Följ oss på sociala medier:
”Författaren är väl insatt i tidsandan och kvinnohistorien. Mönstret le...”Läs mer
”Sara Lövestam är en gudabenådad ciceron i vårt svenska språk, och tack...”Läs mer
”Romandebutanten Moa Gammel Ginsburg lånar Hjalmar Söderbergs hundra år...”Läs mer
” Författaren behärskar sitt hantverk. ... Jonasson låter sina skrönor ...”Läs mer
”Återigen har författar- och advokatparet skrivit en roman om händelser...”Läs mer
”Jan Guillou går hur som helst lyckligt i mål med sin uppgift....”Läs mer
”Det är verkligen rappt berättat och det märks att författaren inte vil...”Läs mer
”Johan Erlandsson, till vardags journalist på Kommunalarbetaren, har gj...”Läs mer
”Oerhört spännande hela vägen in i mål.”Läs mer
”Min alltför vackra syster är i likhet med Historien om en anständig fa...”Läs mer
”Att gestalta troll trovärdigt är inte det enklaste, men de här författ...”Läs mer
”Boken Lärarinnan är både allvarlig och rolig. Och den är både tankeväc...”Läs mer
”Patos. Det är drivet och limmet i "De rättslösa". ... De rättslösa dra...”Läs mer
”Personligt och berörande. Inspirerande!”Läs mer
”Den är jättehärlig … Solstolsläsning! … det är lite feelgood, den bjud...”Läs mer
”Det är välformulerat och vasst, men också plågsamt och ibland nästan o...”Läs mer
”"Drönaren" har utsetts till Norges bästa kriminalroman 2019 och det ha...”Läs mer
”I år skulle den brittiska deckardrottningen ha fyllt 130 år. Kristina ...”Läs mer
”Intressant! … Lärorikt. Och en mycket viktig bok för att förstå högerp...”Läs mer

Författarskolan del 4 – Martina Haag om textkritik

Skriv för en speciell person så slipper du bli opersonlig. Och hitta någon som kan ge dig kritik – som du litar på. Martina Haag vet hur du hittar din textkritiker.

– Jag lämnar allt till min syster. När jag får tillbaka manuset är det alltid fullklottrat i marginalerna, säger Martina Haag.
Martinas bästa råd, alla kategorier, är att tänka på en speciell person som läsare när du skriver. Att försöka skriva så att din mormor, snygga killen i baren och din bästis ska gilla texten är ett vanligt nybörjarmisstag. Man blir feg om man ska tillfredsställa allas smaker.
Personen kan också, som i Martinas fall, vara ett verkligt bollplank. Din förtrogna textkritiker, som noggrant nagelfar vartenda ord du lämnar ifrån dig. Tänk på att välja någon du kan lita på. Det ska också vara en person som du känner dig bekväm att ta kritik från. Hon eller han måste i sin tur våga vara hård mot dig.
– Min syster som är svensklärare ger sträng kritik. Hon är dessutom en av få jag klarar en sågning från.
Be din textkritiker att skriva ner alla synpunkter i marginalerna. Både sådant som är bra och dåligt.
– Har jag skrivit ”han skrattar med vita tänder” står det ”klyschvarning” i kanten. Då ryker det. Står det ”intressant, vill läsa mer”, utvecklar jag. Var inte rädd för att stryka eller skriva om. Jag brukar kasta 90 procent av det jag skrivit.

Måste finnas både hallon- och laktitsbåtar
Textkritiken har gjort att Martina känner sig friare när hon skriver. Hon vågar testa idéer och ta ut svängarna. Något som kanske är extra viktigt om man skriver humor.
– Jag har en frihet att dra iväg, jag behöver inte censurera mig själv. Hon stoppar mig om jag spårar ur fullständigt.
I debutboken, ”Hemma hos Martina”, beskriver Martina Haag en gravidmardröm, där en pappa går runt på BB och letar efter sitt barn. Barnet visar sig till slut bara vara ett öga – som är blint. Den drabbande scenen står i bjärt kontrast mot hennes i övrigt oftast humoristiska stil.
– Det gäller att hitta en balans mellan roligt och sorgligt. Sorg och rolighet sitter ihop. Att bara skriva roligt går inte, det blir bara platt. Man måste ha ömsom hallonbåtar och ömsom lakritsbåtar.

Boka skrivtid med dig själv
Martina Haag hade aldrig några planer på att bli författare. Hon började skriva krönikor i hennes svägerskas tidning. Första boken, ”Hemma hos Martina” kom 2004. Sedan dess har det blivit ytterligare tre, och en långfilm baserad på ”Underbar och älskad av alla”.
Att hon har fyra barn och hunnit med fyra böcker på fyra år handlar om två saker: planering och disciplin.
– Boka skrivtid med dig själv. Till exempel exakt mellan klockan 9.00 och 11.30. Stäng av mobilen och låt bli e-mejl och internet. Du måste ge skrivandet tid, det är avgörande för att lyckas.

Tre tips från Martina Haag:
1. Sätt upp en skylt ovanför skrivbordet med texten ”Jag håller på med en bok – Ibland går det upp, ibland går det ner – det är en del av skrivprocessen”. Självförtroendet är som en hal tvål när man skriver, och ibland tänker man: ”Vem fan vill läsa det här, det är ju bara en massa bokstäver på rad?” Då ska man komma ihåg att om man bara sitter och är nöjd så blir det ingen bra bok.

2. Om du inte vet vad du ska skriva kan du börja med: ”Det här har jag aldrig berättat för någon…” och sedan beskriva något som du upplevt. Byt ut namn, datum och miljöer, och ta bort första meningen – vips har du kommit igång.

3. Gör noggrann research. Lev dig in i huvudpersonens liv. Gör samma saker, res till den miljö som du beskriver, praktisera på samma jobb som huvudpersonen har, etc. Med grundlig research blir det lättare att skriva roligt – och mycket mer trovärdigt.