”Borta bäst” gillas av recensenterna
Sara Kadefors andra vuxenroman Borta bäst fick många fina omdömen när den utkom i slutet av augusti. Här har vi samlat ihop några recensionsutdrag:
”Därmed inrangerar sig Borta bäst i den litteraturflod som kritiserar den förytligande medelklassens konsumtionsbegär, men även om det är dags att ta kritiken ett steg längre, gör Kadefors det bättre än många. Kanske för att hon är humanist och i lagom dos humorist, och attackerar problemet utan sedvanlig aggression. Slutet är helt öppet och drar igång läsarens fantasi, där endast de egna fördomarna sätter gränser: Hur och tillsammans med vem har man störst chans till ett meningsfullt liv? /…/
Texten rinner som en sådan där frisk och enkel caipirinha som Sylvia en gång kunde blanda till på sin altan. Slurp! säger det, och man tittar sig girigt om efter en till.”
”Borta bäst” är en varm beskrivning av medelklassens schizofreni – en sjukdomsbild som yttrar sig i fördomar och tillgjordhet. Sylvia ger hopp. Rör man upp ytan går inskränktheten trots allt ganska lätt att tvätta bort.”
”Det är fasaden som är Sylvias livlina, det är den som gör att hon tas för någon annan, bättre än hon egentligen är. Och vad händer sedan när man står inför att välja den totala utsattheten på samhällets bottenskikt eller i att stå för de val man gjort? Detta är Kadefors i ett nötskal. Bena ut fördomar, avslöja nakenheten som finns i varje människa, särskilt hos dem som vägrar inse det. Avslöja tomheten som följer i välståndets och konsumtionens spår. Gemensamt för kvinnorna i båda romanerna är att de inte är särskilt sympatiska, Kadefors väjer inte för att blotta deras mindre smickrande sidor.”
”Tack för den Sara Kadefors. Tankeväckande och insiktsfullt. Och rolig i sin sorgsenhet.”
”Det är just i balansen mellan lättsam humor och djupt allvar som den här romanens styrka ligger. Visst fnissar man åt grannarnas förskräckta miner när Sylvia bjuder sina nya bekantskaper på grillfest, bara för sätta skrattet i halsen när man inser att man själv skulle reagera på exakt samma sätt.”
”I ”Borta bäst” skildras människor som tappert försöker regissera sitt liv utifrån feel-good-dramaturgi: bibliotekarien som flyttar till multikultiförorten i ambition att sprida bildningskapital, Sylvias bild av den vackra vänskapen mellan marginaliserade individer. Kadefors är expert på att fånga de privilegierades gränslösa välvilja och romantiska föreställningar om mötet med den andre.”
”Precis som i Kadefors förra roman, ”Fågelbovägen 32”, kretsar det alltså kring rollfördelning och privilegier i Sverige i dag. Om den självklara överlägsenheten hos de som lever enligt samhällets normer. Om självrättfärdigande och missriktad välvilja. Och precis som i föregångaren skildras det med en fin balans mellan dråplig humor och djupaste allvar. Det är omöjligt att inte fnissa och lika omöjligt att inte bli tänka till.”
”Kadefors använder (karaktärerna) väl och får mycket sagt om mänskliga livsvillkor, känslor, drömmar och sorger.”