Följ oss på sociala medier:
”Skickligt byggs intrigen upp där vi får följa kvinnornas kamp för att ...”Läs mer
”Hela tiden är man som läsare underhållen...”Läs mer
”En vit lögn till jul är en varm, humoristisk romance med mycket...”Läs mer
”Vilken fest det är att läsa Erlend Loe!”Läs mer
”... oväntat, spännande och läsvärt.”Läs mer
”Författaren beskriver miljö och människor på ett mycket intensivt och ...”Läs mer
”Kalle Dixelius har den rätta knycken. Det här är helt enkelt bra...”Läs mer
”Beskrivningen av den diplomatiska kåren och det prestigefyllda spelet ...”Läs mer
”... må de aldrig sluta med detta.”Läs mer
”Haawind hanterar det biografiska materialet med omsorg och ansvar. All...”Läs mer
”Skräckförfattaren Anders Fager och historikern Micaela Carlberg berätt...”Läs mer
”Intrigen är ingående och intressant, tempot i böckerna är högt, de öve...”Läs mer
”Detta är hennes första historiska kriminalroman, och det är tydligt a...”Läs mer
”Boken innehåller såväl bra dialoger och personteckningar som en spänna...”Läs mer
”Richard Hobert bjuder på en mörk historia, men den innehåller även myc...”Läs mer
”Huvudpersonen engagerar och författaren lyckas driva spänningen väl ge...”Läs mer
”Går det att skriva en bra deckare, både spännande och underhållande, u...”Läs mer
”Det lugna och vackra fjällandskapet utgör en effektfull kontrast till ...”Läs mer
”Detta är en bladvändare, trots det djuplodande, bitvis mycket sorgliga...”Läs mer
”Gestalterna har psykologiskt djup och kontext. Intrig, språk och gesta...”Läs mer
”... en spännande debut”Läs mer
”Bjerre och Casserfelt kan sin sak, det bevisas väldigt tidigt. Tempot ...”Läs mer
”Parallellerna med dagens verklighet är slående.”Läs mer
”Liza Marklund är i högform!”Läs mer
”Det är få författare som har sådan kraft i pennan som Mikael...”Läs mer
”... läsvärt av Emma Ångström. Obehaget stegras i takt med att relation...”Läs mer
”Det tar fart med bedårande charm, lätt absurda idéer och underbar väns...”Läs mer
”Lisa Bjerre och Susan Casserfelt hittar rätt med mycket i boken. Karak...”Läs mer
”Det är humoristiskt och välskrivet på Emma Hambergs eget livsbejakande...”Läs mer
”... en övertygande comeback. Miljöskildringen imponerar, liksom gestal...”Läs mer
”Emma Hamberg kan konsten att peppa sina läsare; hennes berättelse är...”Läs mer

Författarskolan del 4 – Martina Haag om textkritik

Skriv för en speciell person så slipper du bli opersonlig. Och hitta någon som kan ge dig kritik – som du litar på. Martina Haag vet hur du hittar din textkritiker.

– Jag lämnar allt till min syster. När jag får tillbaka manuset är det alltid fullklottrat i marginalerna, säger Martina Haag.
Martinas bästa råd, alla kategorier, är att tänka på en speciell person som läsare när du skriver. Att försöka skriva så att din mormor, snygga killen i baren och din bästis ska gilla texten är ett vanligt nybörjarmisstag. Man blir feg om man ska tillfredsställa allas smaker.
Personen kan också, som i Martinas fall, vara ett verkligt bollplank. Din förtrogna textkritiker, som noggrant nagelfar vartenda ord du lämnar ifrån dig. Tänk på att välja någon du kan lita på. Det ska också vara en person som du känner dig bekväm att ta kritik från. Hon eller han måste i sin tur våga vara hård mot dig.
– Min syster som är svensklärare ger sträng kritik. Hon är dessutom en av få jag klarar en sågning från.
Be din textkritiker att skriva ner alla synpunkter i marginalerna. Både sådant som är bra och dåligt.
– Har jag skrivit ”han skrattar med vita tänder” står det ”klyschvarning” i kanten. Då ryker det. Står det ”intressant, vill läsa mer”, utvecklar jag. Var inte rädd för att stryka eller skriva om. Jag brukar kasta 90 procent av det jag skrivit.

Måste finnas både hallon- och laktitsbåtar
Textkritiken har gjort att Martina känner sig friare när hon skriver. Hon vågar testa idéer och ta ut svängarna. Något som kanske är extra viktigt om man skriver humor.
– Jag har en frihet att dra iväg, jag behöver inte censurera mig själv. Hon stoppar mig om jag spårar ur fullständigt.
I debutboken, ”Hemma hos Martina”, beskriver Martina Haag en gravidmardröm, där en pappa går runt på BB och letar efter sitt barn. Barnet visar sig till slut bara vara ett öga – som är blint. Den drabbande scenen står i bjärt kontrast mot hennes i övrigt oftast humoristiska stil.
– Det gäller att hitta en balans mellan roligt och sorgligt. Sorg och rolighet sitter ihop. Att bara skriva roligt går inte, det blir bara platt. Man måste ha ömsom hallonbåtar och ömsom lakritsbåtar.

Boka skrivtid med dig själv
Martina Haag hade aldrig några planer på att bli författare. Hon började skriva krönikor i hennes svägerskas tidning. Första boken, ”Hemma hos Martina” kom 2004. Sedan dess har det blivit ytterligare tre, och en långfilm baserad på ”Underbar och älskad av alla”.
Att hon har fyra barn och hunnit med fyra böcker på fyra år handlar om två saker: planering och disciplin.
– Boka skrivtid med dig själv. Till exempel exakt mellan klockan 9.00 och 11.30. Stäng av mobilen och låt bli e-mejl och internet. Du måste ge skrivandet tid, det är avgörande för att lyckas.

Tre tips från Martina Haag:
1. Sätt upp en skylt ovanför skrivbordet med texten ”Jag håller på med en bok – Ibland går det upp, ibland går det ner – det är en del av skrivprocessen”. Självförtroendet är som en hal tvål när man skriver, och ibland tänker man: ”Vem fan vill läsa det här, det är ju bara en massa bokstäver på rad?” Då ska man komma ihåg att om man bara sitter och är nöjd så blir det ingen bra bok.

2. Om du inte vet vad du ska skriva kan du börja med: ”Det här har jag aldrig berättat för någon…” och sedan beskriva något som du upplevt. Byt ut namn, datum och miljöer, och ta bort första meningen – vips har du kommit igång.

3. Gör noggrann research. Lev dig in i huvudpersonens liv. Gör samma saker, res till den miljö som du beskriver, praktisera på samma jobb som huvudpersonen har, etc. Med grundlig research blir det lättare att skriva roligt – och mycket mer trovärdigt.