”Läs mer
”Emma Hamberg kan konsten att peppa sina läsare; hennes berättelse är...”Läs mer

Bok-SM-författare röstfiskar på Youtube och Helsingborgs lasarett

Bloggar, Facebook, Youtube-filmer, prata med folk på Helsingborgs lasarett… Sätten för författare att göra reklam för sig själv är många, och inte alls oviktiga i en röstningstävling som Bok-SM. Vi har intervjuat fyra deltagare i Bok-SM som alla valt lite speciella sätt att dra uppmärksamhet till sig själva och sina böcker.

Författare: Christine Ljungqvist
Deltar i Bok-SM med: Konsten att mörda
Marknadsför sig själv genom: Trailer för boken på Youtube.
Vad har du för taktik för att andra ska bli sugna på att läsa dina böcker?
– I dagens värld gäller det att synas och höras. Att sticka ut tror jag på. Att göra en genre till sin egen, istället för att försöka vara som alla andra. Dock tror jag på kvalité som främsta bete. Min taktik är ett språk med hög litterär klass.
Anser du det vara viktigt att marknadsföra sig själv som författare?
– Att sitta i ett hörn och vara det svåra geniet fungerar inte längre. Hur lockande det än må låta. Som författare blir man, vare sig man vill det eller inte, en produkt i sig själv. Man blir sitt eget företag och måste självfallet representera det man står för på ett sätt som andra kan ta till sig. Det får inte vara fult att marknadsföra sig. Det är inte att sälja sig bara för att man ser till att någon hör det man har att säga.
Vilka knep har du, vilka tips kan du bjuda på till andra författare som inte är så vassa på att marknadsföra sig själva?
– Att i klarspråk kunna tala om vad man vill säga med sin bok och varför den skiljer sig från mängden. Varför skall folk läsa just dig? Vad för du till arenan som ingen annan presenterat tidigare? Våga vara unik. En chansning som verkar fungera för många är att själv kontakta media. De älskar nya idéer, och här är Bok-SM ett gyllene tillfälle för dig att få synas. På internet finner man en stor grupp potentiella läsare. Om man vågar bjuda på sig själv så kan man, som jag gjorde, skapa ett youtube-klipp om sin bok och lägga upp det som marknadsföring. Med allt detta sagt tror jag det är väldigt viktigt att man marknadsför både sig själv och sin bok på ett sätt som känns rätt.
Tror du man har någon chans i Bok-SM om man inte är så bra på att locka folk att läsa ens bok?
– Det är alltid lättare att bli sedd om man syns, men absolut har man en chans i Bok-SM även om man inte gör några större ansträngningar till att få uppmärksamhet. Lektörerna plockar fram fem av de tio delfinalisterna. Kvalité och en stark story är det som krävs när det väl gäller. Dock tror jag att man kan sälja fler böcker, när man väl blivit publicerad, om man vet hur man marknadsför sig.

Se Christines trailer här

Författare: Björn Calander
Deltar i Bok-SM med: bl.a Porr – och andra hialösa historier från Malmö
Marknadsför sig själv genom:
Rolig, kvällstidningsaktig bokbeskrivning och uppseendeväckande titel. ”Knäppgöksmentalitet”.
Vad har du för taktik för att andra ska bli sugna på att läsa dina böcker?

– Egentligen ingen genomtänkt alls. Mer än att vara mig själv. Tror att det räcker och blir över liksom. Om inte annat märks det väl i debattinlägg på sajten om inte annars. Plus att jag redan har en kulturfot inne via utgiven bok, jag är publicerad förut i diverse tidskrifter, medverkar i Riksteaterns projekt Ny text… Hoppas eller fruktar att knivskarp ”knäppgöks”-originalitet duger så att säga. Sen står eller faller inte min värld med bara Kapitel1.
Anser du det vara viktigt att marknadsföra sig själv som författare?
– Både ja och nej. Ena skräckextremexemplet är Camilla Läckberg. Och andra är pseudonymerna, med B Traven som ledstjärna. Jag har valt att vara real. Med viss profil. Men orkar inte köra nåt medvetet reklamrace liksom.
Vilka tips kan du bjuda på till andra författare som inte är så vassa på att marknadsföra sig själva?
– Att skriva bättre! Tagga upp sig! Bli tuffare. Ta för sig. Söka upp förlag. Ringa. Besöka. Jag coachar just nu frenetiskt nästa blivande storförfattare. Nämligen Christoffer Carlsson med Vincent Franke. Corrar. Tipsar. Rådgör. Killen är bara 22 men ett skrivproffs i vardande som heter duga! Själv är jag emellanåt lite halvslö på sånt.
Tror du man har någon chans i Bok-SM om man inte är så bra på att locka folk att läsa ens bok?
– Ja! Det finns ju en jury! Och stora omkastningar kommer givetvis att ske. Jag vill se den jury värd namnet som plockar fram vissa ledande titlar i nuläget! Ha-ha. Sen är man ju givetvis direkt osmart om man inte ”visar” sig på forumet, profilsidor, blogg och liknande. Det gör jag. I lagom doser. Ty en overkill kan ju vara lika ödesdiger.

