Författarskolan del 4 – Martina Haag om textkritik
Skriv för en speciell person så slipper du bli opersonlig. Och hitta någon som kan ge dig kritik – som du litar på. Martina Haag vet hur du hittar din textkritiker.
– Jag lämnar allt till min syster. När jag får tillbaka manuset är det alltid fullklottrat i marginalerna, säger Martina Haag.
Martinas bästa råd, alla kategorier, är att tänka på en speciell person som läsare när du skriver. Att försöka skriva så att din mormor, snygga killen i baren och din bästis ska gilla texten är ett vanligt nybörjarmisstag. Man blir feg om man ska tillfredsställa allas smaker.
Personen kan också, som i Martinas fall, vara ett verkligt bollplank. Din förtrogna textkritiker, som noggrant nagelfar vartenda ord du lämnar ifrån dig. Tänk på att välja någon du kan lita på. Det ska också vara en person som du känner dig bekväm att ta kritik från. Hon eller han måste i sin tur våga vara hård mot dig.
– Min syster som är svensklärare ger sträng kritik. Hon är dessutom en av få jag klarar en sågning från.
Be din textkritiker att skriva ner alla synpunkter i marginalerna. Både sådant som är bra och dåligt.
– Har jag skrivit ”han skrattar med vita tänder” står det ”klyschvarning” i kanten. Då ryker det. Står det ”intressant, vill läsa mer”, utvecklar jag. Var inte rädd för att stryka eller skriva om. Jag brukar kasta 90 procent av det jag skrivit.
Måste finnas både hallon- och laktitsbåtar
Textkritiken har gjort att Martina känner sig friare när hon skriver. Hon vågar testa idéer och ta ut svängarna. Något som kanske är extra viktigt om man skriver humor.
– Jag har en frihet att dra iväg, jag behöver inte censurera mig själv. Hon stoppar mig om jag spårar ur fullständigt.
I debutboken, ”Hemma hos Martina”, beskriver Martina Haag en gravidmardröm, där en pappa går runt på BB och letar efter sitt barn. Barnet visar sig till slut bara vara ett öga – som är blint. Den drabbande scenen står i bjärt kontrast mot hennes i övrigt oftast humoristiska stil.
– Det gäller att hitta en balans mellan roligt och sorgligt. Sorg och rolighet sitter ihop. Att bara skriva roligt går inte, det blir bara platt. Man måste ha ömsom hallonbåtar och ömsom lakritsbåtar.
Boka skrivtid med dig själv
Martina Haag hade aldrig några planer på att bli författare. Hon började skriva krönikor i hennes svägerskas tidning. Första boken, ”Hemma hos Martina” kom 2004. Sedan dess har det blivit ytterligare tre, och en långfilm baserad på ”Underbar och älskad av alla”.
Att hon har fyra barn och hunnit med fyra böcker på fyra år handlar om två saker: planering och disciplin.
– Boka skrivtid med dig själv. Till exempel exakt mellan klockan 9.00 och 11.30. Stäng av mobilen och låt bli e-mejl och internet. Du måste ge skrivandet tid, det är avgörande för att lyckas.
Tre tips från Martina Haag:
1. Sätt upp en skylt ovanför skrivbordet med texten ”Jag håller på med en bok – Ibland går det upp, ibland går det ner – det är en del av skrivprocessen”. Självförtroendet är som en hal tvål när man skriver, och ibland tänker man: ”Vem fan vill läsa det här, det är ju bara en massa bokstäver på rad?” Då ska man komma ihåg att om man bara sitter och är nöjd så blir det ingen bra bok.
2. Om du inte vet vad du ska skriva kan du börja med: ”Det här har jag aldrig berättat för någon…” och sedan beskriva något som du upplevt. Byt ut namn, datum och miljöer, och ta bort första meningen – vips har du kommit igång.
3. Gör noggrann research. Lev dig in i huvudpersonens liv. Gör samma saker, res till den miljö som du beskriver, praktisera på samma jobb som huvudpersonen har, etc. Med grundlig research blir det lättare att skriva roligt – och mycket mer trovärdigt.