Följ oss på sociala medier:
”Romanen dröjer sig kvar i det som gör ont, men har även...”Läs mer
”Sophie var en viktig röst i kampen för kvinnors frigörelse...”Läs mer
”Boken är välskriven och lättläst med ett språk som flyter fint. En ep...”Läs mer
”Vilken dramatik Birgitta Bergin skapar på det lilla skäret, man hör vi...”Läs mer
”Detta är en mysig och charmig roman om familjeband, sorg, goda minnen,...”Läs mer
”Jag borde inte ha blivit förvånad med tanke på hennes poetiska, vackra...”Läs mer
”Berättelsen om det journalistiska arbetet att avslöja IB och det polit...”Läs mer
”Spännande, lättläst, rolig, intelligent spänningsroman ... I del två h...”Läs mer
”Det är en mycket spännande bladvändare i samma klass som Unni Lindells...”Läs mer
”Malin Haawind tecknar ett säkert porträtt av miljön, mellan raderna hö...”Läs mer
”Liza Marklund i sitt esse.”Läs mer
”En roman vars första mening är "Min terapeuts samtalsrum är också henn...”Läs mer
”En spännande, lärorik roman... Betyg 4, Mycket bra”Läs mer
”Det blir kriminellt spännande när ett värdefullt manuskript försvinner...”Läs mer
”Varmt, hjärteknipande och med en gåta som gör läsningen till en riktig...”Läs mer
”Lisa Bjerre och Susan Casserfelt hittar rätt med mycket i boken. Karak...”Läs mer
”Thunberg Schunke lyckas åter förmedla en intressant och skrämmande ber...”Läs mer
”Det är lågmält beskrivet, med en stor portion humor där även det allva...”Läs mer
”Hem till Appleby Farm är charmig och livsbejakande, människorna på gå...”Läs mer
”Tredje Monikaboken är om möjligt ännu bättre än de två tidigare. Perfe...”Läs mer
”Det är humoristiskt och välskrivet på Emma Hambergs eget livsbejakande...”Läs mer
”... extremt spännande och välskriven. ... Totalt sett visar ändå boken...”Läs mer
” ....debutdeckare med en intressant story om hemligheter och trauman. ...”Läs mer
”Författaren beskriver trions liv på ett medryckande och genomarbetat v...”Läs mer
”Actionfylld militärthriller med internationell atmosfär. Det är verkli...”Läs mer
”Jagformen har gjort Jan Guillou gott. Riktigt gott. ... Guillous som a...”Läs mer
”Härlig spänningsroman med en sympatisk medelålders hjältinna och många...”Läs mer
”... en övertygande comeback. Miljöskildringen imponerar, liksom gestal...”Läs mer
”Emma Hamberg kan konsten att peppa sina läsare; hennes berättelse är...”Läs mer

De återuppståndna vampyrböckerna

Det enda som kan ta livet av en vampyr är halshuggning, en träpåle genom hjärtat och solljus. Och vampyrlitteraturen tycks vara precis lika seglivad. Genren har försvunnit och återuppstått i många omgångar.
Den senaste boomen har hållit i sig i flera år. Litterära vampyrer har filmatiserats med stor framgång samtidigt som nya böcker ständigt dyker upp.

Succéer som John Ajvide Lindqvists Låt den rätte komma in och Stephenie Meyers romansvit Twilight har fått både vuxna och tonåringar världen över att på nytt trollbindas av blodsugarna.

Redan på 300-talet förekom i Sydösteuropa en tro på vampyrer. Legenderna gick från folkmun till nedskrivna historier. På 1700-talet trycktes små häften om vampyrer och såldes på gator och marknader i städer runt om i Europa. Trots att häftena publicerades som officiella, faktabaserade så kallade kejserliga skrifter var de ordentligt kryddade och fantasifullt broderade.
– Det var mycket fiktion för att det skulle bli smaskiga historier. Det var billig litteratur som nådde många, säger Anna Höglund, nybliven doktor i litteraturvetenskap med vampyrböcker som specialitet.

John Polidoris bok The Vampyre från 1819 blev det stora litterära genombrottet. Han framställde vampyren som en adlig intellektuell charmör i stället för det fula odjur som tidigare varit den rådande bilden. Nästa riktigt stora vampyrverk skulle dröja nästan 80 år.
I Bram Stokers skräckroman Dracula från 1897 hade vampyren blivit en belevad och erotisk greve från Transsylvanien. Stoker tillsatte en dos mytologi i form av vigvatten, kors och vitlök – och lyckades skapa en skräckklassiker.
– Dracula blev en urtext. Han var ett hotfullt monster och symboliserade det vi är rädda för i samhället. Både nu och då är vampyren en gestalt som lockat människan. Den är både åtråvärd och skrämmande, säger Anna Höglund.

Sedan dess har vampyren gått in och ut ur olika litterära rum. Ibland som del av en större subkultur, ibland som huvudperson i en pågående hajp. Men vampyren är ständigt föränderlig och anpassningsbar till det som pågår i samhället.
– I vår samtid har vampyren blivit en gestalt vi kan identifiera oss med. Nu ska man betrakta sig själv utifrån hela tiden och det finns så höga krav och ideal att leva upp till. Vampyrerna är missförstådda outsiders som erbjuder ett alternativt ideal. Det tror jag är förklaringen till deras popularitet just nu, säger Anna Höglund.

Hon menar att det finns mycket tolkningsutrymme i de moderna berättelserna.
– De kan läsas som identitetsstärkande. Att du duger och kan bli älskad som du är. Olika typer av litteratur riktar sig till olika sorters människor, men i vampyren finns något för alla. Och var tid har sin vampyr som talar till oss på ett passande sätt.
Tror du att vampyrböcker skulle kunna försvinna som litterär genre?
– Nej, inte helt och hållet. Draculagestalten tröttades ut, men kom tillbaka när Anne Rice skapade en ny gestalt i vampyren Lestat på 1970-talet. Nu tror jag det är dags för ännu mer ondsinta vampyrer, de har varit väldigt gulligulliga ett tag.