Följ oss på sociala medier:
”Den här boken ligger i tiden på många sätt. Inte bara genom...”Läs mer
”Jacob har verkligen lyckats fånga den tid vi befinner oss i, men...”Läs mer
”Romanen dröjer sig kvar i det som gör ont, men har även...”Läs mer
”Sophie var en viktig röst i kampen för kvinnors frigörelse...”Läs mer
”Fin skildring...”Läs mer
”Boken är välskriven och lättläst med ett språk som flyter fint. En ep...”Läs mer
”Vilken dramatik Birgitta Bergin skapar på det lilla skäret, man hör vi...”Läs mer
”På många sätt en ordens och musikens tvillingsjäl till Patti Smith, be...”Läs mer
”Berättelsen om det journalistiska arbetet att avslöja IB och det polit...”Läs mer
”Spännande, lättläst, rolig, intelligent spänningsroman ... I del två h...”Läs mer
”Ur en odramatisk start i en villaidyll bygger Unni Lindell ut en...”Läs mer
”Malin Haawind tecknar ett säkert porträtt av miljön, mellan raderna hö...”Läs mer
”Nu har hon verkligen nytänt! Hon har ett kolossalt driv i sitt...”Läs mer
”En roman vars första mening är "Min terapeuts samtalsrum är också henn...”Läs mer
”En spännande, lärorik roman... Betyg 4, Mycket bra”Läs mer
”Det blir kriminellt spännande när ett värdefullt manuskript försvinner...”Läs mer
”Varmt, hjärteknipande och med en gåta som gör läsningen till en riktig...”Läs mer
”Lisa Bjerre och Susan Casserfelt hittar rätt med mycket i boken. Karak...”Läs mer
”Thunberg Schunke lyckas åter förmedla en intressant och skrämmande ber...”Läs mer
”Det är lågmält beskrivet, med en stor portion humor där även det allva...”Läs mer
”Hem till Appleby Farm är charmig och livsbejakande, människorna på gå...”Läs mer
”Tredje Monikaboken är om möjligt ännu bättre än de två tidigare. Perfe...”Läs mer
”Det är humoristiskt och välskrivet på Emma Hambergs eget livsbejakande...”Läs mer
”... extremt spännande och välskriven. ... Totalt sett visar ändå boken...”Läs mer
” ....debutdeckare med en intressant story om hemligheter och trauman. ...”Läs mer
”Författaren beskriver trions liv på ett medryckande och genomarbetat v...”Läs mer
”Actionfylld militärthriller med internationell atmosfär. Det är verkli...”Läs mer
”Guillou när han är som bäst.”Läs mer
”Appelqvist bevisar att man kan skapa spänning utan blodigt våld. En or...”Läs mer
”... en övertygande comeback. Miljöskildringen imponerar, liksom gestal...”Läs mer
”Emma Hamberg kan konsten att peppa sina läsare; hennes berättelse är...”Läs mer

Författarskolan del 4 – Martina Haag om textkritik

Skriv för en speciell person så slipper du bli opersonlig. Och hitta någon som kan ge dig kritik – som du litar på. Martina Haag vet hur du hittar din textkritiker.

– Jag lämnar allt till min syster. När jag får tillbaka manuset är det alltid fullklottrat i marginalerna, säger Martina Haag.
Martinas bästa råd, alla kategorier, är att tänka på en speciell person som läsare när du skriver. Att försöka skriva så att din mormor, snygga killen i baren och din bästis ska gilla texten är ett vanligt nybörjarmisstag. Man blir feg om man ska tillfredsställa allas smaker.
Personen kan också, som i Martinas fall, vara ett verkligt bollplank. Din förtrogna textkritiker, som noggrant nagelfar vartenda ord du lämnar ifrån dig. Tänk på att välja någon du kan lita på. Det ska också vara en person som du känner dig bekväm att ta kritik från. Hon eller han måste i sin tur våga vara hård mot dig.
– Min syster som är svensklärare ger sträng kritik. Hon är dessutom en av få jag klarar en sågning från.
Be din textkritiker att skriva ner alla synpunkter i marginalerna. Både sådant som är bra och dåligt.
– Har jag skrivit ”han skrattar med vita tänder” står det ”klyschvarning” i kanten. Då ryker det. Står det ”intressant, vill läsa mer”, utvecklar jag. Var inte rädd för att stryka eller skriva om. Jag brukar kasta 90 procent av det jag skrivit.

Måste finnas både hallon- och laktitsbåtar
Textkritiken har gjort att Martina känner sig friare när hon skriver. Hon vågar testa idéer och ta ut svängarna. Något som kanske är extra viktigt om man skriver humor.
– Jag har en frihet att dra iväg, jag behöver inte censurera mig själv. Hon stoppar mig om jag spårar ur fullständigt.
I debutboken, ”Hemma hos Martina”, beskriver Martina Haag en gravidmardröm, där en pappa går runt på BB och letar efter sitt barn. Barnet visar sig till slut bara vara ett öga – som är blint. Den drabbande scenen står i bjärt kontrast mot hennes i övrigt oftast humoristiska stil.
– Det gäller att hitta en balans mellan roligt och sorgligt. Sorg och rolighet sitter ihop. Att bara skriva roligt går inte, det blir bara platt. Man måste ha ömsom hallonbåtar och ömsom lakritsbåtar.

Boka skrivtid med dig själv
Martina Haag hade aldrig några planer på att bli författare. Hon började skriva krönikor i hennes svägerskas tidning. Första boken, ”Hemma hos Martina” kom 2004. Sedan dess har det blivit ytterligare tre, och en långfilm baserad på ”Underbar och älskad av alla”.
Att hon har fyra barn och hunnit med fyra böcker på fyra år handlar om två saker: planering och disciplin.
– Boka skrivtid med dig själv. Till exempel exakt mellan klockan 9.00 och 11.30. Stäng av mobilen och låt bli e-mejl och internet. Du måste ge skrivandet tid, det är avgörande för att lyckas.

Tre tips från Martina Haag:
1. Sätt upp en skylt ovanför skrivbordet med texten ”Jag håller på med en bok – Ibland går det upp, ibland går det ner – det är en del av skrivprocessen”. Självförtroendet är som en hal tvål när man skriver, och ibland tänker man: ”Vem fan vill läsa det här, det är ju bara en massa bokstäver på rad?” Då ska man komma ihåg att om man bara sitter och är nöjd så blir det ingen bra bok.

2. Om du inte vet vad du ska skriva kan du börja med: ”Det här har jag aldrig berättat för någon…” och sedan beskriva något som du upplevt. Byt ut namn, datum och miljöer, och ta bort första meningen – vips har du kommit igång.

3. Gör noggrann research. Lev dig in i huvudpersonens liv. Gör samma saker, res till den miljö som du beskriver, praktisera på samma jobb som huvudpersonen har, etc. Med grundlig research blir det lättare att skriva roligt – och mycket mer trovärdigt.