Författare: Niklas Aurgrunn
Deltar i Bok-SM med: Människan är – möjligen med undantag för kackerlackan – världens mest anpassningsbara varelse.
Marknadsför sig själv genom: en udda titel och att citera ur refuseringsbrev på sin presentationssida. Plus egen blogg, med mera.
Vad har du för taktik för att andra ska bli sugna på att läsa dina böcker?
– Presentationen på boklänkens förstasida är väl ganska avgörande tror jag, det framgår ju lite grand redan där om man kan skriva eller inte. När det gäller att få dit folk är det säkert bra att engagera sej i sajten, något jag själv tyvärr haft dåligt med tid för hittills.
Anser du det vara viktigt att marknadsföra sig själv som författare?
– Jo tyvärr, eftersom många duktiga eller för den delen geniala skribenter är fullständigt usla på det. Är ju inte sällan blyghet som gör konstnärer. Misstänker att det ligger fantastiska grejer i byrålådor runtom, vilket förstås gör en sajt som Kapitel1 desto viktigare.
Vilka knep har du, vilka tips kan du bjuda på till andra författare som inte är så vassa på att marknadsföra sig själva?
– Nätet ger ju en del möjligheter eftersom det gjort det så mycket lättare att hålla kontakt och bygga ”nätverk”. Själv har jag en
bloggdär jag lägger ut nya och gamla texter och där jag samlat länkar till hela manus på Kapitel1, till de sajter där jag publicerat mej på eget förlag och books-on-demand.se. Jag länkar till bloggen så fort jag har en chans.
Tror du man har någon chans i Bok-SM om man inte är så bra på att locka folk att läsa ens bok?
– Vet inte om man har nån chans att hamna i topp i själva tävlingen, det kräver nog ganska mycket engagemang, men tycker man att man skrivit en bra bok ska man såklart ta alla chanser att exponera den. Varje ny läsare är ett pris i sej!

Författare: Vibeke Billing
Deltar i Bok-SM med: Grönaste grönska, rödaste mord
Marknadsför sig själv genom: genomarbetad bokframsida och välskriven presentationstext. Och genom mun-till-mun-metoden på Helsingborgs lasarett.
Vad har du för taktik för att andra ska bli sugna på att läsa dina böcker?
– En så bra titel, bild och baksidestext som möjligt – i den ordningen. Ett foto på författaren där man försöker se så trevlig ut som möjligt kan hjälpa till också. Sedan gäller det att inte hamna för långt ner på listan heller, folk är mer nyfikna på böcker det går bra för.
Anser du det vara viktigt att marknadsföra sig själv som författare?
– Jag tror det är mer än viktigt, som författare skriver man ju för att bli läst.
Det låter som en klyscha när man säger det, men i dagen mediabrus krävs det mycket mer än det gjorde tidigare för att sticka ut.
Vilka tips kan du bjuda på till andra författare som inte är så vassa på att marknadsföra sig själva?
– Massmaila eller lägg något på Facebook så att du når många kontakter med minimal insats. Man måste också vara beredd att berätta om boken personligen vid alla möjliga, och omöjliga tillfällen. Själv jobbar jag som Ortoped på Helsingborgs Lasarett och har en stor arbetsplats där man kan göra reklam för sin bok, det blir mitt nästa steg!
Tror du man har någon chans i Bok-SM om man inte är så bra på att locka folk att läsa ens bok?
– Nej tyvärr. Folks liv är så späckade idag och att ta sig igenom över 200 tävlande böcker på ungefär en månad, det är ju omöjligt även om man inte gjorde något annat än läste.