Följ oss på sociala medier:
”Historien byggs sakta upp och miljöbeskrivningarna är målande. Doftern...”Läs mer
”Att gestalta troll trovärdigt är inte det enklaste, men de här författ...”Läs mer
”Boken Lärarinnan är både allvarlig och rolig. Och den är både tankeväc...”Läs mer
”Personligt och berörande. Inspirerande!”Läs mer
”Patos. Det är drivet och limmet i "De rättslösa". ... De rättslösa dra...”Läs mer
”Den är jättehärlig … Solstolsläsning! … det är lite feelgood, den bjud...”Läs mer
”Det är välformulerat och vasst, men också plågsamt och ibland nästan o...”Läs mer
”"Drönaren" har utsetts till Norges bästa kriminalroman 2019 och det ha...”Läs mer
”I år skulle den brittiska deckardrottningen ha fyllt 130 år. Kristina ...”Läs mer
”… man kan se den här boken som en kommentar till det...”Läs mer
”I första halvan av Skrivboken skildrar Kristina Ohlsson vägen fram til...”Läs mer
”Intressant! … Lärorikt. Och en mycket viktig bok för att förstå högerp...”Läs mer
”Tidigare i höstas läste jag första delen om Kajan och Aida, Sweet Loli...”Läs mer
”Efter att ha läst också de andra åtta av Jan Guillous tidigare...”Läs mer
”Livet som singel och 45 mitt i verkligheten beskrivs på ett sådant sät...”Läs mer
”Lövestam har en ton som gör att hon aldrig blir påstridig ......”Läs mer

Liza Marklund om researcharbetet

Lyckliga gatan är Liza Marklunds tionde kriminalroman om Annika Bengtzon. Här berättar Liza Marklund hur hon gjorde research inför arbetet med boken. 

Liza Marklund är just nu aktuell med sin tionde kriminalroman om Annika Bengtzon, Lyckliga gatan.

I mitten av oktober besökte hon Bok & Bild i Luleå där hon berättade mer om boken och skrivandet. Klicka på bilden för att se en intervju som SVT Nordnytt gjorde med Liza Marklund och Tove Alsterdal under mässan!

Liza Marklund om research:

Jag gör mycket research inför mina romaner, men låt mig göra en sak helt klar:

Det betyder INTE att jag försöker göra berättelserna ”sanna” eller ”verkliga”.

Det betyder egentligen bara att jag är lat av naturen.

Jag orkar inte hitta på saker som jag lätt och snabbt bara kan ta reda på. Det går fortare och blir bättre om jag besöker den typ av platser som jag skriver om, dialogen blir rappare och roligare om jag lånar vokabulären av människor i samma typ av situation som mina romankaraktärer befinner sig i, jag har lättare att gestalta skeenden om jag vet hur jorden luktar och hur ljuset faller. Därutöver skarvar jag och hittar på som jag vill, för jag är Gud i mitt eget universum. Som jag skriver avslutande i ”Författarens tack”:

”Alla eventuella felaktighter och konstigheter är helt och hållet avsiktliga.”

Det allra första jag gjorde när jag började arbetet med ”Lyckliga gatan” var att besöka Solsidan och Orminge i Nacka, två bostadsområden där en hel del av handlingen skulle utspela sig. Jag tog massor av bilder som stöd för minnet, rafsade ner iakttagelser och intryck i ett block, gick över broar och genom köpcentrum och noterade och kände efter.

På de anteckningarna, och de bilderna, byggde jag sedan praktiskt taget alla miljöbeskrivningar i boken.

Här följer ett axplock:

Solsidan station, Saltsjöbanan

Gata i Saltsjöbaden

Hus i Saltsjöbaden

Orminge centrum

Gångbro och parkering, Orminge centrum